|
John Ottesen 29. March 2011 kl. 14:03
Oprettet: March, 2011 Fra 7900 Nykøbing M. Nordjylland
|
 Har ved et par billeder fået den slags mærkelige tal???
27962/44739201 sekunder
Det rigtige skulle være 1/1600 sek.
(er rettet) hvad sker der???
Noget andet:
Så et sted, der blev skrevet om skuffebilleder og hvor gamle billeder man lagde op ??
Kunne der ikke laves et felt ''Exif tidspunkt' nogle steder kommer det aut. med - men er der et felt, er det nemt at skrive hvornår billedet er taget.
Og måske et felt, hvor man kunne sætte flueben, hvis billedet er taget med blitz - og et hvis der er brugt stativ.
For mig, er den slags oplysninger lærerigt!!
|
| |
|
Gerner Hedegaard 29. March 2011 kl. 17:07
Oprettet: March, 2011
|
 Om "Noget andet:" menes der vel frivilligt.
Jeg har set folk med kamera tage en lille sort bog op, lige efter de har taget et billede og notere løs i den. Og der har da også været rådgivet om hvordan man gør i div. fotoblade gennem årtierne.
Men uden den lille sorte, hvad gør man så?
Jo jo, der findes analoge og digitale kameraer med indbygget dato som kan kopieres op på "negativet", og det er jo fint. (hvis man stillede dato/tid inden man gik hjemmefra)
En anden metode at datobestemme et billede kunne så være at se på den dato billedet blev lagt ind i den mappe det ligge i idag, men er det nu helt sikkert, hvis man flytter rundt på billeder for at samle temaer o.lign?
Det er ikke en kritik af dine ideer JO, men et forsvar for en frivillighed i dem.
Jeg kan da sagtens sætte mig ind i ideen og formålet.
|
| |
|
John Ottesen 29. March 2011 kl. 17:19
|
 Hvis Exif er sat op til det på siden, kommer optagertiden med, når man gemmer med 'Gem som'.
Højreklikker man på et digital billede, og derefter egenskaber, finder man også alle data - der er altså ikke brug for nogen sort bog!!!
Men som jeg skrev: rubrikker så man kan skrive - sætte flueben, om man ønsker.
|
| |
|
Kviller 29. March 2011 kl. 17:50
Oprettet: January, 2011
|
 Jeg har faktisk lavet et lille plugin her til siden, som jeg benytter til at trække exif data ud af andres foto med, når jeg bliver nysgerrig.
Hvis andre vil bruge den, så må I da gerne det, men jeg vil da foreslå at få en opsætning her på siden, der visker samtlige exif data.
Den måde jeg gør det på, jeg åbner billedet (Ikke i stort, bare siden hvor billedet er på) højreklikker på billedet, tager "Kopier genvej" så hopper jeg over på min egen side http://m.akvariefisk.dk/photoshowoff/ og sætter markøren i tekst feltet og sætter teksten ind (CTRL-V) og trykker enter. Wupti
|
| |
|
Morten Trolle 29. March 2011 kl. 19:25
Oprettet: November, 2009
|
 Ja - vi skal have kigget på at tage mere exif data med.
Det er noteret i min lille sorte bog ;)
|
| |
|
John Ottesen 29. March 2011 kl. 19:27
|
 Hurra for den sorte bog Morten!!
|
| |
|
MG 31. March 2011 kl. 10:24
Oprettet: January, 2011 Fra Nordsjællland
|
 Indtil Morten får gang i sin Exif renovering, kan jeg da fortælle at i Chrome, som jeg bruger som browser, samt sikkert flere andre bl.a. Firefox, findes udmærkede Exif læsere som plug ins.
I Chrome holder jeg blot curseren henover billedet, og dataene vises umiddelbart. Diverse data grupper kan ovenikøbet vælges efter smag.
|
| |
|
Cecilia 31. March 2011 kl. 11:31
Oprettet: March, 2011 Fra Horsens
|
|
| |
|
Cecilia 31. March 2011 kl. 11:34
Oprettet: March, 2011 Fra Horsens
|
 Forresten skal man, efter installationen, højreklikke på et billede og vælge "View Image Exif Data". Det er ikke nok bare at holde musen henover billedet.
|
| |
|
Peter 31. March 2011 kl. 11:40
Oprettet: January, 2011
|
 Tak MG. Jeg fandt en til crome der bare virker super!
|
| |
|
John Ottesen 2. June 2011 kl. 23:32
|
 Ja - vi skal have kigget på at tage mere exif data med.
Det er noteret i min lille sorte bog ;)
Husker du det stadigt Morten!!!
|
| |
|
Morten Trolle 3. June 2011 kl. 09:39
|
 Det er ikke glemt :)
|
| |
|
John Ottesen 5. June 2011 kl. 13:59
|
 Morten når du skal til at rette, kunne der så blive et felt til at afkrydse, om der er anvendt Blitz - evt. aut. med!!
|
| |
|
Morten Trolle 13. January 2012 kl. 15:31
|
 Hej John,
Jeg kiggede i min sorte bog!
Der er nu tilføjet oplysninger om blitz på billedet, samt dato for, hvornår et billede oprindeligt er taget.
