PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Vælge det rigtige photoshop Kategori: Fotomanipulering og redigering

Josephine
27. October 2011 kl. 12:30

Josephine

Oprettet: January, 2011

Nu hvor det snart er jul vil jeg gerne ønske mig photoshop, men jeg kan ikke finde ud af hvilket jeg ønske mig. Jeg har prøvet Elements og CS5.1 og var rimelig tilfreds med dem. Jeg vil gerne have mulighed for at kunne redigere øjnene klarere og reducere huden på billederne. Da jeg ikke lige har 10.000 kr. til det bedste program ville jeg bare høre om der var nogle af jer der har en idé til et godt program til en nogenlunge pris. Prisen skal helst ikke være mere end 3.000 hvis det er muligt (:

MG
27. October 2011 kl. 13:01

MG

Fra Nordsjællland

Hej Josephine
Jeg vil tro at du kommer rigtig langt med den Nye Elements 10, som kan erhverves for ca. 800,-kr.
Hvis du virkelig vil smukkesere portrætter, er der denne mulighed.
http://www.portraitprofessional.com/
Jeg mener at begge disse programmer kan downloades i prøveversioner, så du ved hvad du går ind til, før du slipper slanterne.
Mvh Michael

Josephine
28. October 2011 kl. 14:04

Josephine

Mange tak for hjælpen (:

Marius Ranch Kristensen
28. October 2011 kl. 15:56

Marius Ranch Kristensen

Oprettet: February, 2011
Fra Kolding

Elements vil garanteret dække dit behov lang tid fremover, og den er utrolig billig i forhold til ydeevnen.
Jeg har lige opgraderet fra 9'eren til 10'eren. Det kan faktisk ikke betale sig, der er kun sket ganske små ændringer. Så hvis du kan finde en billigere 9'erer kan du rolig købe den.

Mvh.
Marius

Thomas Heie Nielsen
28. October 2011 kl. 16:11
Opdateret 28/Oct 16:12

Thomas Heie Nielsen

Oprettet: April, 2011
Fra København

Med de ting du nævner programmet skal kunne, så kan jeg klart anbefale Adobe Lightroom 3. Det kan klare en masse efterbehandlingsopgaver og det er nemt at bruge.

Du kan downloade en gratid prøveversion her:
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index...x.cfm?product=photoshop_lightroom&loc=da_dk

Lightroom 3 koster 2325 kr. for den fulde version.

Du kan se en video om hvordan du laver soften skin og iris enhance her:
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index...x.cfm?product=photoshop_lightroom&loc=da_dk

Josephine
28. October 2011 kl. 17:53

Josephine

Tak for hjælpen alle sammen (: det vil jeg kigge lidt nærmere på

Jan V
28. October 2011 kl. 21:38

Jan V

Oprettet: September, 2011
Fra Ry

Er enig med Thomas. Lightroom er genialt!

Alan Strandbygaard
10. January 2012 kl. 12:25

Jeg benytter stadig den gamle version 7.0.

Den er mere end rigelig til mig.

Jeg benytter mig flittigt af de auto-funktioner der er i den (Auto Levels, Auto Contrast og Auto Color), ellers var jeg nok blevet ved 4.0.
'Transform' er dog også handy af og til.

Egentlig synes jeg ikke der er brug for mere. De basale muligheder er jo tilstede. Jeg har arbejdet med Photoshop siden 1995, og finder stadigvæk nye ting jeg ikke har prøvet før.

Når det kommer til stykket er det jo begrænset hvad man har brug for. Det er mest automatiseringer og ekstra bøvl ved de nyere versioner. Jeg har det bedst med at en skovl er en skovl. Jeg er også bange for at fjerne mig for langt fra det elementære, og risikere at komme ud i en masse automatik der gør mig mere afhængig af dem. Jeg synes det er vigtigere at forblive i god forståelse med det enkle og nødvendige.

Fordelen ved 7.0 er også at den ikke kræver mange ressourcer af din PC's regnekraft. Den er let. Har man en 'ældre' PC er det nok at foretrække.

Hvad har man egentlig brug for, udover det der er i denne gamle version?
NEF-genkendelse (RAW) er der nogle der gerne vil have. Men jeg kan sagtens leve med 98-99% JPG-kompression (eller endda 96%).

Man kan også sagtens tilføje en masse filtre og andre funktioner, hvis man bruger lidt tid på at få fat i de filer der skal til, og smider dem ind i de respektive foldere.

7.0 fylder heller intet. Knap 170 MB. Det vil sige du altid kan have den liggende på et USB-stik, og have den med dig overalt.

