|
Anvo 21. June 2011 kl. 23:30
|
 Nogen af os er ret nye i fotografering, andre har haft denne passion i årevis. Men hvad synes du har haft størst betydning for din måde at fotografere på, og hvad har fået dig til at rykke dig, både hvad angår fototeknik og kreativitet? Har du været på kursus eller har du læst nogle bestemte bøger? Har der været en bestemt fotograf, som har inspireret dig særlig meget?
|
| |
|
MG 21. June 2011 kl. 23:40
Oprettet: January, 2011 Fra Nordsjællland
|
 Det var dog et fantastisk godt spørgsmål, som jeg slet ikke kan besvare på stående fod.
Jeg må i tænkeboksen.
|
| |
|
Stephen Fenstov 21. June 2011 kl. 23:49
|
 Ditto :o)
|
| |
|
TVB PHOTO 22. June 2011 kl. 03:28
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 Og... Ditto :o)
|
| |
|
MG 22. June 2011 kl. 17:03
Oprettet: January, 2011 Fra Nordsjællland
|
 Her kommer lige en hurtig version:
Kursus: Nej.
Bøger: Nej.
Fotografer: Ja og nej, der har været enkelte, som jeg har kendt personlig, og som jeg har sat stor pris på, i hvert fald som fotografer.
Lad mig sammenligne fotografi med gastronomi.
Jeg har set mange madopskrifter, men har aldrig fulgt nogen slavisk. Til gengæld har jeg fået masser af inspiration, såvel indenfor kogekunsten som fotografien.
Jeg håber at jeg stadig kan inspireres. En af grundene til at jeg er her.
|
| |
|
Karin Freilev 22. June 2011 kl. 18:08
Oprettet: December, 2010
|
 Den største betydning for mig, har været at studere andres (jeres) billeder og så være tilstrækkelig nysgerrig og stædig.. meget stædig:-) og lege :-)
Har aldrig været på kursus men har dog skimmet en enkelt bog og glemte det lige så hurtigt igen. Jeg er ingen ørn til det tekniske, men har meget ud af at afprøve en masse.
|
| |
|
John Ottesen 22. June 2011 kl. 19:11
Oprettet: March, 2011 Fra 7900 Nykøbing M. Nordjylland
|
 Vi er en gruppe af fotofolk, ikke nogen klub, men vi tager på en del turer sammen, og da der er ganske erfarne fotografer, så lærer vi andre vel også noget??
Om det så hænger ved, på sensor-hjernen, er noget andet, men vi har muligheden!!
|
| |
|
Marius Ranch Kristensen 22. June 2011 kl. 22:42
Oprettet: February, 2011 Fra Kolding
|
 I rigtig mange år gik jeg rundt med kameraet på Auto, og forstod ikke hvorfor mine billeder ikke altid blev gode (veleksponeret). Da jeg så for nogle år siden købte mit første digitale spejlrefleks, bestemte jeg mig for, at nu skulle jeg squ lære at indstille kameraet rigtigt og selv styre processen. Fra første dag med det nye kamera satte jeg den på Manuel, og så steg indlæringskurven stejlt.
Jeg havde selvfølgeligt læst div. fotoblade dog uden helt at have fattet hemmeligheden bag alle fagudtrykkene.
Men det der virkelig rykkede min forståelse for eksponeringsindstillingerne, var da jeg læste bogen "Understanding Exposure" af Bryan Peterson. Bogen giver en meget grundig og letforståelig gennemgang af de forskellige indstillinger og de indbyrdes sammenhænge.
I dag mener jeg at have godt styr på blænde, lukketid og ISO.
Derimod kniber det gevaldigt med at være kreativ i mit fotoarbejde. Jeg har virkelig svært ved selv at finde "anderledes" og kreative motiver.
Jeg tror, at jeg er hæmmet af min tekniske uddannelse, hvor alt helst skal være retvinklet og praktisk. Til daglig er jeg omgivet af masser af kreative mennesker, som ryster nye idéer ud af ærmerne hver dag. Jeg fatter ikke, hvordan de gør.
