|
Marika 25. December 2011 kl. 14:39
Oprettet: October, 2011 Fra Silkeborg
|
 Jeg er blevet meget opsat på at købe et billigt kompakt flash studio kit, så jeg rigtig kan komme igang med at øve mig med potrætter, http://www.photogadget.dk/dk/kompakt-flash-kit-3/1593-Kompakt-flash-kit-3.html
Jeg skal så også ha' købt en baggrund, og ikke mindst en blitz, så mit spørgsmål er hvilken slags blitz skal jeg købe? er der andet jeg skal være opmærksom på? råd til opsætning? og om i kender nogle gode knapt så dyre løsninger til blitz osv?
|
| |
|
TVB PHOTO 25. December 2011 kl. 15:38 Opdateret 25/Dec 15:39
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 Nissin flash, som du kan få til Canon. De er relativt billige (i forhold til Canon's originale) og pålidelige. De har et stort ledetal, som de originale, og med den rette teknik, kan man lave gode portrætter med en extern flash på kameraet. En reflektor, som man i nogle situationer kan have gavn af, kan være bunden fra en skuffe, fra en Ikea-kommode. Hvid, naturligvis :o)
Det kræver ikke nødvendigvis dyrt udstyr, at skyde gode portrætter.
Mit nytårsbillede, er skudt med simpel bounceflash, blot som et eksempel.
|
| |
|
Marika 25. December 2011 kl. 15:45
|
|
| |
|
TVB PHOTO 25. December 2011 kl. 15:46 Opdateret 25/Dec 15:49
|
 Du kan alternativt gå på jagt efter brugte analog Canon SLR, og søge dem, der eventuelt sælges sammen med en kraftig extern flash. Det er ikke sikkert, at en flash fra et analog kamera, kan kører sammen med automatikken på et digital, men den kan i de fleste tilfælde fungere på manuel mode. Og det er det vigtigste.
Jep! Sådan én :o) Vær opmærksom på, at faklen helst skal være af den type, der kan vendes op og til siderne. Ellers får du et problem, når du skal lave bounceflash i højformat.
|
| |
|
Marika 25. December 2011 kl. 15:52
|
 - typisk at jeg lige netop har bestilt et objektiv derfra. bør lige kontakte kundeservice så jeg kan få det samlet.
forklar lidt om bounceflash :D
|
| |
|
TVB PHOTO 25. December 2011 kl. 15:55 Opdateret 25/Dec 15:58
|
 Bounceflash: Fremfor at smide flashen direkte ind i ansigtet på en model, som ofte giver nogle dårlige resultater, vender man faklen på flashen, og sender den enten op i et hvidt loft eller ind på en hvid væg. På den måde, får man den indirekte belysning af motivet, og lyset blødes op på loftet/væggen.
En tommelfingerregel er, at man ikke må kunne se på et billede, at der er brugt flash. Der tages her højde for de undtagelser, hvor flash-effekter, kan være en del af billedet.
|
| |
|
Marika 25. December 2011 kl. 15:59
|
 arh smart, rart nok at vide. Mange tak! :)
|
| |
|
TVB PHOTO 25. December 2011 kl. 16:01
|
 Jeg sender regningen :oP
|