Albert Schackt
10. January 2012 kl. 20:00

Køb PSE10 koster lige knap 500 spæn

Poul Hansnæs
11. January 2012 kl. 23:57

Poul Hansnæs

Oprettet: September, 2010

#5 - LightRoom... Ingen kan tale godt længere og mere varmt og bedre om LR end undertegnede .... Dog kan det IKKE stå alene UDEN enten Elements eller Photoshop... Eller måske et helt tredie lignende program... Så pas PÅ...!

Hamish McTorsk
18. January 2012 kl. 05:47

Hamish McTorsk

Oprettet: November, 2011
Fra Albertslund

"""Dog kan det IKKE stå alene UDEN enten Elements eller Photoshop"""

Undskyld Poul men den KAN stå alene, jeg har LR2 og LR3 uden PS eller elements.

Poul Hansnæs
18. January 2012 kl. 06:26

Poul Hansnæs

Gider ikke at diskutere...

Hamish McTorsk
18. January 2012 kl. 07:36

Hamish McTorsk

Fra Albertslund

WoW....Undskyld mig for at afgive en udtalelse.

Hamish McTorsk
18. January 2012 kl. 08:22

Hamish McTorsk

Fra Albertslund

Jeg begynde min udtalelse med 'Undskyld Poul' pga din erfaring, men pyt med dette. Din svar var hvad jeg kunne forventer fra et barn og ikke fra en voksen mand.

Jeg har faktisk ret i hvad jeg siger, hvis du undersøg dette måske kan du finde selv ude af dette.

Mvh .. Hamish

Thomas Heie Nielsen
18. January 2012 kl. 09:05

Thomas Heie Nielsen

Fra København

Jeg er ikke enig i at Lightroom ikke kan stå alene uden Photoshop eller Elements eller anden tilsvarende program.

Når du - Poul Hansnæs - skriver:

"Ingen kan tale godt længere og mere varmt og bedre om LR end undertegnede .... Dog kan det IKKE stå alene UDEN enten Elements eller Photoshop... Eller måske et helt tredie lignende program... Så pas PÅ...!"

Altså direkte advarer om at anskaffe sig Lightroom uden at have for eksempel Photoshop, eller Elements, så kunne man godt ønske sig en begrundelse, der var lidt mere uddybende end "Gider ikke at diskutere..."

Til de ting som Josephine efterlyser, siger jeg blot at Lightroom vil være tilstrækkeligt. Jeg er helt med på at Elements og især Photoshop kan langt mere end Lightroom. Men spørgsmålet er om folk - generelt - har brug for det.

Jeg mener at Photoshop, som langt de fleste taler om og bruger, er et layout program for grafikere, hvorimod Lightroom er et billedklargørings- og RAW konverteringsprogram for fotografer som kan klare 95% af det vi fotografer har brug for.

Poul Hansnæs
18. January 2012 kl. 09:43

Poul Hansnæs

OK.... Når jeg har skudt 2-300 billeder af en eller flere modeller som f. eks her: https://picasaweb.google.com/112052192573975723393/SStrene#5685576452454380482

Så har jeg på hvert billede modellen og halvdelen af min stue med møbler og andet uvedkommende og så har jeg ofte en baggrund der ikke er fuldstændig ensfarvet - Hvordan sku jeg rette dette i LR - Det kunne jeg da godt lide at vide - men måske jeg kan lære noget...

Jeg vil kunne spare meget tid hvis jeg aldrig skulle åbne billeder fra LR til PS...

Poul Hansnæs
18. January 2012 kl. 09:47
Opdateret 18/Jan 09:49

Poul Hansnæs

Og hvordan får jeg fritlagt modellen og får baggrunden ind på dette billede UDEN PS http://photoshowoff.dk/billeder/portraet/31944-naja

Hamish McTorsk
18. January 2012 kl. 09:53

Hamish McTorsk

Fra Albertslund

Det er ikke dette det drejes om Poul..........
Du påstå at Lightroom kan ikke anvendes som 'stå alene', du tager desværre fejl.

Selvfølgelige skal man ha et andet program end Lightroom til at redigere som du snakke om.

Thomas Heie Nielsen
18. January 2012 kl. 10:28

Thomas Heie Nielsen

Fra København

Poul, den slags billeder du taler om, og det arbejde du laver med dem bagefter er jo netop grafiker arbejde:
- at frilægge, at ændre baggrund, at indsætte ny baggrund.

Jeg er helt med på at Photoshop kan en masse lækre ting som man ikke kan i Lightroom. Men jeg vil fastholde at Photoshop er mest for grafikere og Lightroom er mest for fotografer og til de ting som Josephine efterlyser er Lightroom fremragende og rigeligt og så får man rigtigt meget for pengene ved at købe Lightroom.

Mit argument er også at jo mere færdigt et billede er, når man tager det, jo mindre har man brug for efterbehandling. Derfor er Lightroom i langt de fleste tilfælde nok til at færdiggøre billeder og foretage sin RAW konvertering.