Det er virkelig nedtur ikke at kunne "tænke ud af boksen".
Hvis der er nogen herinde, som ligger inde med De Vises Sten, hører jeg gerne fra dem.
Mvh.
Marius
|
| |
|
TVB PHOTO 23. June 2011 kl. 03:34 Opdateret 23/Jun 03:39
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 For mit vedkommende, startede det med en fascination allerede i de tidlige år. Min stedfar, havde i 60'erne et Agfa Clack, som idag bliver betragtet som et yderst primitivt kamera. Meget tæt på det første Camera Obscura, som Leonardo Da Vinci angiveligt fandt på. Men det tog overraskende gode billeder, alt taget i betragtning. Et godt spring frem i tiden, tog jeg et 5 måneders fotokursus i 1995, hvor især de grundlæggende teknikker blev etableret, og har fotograferet on and off siden. Det var dog musikken, der fik førsteprioritet... Hviket den stadig gør.
For ca. 5 år siden, gik jeg på nettet (kunne ikke blive ved med at undvige) og så var det naturligt, at gå fra analog til digital. Dette paradigmeskift, har yderligt bidraget til at der bliver fotograferet en del mere, end i de gode gamle (og besværlige) analogdage.
Og så landede jeg en dag her på PSO, hvor jeg dels har lært en del af en masse dygtige fotografer, og dels hygger mig med det sociale i cyberspace.
Tror faktisk, at fotografi -for min del- er kommet for at blive :o)
|
| |
|
Anvo 27. June 2011 kl. 14:52
|
 Tak for jeres spændende svar, som jeg har læst med stor interesse.
Min egen fotointeresse startede helt tilbage i slutningen af folkeskolen, hvor en klassekammerat havde købt et spejlreflekskamera. Da jeg så, hvilke resultater, dette kamera kunne præstere, blev jeg hooked. Så snart jeg fik råd, investerede jeg i mit første analoge kamera, et minolta. som jeg stadig har. Senere kom en Vivitar zomm-lens til, men den udmærkede sig nu ikke med nogen nævneværdighed skarphed. Desværre havde jeg som fattig studerende ikke råd til at fotografere så meget, som jeg gerne ville. Mange år gik, og efterhånden gav det mening at investere i et digitalkamera - først et kompakt og i erkendelse af, at der var for lidt kontrol med resultatet, mit første og nuværende Canon Eos 400D, som snart skal opgraderes.
Jeg har lært rigtig meget teknik ved at følge forskellige websider, og det, som tidligere var myeos og nu er www.kameratest.dk har for mig været en guldgrube af teknisk viden. Inspirationen finder jeg ved at se på andres billeder, f.eks. her på photoshowoff, men især www.1x.com følger jeg meget med i.
Jeg er altid på jagt efter nye inspirationskilder og steder, hvor jeg kan lære mere, især steder, som tilbyder mere end den basale tekniske viden, for jeg vil nemlig gerne "rykke" yderligere.
|
| |
|
Poul Hansnæs 27. June 2011 kl. 18:21 Opdateret 27/Jun 18:25
Oprettet: September, 2010
|
 Anvo... Det er sku da noget provokerende at stille et sådant spørgsmål... som for nogen af os kan være SÅ svært at besvare...
Jeg må sige at svaret fra Marius #8 - er meget tæt på det jeg selv mener at kunne stå inde for - Som "gammel" håndværker er jeg meget til det praktiske - de lge linier - de vandrette horisonter - De korrekt eksponerede - De (Måske kedelige) teknisk korrekte osv osv billeder ... Men når jeg så ser hende den unge Mathilde Westers billeder ... Så er det tydeligt at min baggrund ikke er det der tilfredsstiller mange - og slet ikke mig selv... for hun og andre der måske? ikke er på det teknisk højeste niveau - har kreativiteten der er guld værd...
Men men men .. Jeg forsøger stadig og med hensyn til det tekniske så har Carsten ( Digital-fotografen.dk ) været den person som har bragt mig milevidt videre end jeg var, da jeg meldte mig ind i en fotoklub - Der KUN kunne trække mine evner og ambitioner den forkerte vej ned mod det middelmådige... Klubben hedder - hvis nogen skulle blive nysgerrige - Ishøj Fotoklub eller Fotoklub 2635... Men det kan i nok gætte, at der er jeg ikke længere medlem....