Lige nu kører et script igennem de over 20.000 billeder som ligger på PhotoShowOff, for at opdatere oplysningerne bagudrettet på disse også.
Derudover er den generelle EXIF parsing blevet bedre og mere læselig, men det har vi kun rettet fremadrettet. Dvs. det slår kun igennem på nye uploads.
Simpelthen for, at vi ikke ender med at overskrive evt. rettelser af brugeren selv på eksisterende billeder.
|
| |
|
John Ottesen 13. January 2012 kl. 16:16 Opdateret 13/Jan 16:19
|
 Det lyder godt Morten.
Hvis du så kommer til at mangle noget at 'rive' i, så kunne det måske være at få GPS ind under exif???
Fremover er det nok standard i alle nye kameraer???
(Der er nu tilføjet oplysninger om blitz på billedet, samt dato for, hvornår et billede oprindeligt er taget.)
Har lige set nogle af mine billeder igennem, dato er nu oplods dato???
|
| |
|
Morten Trolle 13. January 2012 kl. 16:24
|
 Hej John
Ja bestemt - men min PSO todoliste er lang endnu ;)
Vi kiggede kort på GPS, men der var forbløffende få billeder på PSO som indeholdt det i dag, men det kommer bestemt.
Problemet var at vores parser som skal hive GPS dataen ud, hvad tvivlsom i kvaliteten, så det er noget vi skal arbejde videre med.
--
Morten
|
| |
|
MG 13. January 2012 kl. 18:39
Oprettet: January, 2011 Fra Nordsjællland
|
 Hej Morten, jeg har netop uploaded et billede optaget den 18 dec. 2011, "Jernbanevogne". De nye exifdata viser imidlertid sidste redigerings tidspunkt i stedet for optagelstidspunktet, det er vel ikke det der er meningen.
Ellers tommel op for de nye tiltag.
Mvh. Michael
|
| |
|
Morten Trolle 13. January 2012 kl. 20:36
|
 Hej MG,
Godt du gør opmærksom på det :o)
Det har vi så hermed rettet på plads :)
|
| |
|
John Ottesen 13. January 2012 kl. 22:04
|
 Godt Morten, så funker det!!!!
|
| |
|
Dennis Zepernick 17. January 2012 kl. 17:48
Oprettet: August, 2011 Fra Hjørring
|
 Kunne det ikke også være en idé at få vist Målningsmetode? dvs. Spot-målning, Partiel osv.?
|
| |
|
Thomas Heie Nielsen 20. January 2012 kl. 21:29 Opdateret 20/Jan 21:30
Oprettet: April, 2011 Fra København
|
 "Der er nu tilføjet oplysninger om blitz på billedet, samt dato for, hvornår et billede oprindeligt er taget"
Jeg har oplevet at hvis man går ind og retter i beskrivelsen af et billede, så runder systemet op eller ned i forhold til billedets eksponeringstidspunkt.
Jeg undrede mig da jeg oplevede det lige før og lavede derfor en test på et andet af mine billeder, hvor jeg blot klikkede på "Rediger fotodetaljer" og tilføjede teksten "test" i feltet, klikkede gem og så var billedets eksponeringstidspunkt rundet op eller ned til hele antal minutter.
Meget mystisk. Hvordan kan det være at systemet "snyder på vægten", hvis man ændrer i billedets tekst/beskrivelse.
|
| |
|
Arne Jedorf 21. January 2012 kl. 10:08 Opdateret 21/Jan 10:12
Oprettet: February, 2011 Fra Fyn
|
 Alle EXIF bliver i billedet og kan åbnes af et lille EXIF program som kan hentes på Google, men det kræver at alle billeder der bearbejdes gemmes i gem som, hvis ikke man gør det forsvinder EXIF oplysningerne.
Jeg har instaleret programmer der når jeg fører musen ind over billedet, så kommer alle oplysninger frem.
EXIF data
hide
Date Time Original 2012:01:19 14:11:57
Exposure Time 1/4
F Number 5.6
Exposure Program Aperture priority
ISO Speed Ratings 400
Metering Mode Pattern
Flash Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length 59
White Balance Auto white balance
Make Canon
Model Canon EOS 40D
|
| |
|
Morten Trolle 21. January 2012 kl. 12:06
|
Hej Thomas,
Tænker du på tidspunktet for, hvornår billedet er taget, at sekunder her nulstilles?
|
| |
|
Thomas Heie Nielsen 21. January 2012 kl. 18:45
Oprettet: April, 2011 Fra København
|
 Tiden for hvornår billedet er taget passer når det bliver uploadet på PSO.
Men hvis man går ind, efter at billedet er lagt op og gemt, og så ændrer lidt i teksten på billedets beskrivelse, så runder siden op eller ned til hele antal minutter.
For eksempel fra 15. juni 2011 20:10:26 til 15. juni 2011 20:10:00
Det er lidt mystisk at den lige "stjæler" nogle sekunder. Det er naturligvis ikke noget der betyder det helt store og billedet tager jo ikke skade af det, men det er bare lidt mystisk at det sker.
|
| |
|
John Ottesen 23. January 2012 kl. 15:08
|

Blitz: Compulsory Flash, Return light detected.
Kunne der ikke bare på dansk stå: Anvendt???
|