|
Karin Freilev 22. November 2011 kl. 15:32
Oprettet: December, 2010
|
 Jeg har jo fået et Canon 60D og Sigma 150-500 mm F5-6.3 APO DG OS og ville gerne kunne tage gode og skarpe billeder af fugle i bevægelse, men det kan jeg ikke da kamera med den linse giver efter selv om jeg ikke synes jeg trykker hårdt. Så hvad gør jeg nu?
Er det en fjernudløser der er løsningen eller er jeg bare for "stærk". Det er ikke optimalt at man bagefter skal hen og hente noget mere skarphed i et redigerings program
Gode råd søges ;-))
|
| |
|
Hans Kristian Hannibal-Bach 22. November 2011 kl. 16:04
Oprettet: June, 2011 Fra Odense, Fyn
|
 nu ved jeg ikke hvor trænet du er i at bruge et tungt objektiv på 500 mm
men det kræver helt sikkert en god teknik at mestre
bruger du stativ?
|
| |
|
Karin Freilev 22. November 2011 kl. 16:07
|
 Ja det gør jeg ;-) Kan nemlig slet ikke holde det stille hvis det er håndholdt, og har aldrig haft sådan et objektiv før.
|
| |
|
Gert R. 22. November 2011 kl. 16:09
|
 Har jo også lidt at gøre med hvilken lukkertid der anvendes.
|
| |
|
Karin Freilev 22. November 2011 kl. 16:12
|
 Ja Gert det ved jeg godt, men jeg har prøvet at stå og tage måne billeder med det og den løber jo ingen steder hen ;-)) det var der jeg rigtigt begyndte og blive i tvivl om jeg overhovedet var i stand til at bruge det ordentligt ;-))
|
| |
|
Marius Ranch Kristensen 22. November 2011 kl. 16:29
Oprettet: February, 2011 Fra Kolding
|
 Du skal først og fremmest have et absolut stabilt stativ. Mange billige stativer viser deres svaghed, når man kommer op på så lange brændevidder. Du kan evt. hænge noget tungt (fototasken) på stativet for at stabilisere det.
Du SKAL bruge en fjernudløser.
Jeg kender ikke dit kamera, men hvis du har mulighed for at vippe spejlet op før eksponeringen, undgår du de små rystelser, som spejlet kan forsage.
Måske har dit kamera mulighed for "forsinket" udløsning, d.v.s. at der går et øjeblik efter at spejlet er klappet op før lukkeren aktiveres, det kan også afhjælpe små rystelser fra spejlet.
Hvis alt dette er på plads, kan du tage skarpe fotos med meget lange lukketider.
Mvh.
Marius
|
| |
|
TVB PHOTO 22. November 2011 kl. 17:11 Opdateret 22/Nov 17:18
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 Hej Karin. Du skriver, at kameraet "giver efter"? Kan du uddybe? Prøv at sætte dit Canon på sports pr. (ikonet forestiller en løber) næste gang. Det hele kører så på automatik, men du vil jo gerne skyde fugle i bevægelse, hvilket kræver en hurtig lukketid. Og det får du på benævnte program.
Hvis du undlader stativ, og dermed får mere bevægelsesfrihed, er der en optimal måde, du kan støtte både kamera og objektiv på:
Venstre tommel på venstre arm, placeres på venstre side af objektivet, og albuen lægges ind mod midten af brystet. Så kan objektivets zoom betjenes hurtigt og præcist, og det hele har en god og rolig støtte med armen ind mod kroppen. Jeg nævner det, fordi mange ikke holder optimalt på deres kamera.
Marius kommer ind på kvaliteten af et stativ, og jeg kan bekræfte, at det ikke betaler sig at købe en billig og spinkel model. Jo kraftigere, jo bedre, da hele pointen er stabilitet.
Good luck.
|
| |
|
Fotopetersen. 22. November 2011 kl. 18:43
|
 Trådudløser kan du jo af åbenlyse grunde glemme til fugle i bevægelse, men det vidste du nok godt, det hele drejer sig om at anvende hurtige lukkertider, gerne det dobbelte af brændvidden, men med øvelse kan du sagtens anvende tider langt under, dit problem er helt normalt, du ved al begyndelse er svær.