Poul Hansnæs
18. January 2012 kl. 11:07

Poul Hansnæs

Jamen så bliver det jo bare - som jeg frygtede - et spil om ord...

Min påstand er at ALLE seriøse fotografer benytter PS, PSE eller lignende... Så må i da gerne kalde dem grafikere.. Jeg kalder dem fotografer.

Dennis Zepernick
18. January 2012 kl. 11:16

Dennis Zepernick

Oprettet: August, 2011
Fra Hjørring

Jeg tilslutter mig også Lightroom til billede redigering og Photoshop til Grafik..
Ikke at du ikke kan bruge PS..

Dennis Zepernick
18. January 2012 kl. 11:19

Dennis Zepernick

Fra Hjørring

Stephen Fenstov
18. January 2012 kl. 12:30

Stephen Fenstov

Oprettet: October, 2011
Fra 2000 F

#15:
"Jeg mener at Photoshop, som langt de fleste taler om og bruger, er et layout program for grafikere,"

NEJ Photoshop er IKKE et layoutprogram, men et billedbehandlingsprogram. Til layout bruger man programmer som InDesign eller QuarkXpress.

Selvfølgelig KAN du bruge Photoshop som layoutprogram, men du kan være sikker på at det også kommer til at se ud derefter.

Enhver grafiker med respekt for sig selv, ville ALDRIG bruge Photoshop til dette formål.

Poul Hansnæs
18. January 2012 kl. 12:33

Poul Hansnæs

Tak Stephen - Rart med lidt support mvh poul

Thomas Heie Nielsen
18. January 2012 kl. 12:41

Thomas Heie Nielsen

Fra København

Du må undskylde at jeg siger det Poul, men jeg syns ærligt talt det er noget snobberi at kalde folk for useriøse fotografer, hvis man ikke har anskaffet sig Photoshop.

Langt de fleste fotografer jeg kender - som jeg bestemt vil kalde for både dygtige og seriøse fotografer - klarer sig fint med Lightroom til 95% af alle deres billeder. Det samme gælder i øvrigt for mig selv og mine billeder.

Hvis det handler om at gøre sit billede klar (beskæring, justering af eksponering, kontrast, hvidballance m.m.) og foretage sin RAW konvertering, så vil jeg stadig sige at Lightroom er rigeligt til langt de fleste fotografer med mindre man går over i det grafiske område og begynder at arbejde i lag.

Dennis Zepernick
18. January 2012 kl. 12:44

Dennis Zepernick

Fra Hjørring

#25 Enig.

Poul Hansnæs
18. January 2012 kl. 13:13

Poul Hansnæs

Jeg kalder ikke nogen noget som helst - Men er nu selv blevet kaldt både et barn og en snob...

Så nu er vi lige præcis der hvor jeg ikke ønskede og ikke har tid til at være... Derfor sagde jeg fra starten at jeg ikke havde lyst til at diskutere... Jeg har set det så mange gange før...
Lad os skyde nogle billeder i stedet
Ellers gør vi bare stakkelse Josephine endnu mere forvirret end hun var fra starten - Slut på denne tråd herfra...

Thomas Heie Nielsen
18. January 2012 kl. 13:41

Thomas Heie Nielsen

Fra København

Der er forskel på at diskutere og debattere.

Jeg mener at vi på denne tråd debatterer hvilket program der jf. Josephines spørgsmål kan "redigere øjnene klarere og reducere (retouchere?) huden på billederne" til under 3000 kr.

Netop DER mener jeg at Lightroom er fremragende (Irish enhance og soften skin) og sagtens kan stå alene.

... og så kom din bemærkning om at Lightroom IKKE kan stå alene uden enten Elements eller Photoshop og at "ALLE seriøse fotografer benytter PS, PSE eller lignende" (underforstået at man er en useriøs fotograf hvis man ikke bruger Photoshop, Elements eller lign. programmer) og JA det mener jeg faktisk er lidt snobberi at påstå at man er kun er seriøs fotograf hvis man bruger Photoshop, Elements eller lign.

Jan Pedersen
18. January 2012 kl. 14:17

Jeg har lige købt en element 10 og bliver nu nervøs for om det er en fejlinvestring, for jeg laver aldrig grafik men kun foto. Skulle jeg have købt den lightroom i stedet for ?

MG
18. January 2012 kl. 14:43

MG

Fra Nordsjællland

Den almindelige fotograf, som jævnligt ønsker at redigere et billede eller to, får langt mere smæk for sine fattige spareskillinger ved at investere under 1000 kr. i Elements 10, fremfor at investere mere end 2000 kr. i LightRoom, som trods alt, selvom det giver en fin arbejdsgang, har absolutte begrænsninger når det galder almindelig fotoredigering med et par tricks oppe i ærmet.

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­