Og så vil jeg da gerne tilføje at - Efter at have investeret rigtigt mange tusinde kroner i udstyr - så har jeg også brugt meget tid på at lære af Kim Skovsby - som een af dem der evner at forklare det svære på et forståeligt niveau... ( www.Kameratest.dk )
|
| |
|
Mette Müller 27. June 2011 kl. 23:24
Oprettet: January, 2011 Fra Holstebro
|
 Et todages kursus i grundlæggende digital foto og køb af et lille Canon Ixus 95IS, som jeg kunne have med overalt fik mig til at genoptage fotograferingen for et par år siden. Jeg satte mig ind i dets muligheder og begrænsninger, jeg gjorde det til en fast del af min taskes indhold og jeg brugte det hele tiden...
I de sidste på år har jeg taget tusinder af billeder, og hvor er det fedt at man kan lege med dem, eksperimentere, tage mange og kassere alt det dårlige igen uden at tænke på film og fremkaldelse som i gamle dage. Resultatet er der også med det samme, hvilket passer mit gemyt ganske godt.
Nu har jeg et spejlreflex, men jeg er glad for at jeg startede med det andet.
|
| |
|
Lone A. 28. June 2011 kl. 17:26
Oprettet: October, 2010 Fra nordvest-sjælland
|
 Jeg føler mig stadig helt ny i denne verden. Er først lige begyndt at rykke mig. Startede med et kompaktkamera som tog nogle flotte billeder, men jeg fik hurtigt lyst til mere.
Den støtte og hjælp man får herinde er helt sikkert med til at jeg rykker mig.
|
| |
|
Martin 3. July 2011 kl. 11:28
Oprettet: January, 2011 Fra Nykøbing Sjælland
|
 Da jeg som 15 årig overtog min fars AE-1 Program rykkede det en del. Pludselig var der en helt anden mulighed for at udtrykke sine følelser end der havde været med kompakte film kameraer..
Senere har denne bog: http://www.creativenatureandoutdoorphotography.com/
også gjort en del. Teksten er fin, men i sær billederne har fået mig til at se verden på en anden måde.
En anden ting er Betty Edwards - Drawing on the right side of the brain. Jeg tegner også en del, og det at udtrykke sig i billeder på en langsom måde med blyant og pen, gør (synes jeg) at jeg har nemmere ved at tænke dybere over de billeder jeg tager med kameraet. Man ligger mærke til flere detaljer, da dette er super nødvendigt når man tegner eller maler :)
|
| |
|
Hans Kristian Hannibal-Bach 3. July 2011 kl. 20:42
Oprettet: June, 2011 Fra Odense, Fyn
|
 at jeg begyndte at oploade billeder i et galleri og fik konstruk kritik
der er meget at lære fra mere erfarne fotografer/efterbehandlere
|
| |
|
MonaS 4. July 2011 kl. 20:49 Opdateret 4/Jul 20:50
Oprettet: November, 2010 Fra Rudersdal 2840
|
 For mig har kombinationen af fotografi og maleri absolut været et positivt samarbejde. Et skred.
Det ene smitter af på det andet og omvendt.
Det hele handler om billeder - at se på omgivelserne med nye åbne øjne.
Hver dag byder på nye billeder i et nyt og anderledes lys - men at få respons på det du går og laver- det er meget vigtigt.
Et skulderklap der giver dig lyst at fortsætte,et par gode råd, der gør at du næste gang kan gøre det lidt bedre !!
Det synes jeg at jeg har fået her.
God vejledning til køb af det kamera og de programmer der lige passer til mit temperament og kunnen.
DET HAR GIVET MIG MOD OG LYST TIL AT FORTSÆTTE-BEGGE DELE!
|
| |
|
HanneF 16. July 2011 kl. 13:29
Oprettet: May, 2011 Fra Bagsværd
|
 Her er rykkene sket i ryk.....
