|
Mads Thingholm Jacobsen 6. June 2011 kl. 18:48
Oprettet: maj, 2011 Fra Odense
|
 Hej!.....
Er der nogen her i det fynske, eller der omkring, som mestre HDR kunsten, og som kunne tænke sig at lære mig det?
Mvh
Mads
|
| |
|
Alan Strandbygaard 25. January 2012 kl. 00:40 Opdateret 25/Jan 00:41
|
 Jeg valgte den første og bedste tråd med emnet HDR:
PhotoShop har også et filter der i princippet kan give noget der minder meget om HDR-billeder.
Hvis man starter med at justere sit billede med 'Auto Levels', 'Auto Contrast' eller 'Auto Color', har man muligheden for, som næste skridt, a gå ind under Edit-fanen og finde den funktion der hedder 'Fade' (Fade er altid tilstede når du har lavet et eller andet ved dit billede. Uanset hvad det er du har gjort.). Du får nu en dropdown menu frem, og her vælger du det der hedder 'Pin Light'.
'Pin Light' direkte oversat betyder at 'nagle lyset fast'. Det vil sige den bevarer hele spektret af lys. Også skygger, naturligvis. Filteret fastholder altså både skygger og lys på en sådan måde at niveauerne ikke forsvinder så billedet bliver tømt for detaljer i en typisk stærk kontrast.
Man kan bruge denne funktion uanset hvad man har lavet.
Men pas på med den!
Den kan være en smule tricky at have med at gøre. Den er ikke helt det samme som et rigtigt HDR.
Den har det med at voldtage lyse flader og skygger og fjerne information i dataene (i yderværdierne) hvis ikke der i forvejen er rigelig med flydende overgange og kontrast.
Det er egentlig kun i større billeddata den er anvendelig. Fra 10 mpxl og opad efter min vurdering.
Det har nemlig altid irriteret mig at jeg ikke kunne beholde variationerne/dybden i skygger og lys samtidig med at jeg havde muligheden for at fremhæve resten.
|
| |
|
Nicolai 25. January 2012 kl. 00:54 Opdateret 25/Jan 00:55
Oprettet: september, 2011 Fra 5540 Ullerslev ( fyn )
|
|
| |
|
Boye Troelsen 25. January 2012 kl. 09:54
Oprettet: november, 2010
|
|
| |
|
Mads Thingholm Jacobsen 25. January 2012 kl. 17:47
Oprettet: maj, 2011 Fra Odense
|
 Mange tak for info. Jeg må have gang i det ;o)
|