Som foreslået kan du anvende et stativ, det kræver dog at du til fugle, som jo er nogle forbavsende hurtige fyre, anvender et Gimbal head, f.eks Manfrotto 393, som ligger i den fornuftige prisende, med et sådant kan du følge bevægelserne uden at skulle tænke videre over det.alternativt en monopod.
Men når alt det er sagt, så er det også helt normalt at man har mange dage hvor brug af store lyskrævende objektiver, simpelthen er uladsiggørligt, nu har du jo f.eks ikke været velsignet med meget lys på det sidste, men glæd dig over at det kun kan blive bedre lysmæssigt ;)
Tommy nævner at du kan bruge et sportsprogram, hvilket er rigtigt, men væn dig til at køre manuel eller blændeprioriteret,og med spotmåling det vil du glæde dig over senere, problemet med programmerne er at de ikke tager højde for f.eks modlys, du får her en god tid, men garanteret også en silhuet, da der ikke bliver blændekompenseret.
|
| |
|
Karin Freilev 22. November 2011 kl. 21:01
|
 Tusind tak for jeres råd og vejledning, jeg ved ikke hvad jeg skulle havde gjort uden jer :-)) Der er ingen tvivl om at al begyndelse er svær og jeg nok ikke har den store tålmodighed:-) Fjernudløser skal jeg have købt under alle omstændigheder (men ved godt at den ikke kan bruges til fugle i bevægelse, det var en panik tanke ;-)
Tak for vejledning til at holde kamera på en god måde, det skal også afprøves.
Det jeg mente med at kamera giver efter er at den lange linse lige når at "dykke" nok til at det har indflydelse på billede kvalitet og derfor tror jeg at den Gimbal head Manfrotto 393 er løsningen.
De gange jeg har prøvet med mit 70-300 har jeg kun få gange brugt "sport program" og fandt ud af det ikke var godt nok, så har herefter kun brugt manuel indstillinger, dog ikke spotmåling ;-)
Mit stativ er et Manfrotto 7321YB, men kan slet ikke se mig ud af om Gimbal head Manfrotto 393 kan bruges til mit stativ?? Har ellers rodet rundt på nettet for at se om jeg kunne læse mig ud af det, men der er jeg stået af, tror I det passer til mit stativ, eller skal jeg ud og købe et nyt igen??
|
| |
|
John Ottesen 22. November 2011 kl. 21:57 Opdateret 22/Nov 22:01
Oprettet: March, 2011 Fra 7900 Nykøbing M. Nordjylland
|
 Jeg var ved at købe det her:
http://www.befro.dk/shop/manfrotto-393-gimbal-1143p.html
Forespurgte så, på en anden forum, og fik svaret.
ja, det har jeg.
skrammel, host :-))
hvad skal du bruge det til af optik?
Det blev betegnet sådan, af næsten alle, og næsten umuligt/ret svært, at komme til at fokusere manuelt p.g.a. det der går op over stativet!!
Jeg fandt en fotomand, der havde et, og prøvede selv!
Jeg købte den ikke.
Når jeg engang kommer til penge, nu får vi jo 285 kr ekstra om året - bliver det denne her:
http://www.befro.dk/shop/jobu-design-black-6949p.html
|
| |
|
Fotopetersen. 22. November 2011 kl. 22:16
|
 #10 Om du har ret med at det er svært at fokusere manuelt, ved jeg ikke John, det gør jeg udenlukkende, og med netop 393´eren, og har aldrig haft problemer, men det kan jo så godt være at fokusringen på en 800mm´er sidder mere frit, en på de små 5-600mm´ere ;)
|
| |
|
John Ottesen 22. November 2011 kl. 23:45
Oprettet: March, 2011 Fra 7900 Nykøbing M. Nordjylland
|
 Ja, på mit 400 mm. sad den lige mit mellem stængerne, og det kunne jeg ikke vende hånden rundt til.
|
| |
|
TVB PHOTO 23. November 2011 kl. 03:31 Opdateret 23/Nov 03:32
|
 Program "Av" (blændeprioritet) som Keld nævner, bruger jeg ofte selv udendørs. Det er semi-automatisk. Det kræver dog godt med lys, hvis lukketiden skal i vejret. Derfor foreslog jeg sports programmet. Det er jo for det meste lidt mørkt derude nu. Den største ulempe med sports programmet er, at ISO også er auto. Og det vil give en del støj, hvis der ikke er nok lys. Men sløve lukketider, giver uskarpe billeder. Måske skal du bare prøve dig lidt frem, indtil du får lidt rutine.
