PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Hvad er holdningen til genkendelige fremmede mennesker, der optræder i vores billeder? Kategori: Fri debat

MG
29. January 2012 kl. 10:51

MG

Oprettet: January, 2011
Fra Nordsjællland

Ofte når jeg laver streetphotos optræder mennesker som jeg ikke kender. Billedet ville ikke være noget uden disse skildringer af situationer, hvor det menneskelige moment bærer hele fotoet.
Lovgivningsmæssigt mener jeg at vide at det er i orden, hvis billedet er optaget i det offentlige rum, og ikke viser disse personer i en for dem krænkende sammenhæng.
Én ting er loven, men jeg hører gerne jeres meninger, om det etisk forsvarlige i den slags billeder.
Grunden til at jeg spørger, er at jeg leger med tanken om at vise et par unge damer, opslugt af deres passiar på en jernbaneperron.

Jonna Møller
29. January 2012 kl. 12:33

Jonna Møller

Oprettet: March, 2011
Fra randers

Mener at have hørt at man godt må tage personbilleder og vise dem frem, selvfølgelig tager man jo ikke stødende billeder.
Hvad med at fotografere personerne og så spørge dem senere om det er ok at lægge dem på siden, så kan der jo ikke blive noget. :-)

MonaS
29. January 2012 kl. 12:47

MonaS

Oprettet: November, 2010
Fra Rudersdal 2840

Jeg forstår godt din tvivl Michael, det er ikke noget nemt spørgsmål.

Men nu er det jo en pæn og ordentlig fotoklub du vil vise billedet i og ikke Ekstrabladet eller lignende. Det synes jeg gør en stor forskel - i alt fald for mig.

Martin
29. January 2012 kl. 13:52

Martin

Fra Nykøbing Sjælland

Hvis du mener at dine billeder er situationsbilleder, og de deltagende på billederne ikke har givet udtryk for at de ikke ønskede deres billede taget, og billederne er taget på et sted hvor det er tilladt at fotografere er det helt fint :)

Straffeloven siger følgende:
"Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer."

Datatilsynet skildre mellem portrætter og situationsbilleder.
Portrætbilleder kræver altid tilladelse, situationsbilleder kræver ingen tilladelse, men skal fjernes hvis man bliver bedt om det :)
Tilskuere til en koncert eller mennesker der køber ind, er f.eks. situationsbilleder, men billeder hvor et enkelt menneske, eller en enkelt udvalgt gruppering er hovedmotivet, er portrætbilleder.
Hvis en person er fotograferet i en intim situation vil offentliggørelse være krænkende, og derfor skal der tilladelse til, også selvom vedkomne egentlig indgår i et situationsbillede.

Så.. hvis du mener billedet af de to unge mennesker på perronen er et billede af en situation, så må du gerne fremvise det, men hvis du mener det er et portræt at de to, så må du ikke :)

Stephen Fenstov
29. January 2012 kl. 14:48

Stephen Fenstov

Oprettet: October, 2011
Fra 2000 F

Stephen Fenstov har tilknyttet et billede til kommentaren

Ja, det er et emne som har været diskuteret utallige gange på diverse foto fora.

Jeg vil mene at et billed af to personer i samtale på et offentligt sted er et situationsbilled, og derfor sagtens kan vises. Men hvis man selv har den mindste tvivl, bør man nok ikke gøre det.

Hvordan skelner man så mellem et portrætbilled og et situationsbilled? for som loven siger, kræver det tilladelse at offentliggøre et sådant.

Dette tilknyttede billed er vel egentlig et meget godt eksempel på spørgsmålet. Det er taget en dag i Helsingborg, fyren på billedet kom ind foran kameraet og ligesom bad om at få taget billedet. Jeg talte ikke med ham for han smuttede lige så hurtig som han kom. Efterfølgende har jeg kigget flere gange på det og tænkt at det er et portrætbilled, og derfor skulle jeg have haft hans tilladelse til at offentliggøre det. På den anden side kommer han jo fra "out off the blue" og stiller sig op, hvilket må siges at være en situationsbilled, og derfor ikke kræver godkendelse. Men hvad mener I?