Engang i megeg fjern fortid arvede jeg et carmera fra min mormor (hun døede ikke, gav mig det til stor glæde for os begge). Det var et af den slags, hvor man kikkede ned ovenfra og så tog billeder ad den vej. S/H forstås.
Senere fik jeg sådan et pocket et - har der vært omkring 13 - som brugte 110 film. Det var stort og i farve. Der blev knipset lystigt over et par år. Jeg ville så gerne gå til foto i ungdomsskolen, hvor man lærte at fremkalde selv, men mine forældre holdt på, at jeg havde interesser nok - og at det ikke rigtigt var for piger..... Stille og roligt døede interessen for foto, der er altså ikke megen udvikling med et pocketkamera, fotohandlerfremkaldelser, ind i album og 10-4!
Blev så gift med en mand, som tog billederne - arvede selv et ret ringe og ligegyldigt camera og tog da lidt billeder - ynglet skulle jo afbilledes, og vi fremkaldte via fotohandler ... og tiden gik
Årene gik og i slutningen af halvfemserne fik jeg det første digitale camera - 1.9 mega et eller andet, hvoraf 0,3 så godt nok var interpoleret og computeren var langsom, men jeg var lykkelig - mega meget lykkelig. Alting ender men her gik enden heldigvis over i et andet og bedre af de små digitale pocketcamera..... og så et spejlrefleks. Og computerne blev hurtigere, så der kunne overskueligt arbejdes med frembringelserne.
Jeg tager stadig billeder med mit spejlrefleks, har også købt et lommekamera til at ha med ved lommekameraegnede arrangementer - ellers bruger jeg glad det i min mobilos. Har været på kurser, på fotohøjskole, læst magasiner (mange og på både dansk, tysk og engelsk), dito bøger. Og har lavet en masse små ryk. Ind i mellem er der lidt fotopause, så finder jeg et nyt hjørne og rykker lidt der.
Kom så dertil, hvor jeg ligsom syns, at det der med billeder er noget opreklameret noget. Alle har et camera, alle tager billeder - og rigtig mange tager billeder af helt det samme. OG vi revser hinanden på fotosites for at bruge forkert ISO, forkert blænde, beskære håbløst, ikke at have justeret ditte og hint på den rette og rigtige måde. Kun det perfekte dur - og det også inden for udstyr. Og tænker jeg lidt over, alle de perfekte billeder, så tænker jeg, at der ikke er meget for eftertiden - andet end ligegyldige perfekte billeder.
Så nu er jeg rykket langt tættere tilbage på basic - tager rigtig mange og sjove lejlighedsbilleder med mit det lille kamera og mobilen. Billeder, som siger mig eller andre noget og fortæller en historie. Det perfekte har jeg vendt ryggen. Det betyder ikke, man ikke skal gøre sig umage, men jeg vil hellere gøre mig umage med et godt billede, som jeg kan tage og fortælle mine fremtidige børnebørn på skødet en historie om. Det kan jeg ikke med det perfekte skud af en guldsmed. Der er ingen historie i det for mig (og jow indrømmet; de billeder tager jeg da stadig, mest i selskab - men af og til også for at prøve en teknik af).
Mit andet ryk er i retning manipulation. Sidde og fornøje mig i photoshop m.v. for måske at lave noget, som bliver printet for for en tid at fornøje mit øje.
Lige nu er jeg så der, hvor mine billeder ikke er præget af hverken perfektionisme, alvor eller fornuft. Det betyder ikke, at jeg ikke gør mig umage, men jeg gør mig mest umage med at have det sjovt :-)
|
| |
|
Hans Kristian Hannibal-Bach 16. July 2011 kl. 16:01
Oprettet: June, 2011 Fra Odense, Fyn
|
 mit andet gode ryk er kommet efter at jeg har købt noget rigtig godt grej og ikke bruger tid på at overveje om mit grej er godt er godt nok (og hvad jeg skal opgradere med)
så nu er kameraet bare blevet et redskab og jeg bruger meget mere energi på at koncentrer mig om motiv og eksponering
|
Skriv kommentar
Log ind påkrævet Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.
|