Hvis det nu alligevel ender med et føl på tværs -så husk at tage et billede! :oP
|
| |
|
Poul Hansnæs 23. November 2011 kl. 13:13
Oprettet: September, 2010
|
 Karin - Og hvis det ikke er for sent så køb en trådløs radiostyret fjernudløser - den gør det samme - men kan også meget andet...) Virker op til næsten 100 meter) og koster ikke meget mere... men check lige at du har et stik i siden af kameraaet til f eks en HAMA Remote controle - Det er jeg nu ret sikker på at der er på dit 60D - men ikke på 500, 550 og 600D
|
| |
|
h.j.riis 23. November 2011 kl. 16:47
Oprettet: January, 2011
|
 Hej Karin
Sigma 150-500mm er en god teleobjektiv, jeg har selv haft sådan en og taget masser af billeder med den udelukkende håndholdt,har aldrig haft den på stativ, men kameraet skal indstilles rigtig for at få gode billeder.
Stil kameraet på AV- blændeprioteret og en blænde 8 ikke under, ISO ikke under 400 gerne højere afhænger af hvor meget lys der er til stede, for at få en ordentlig lukketid. I stedet for at dreje sumringen på objektivet når jeg skulle sume, skubbede jeg den altid frem og tilbage ved at holde objektivet helt ude ved modlysblænden det giver god støtte og så kunne jeg nogenlunde holde den i ro. Hvis du følger dette er jeg sikker på du vil få gode billeder men det kræver godt med lys.
Håber du kan bruge det til noget.
|
| |
|
Karin Freilev 24. November 2011 kl. 16:08
|
 Rigtigt mange tak for jeres input, tråden her er allerede printet ud, så jeg kan huske de rigtige gode råd jeg har fået :-)
Jeg vil prøve at lære det lidt mere at kende og bruge jeres gode råd inden jeg køber "bøjlen" da det jo vil indebære at jeg også skal købe nyt stativ og det havde jeg ikke lige regnet med ;-))
En trådløs radiostyret fjernudløser havde jeg ikke lige haft i tankerne, men det skal da overvejes :-)
Mange tak til jer allesammen :-)
|
| |
|
Karin Freilev 24. November 2011 kl. 18:50
|
 Hov TVB glemte lige at skrive at kommer føllet på tværs så skal du nok få et billede at se ;-)))
|
| |
|
TVB PHOTO 25. November 2011 kl. 13:04
|
 Super! Det vil jeg sgu' gerne se! :oP
|
| |
|
Ole Larsen 25. November 2011 kl. 13:46 Opdateret 25/Nov 13:48
Oprettet: September, 2011 Fra Aalborg ø
|
 Har fulgt tråden her ivrigt, og spørger.
Manfrotto kuglehoved 496RC2 er det ikke et godt hoved, har lige fået et. ???
Det der sad på stativet var med 3 just.arme, ikke nem at betjene.
|
| |
|
Dines Pedersen 25. November 2011 kl. 19:39
Oprettet: January, 2010 Fra Silkeborg 8600
|
|
| |
|
Karin Freilev 26. November 2011 kl. 18:40
|
 Hej Ole
Det skal jeg vist ikke kloge mig på, der må være nogle af de mere garvet, der kan svare på dette :-))
Dines tusind tak, det vil jeg bestemt kigge nærmere på :-)
Hilsen Karin
|
| |
|
Verner Madsen 26. November 2011 kl. 19:43 Opdateret 26/Nov 19:44
Oprettet: October, 2011
|
 Hej Ole.
Den kuglehoved tror jeg du bliver rigtig glad for.
Jeg har selv en 486RC2, den er utrolig fleksibel.
Mvh Verner.
|
| |
|
Poul Hansnæs 27. November 2011 kl. 01:13
Oprettet: September, 2010
|
 Manfrotto kuglehoved... Uden tvivl et godt valg ... Jeg fik først ( Og har stadig - nu til salg - en 484RC2) Men syntes den var for klein... og er nu meget glad for min 488RC2 ... Egentlig utroligt hvor mange forskellige modeller der er...
Har ikke lige haft tid til at slå de andre 486RC2 og 496RC2 op for at finde ud af hvad forskellen er.... ?
|