MG
29. January 2012 kl. 15:18

MG

Fra Nordsjællland

Som jeg skrev i mit første indlæg er jeg ikke særlig meget i tvivl om det rent lovgivningsmæssige, det virker ret simpelt, selv om der sikkert kan trækkes tov om, hvad der virker stødende for den enkelte. I masser af tilfælde vil det være umuligt at tage kontakt med de fotograferede af mange årsager, såsom stor afstand eller man er allerede i gang med den næste situation. Herudover er det måske kun ét ud af hundrede billeder der er godt nok, og man ser jo først senere, hvad der er skidt og hvad der er kanel.
Hvis man har set nogle af mine fotos fra Helsingør taget med lange brændvidder, vil man forstå at efterfølgende kontakt til samtlige personer på billedet vil være umuligt.
Det jeg ønsker at få belyst er om man overhovedet skal fremvise billeder af personer, som ikke har bedt om at blive fotograferet og måske heller ikke aner at det er sket.
I Stephens tilfælde er der jo ingen tvivl om at her er en der siger" Tag mig, tag mig" muligvis endda i et lystigt øjeblik.
Det er hans eget problem.
Efterhånden er jeg nået frem til, at hvis det er et sødt eller sjovt situationsbillede, vil jeg lægge det op og straks være klar til at fjerne det hvis personerne ønsker det.

Martin
29. January 2012 kl. 17:27

Martin

Fra Nykøbing Sjælland

#6 Når jeg tager billeder er det for at fortælle en historie, og hvis man ikke viser billederne til nogen bagefter, så bliver denne historie lidt ligegyldig.. :)
Hvis du ikke er i tvivl om at du har lovgivningen på din side, så vis endelig billederne frem. Det er i hvert fald min mening. Vi tager jo ikke billeder blot for at få et høj shuttercount, vi gør det netop for at fortælle noget om verden, og det gøres nemmest hvis vores arbejde også bliver vist frem :)

Mette Müller
30. January 2012 kl. 18:13

Mette Müller

Fra Holstebro

Jeg ville ikke betænke mig, de ovennævnte retningslinier er overholdt, og hvis der ikke er noget i billedet, som kunne virke pinligt eller stille personerne i et dårligt lys.

Jeg synes, man skal bruge sin sunde fornuft og almindelig høflighed. Hvad nu hvis det var dig, der var på billedet? Ville du så bryde dig om at se det på en fotoudstilling? Hvis ja, så er det vel i de fleste tilfælde også okay for andre.

Og så har Martin jo ret i det han siger: Vi vil vel gerne fortælle vores historier til andre.

Eva
31. January 2012 kl. 00:20

Eva

Fra Silkeborg opland

De fleste steder kan man frit tage billeder af personer i det offentlige rum.

Men at retten er til at tage et billede betyder ikke at det også er retten til at offentliggøre billedet nogen steder.

Man skelner som nævnt mellem situationsbilleder som normalvis kan offentliggøres uden problemer (= et billede af en given situation/gruppe mennesker hvor ikke én bestemt person er hovedmotiv i billedet) og så portræt/portrætlignenede billeder hvor en person uden tvivl er hovedmotiv i billedet (kræver altid den fotograferedes tilladelse til offentliggørelse)

Datatilsynet formulerer det sådan her:

Citat fra svar på en forespørgsel til Datatilsynet om samme emne:

""offentliggørelse af portrætbilleder på internettet kræver, at der inden behandlingens påbegyndelse indhentes et udtrykkeligt samtykke fra den registrerede eller fra forældremyndighedens indehaver, hvis barnet ikke er fyldt 15 år. Jeg oplyste endvidere, at samtykket skal leve op til kravene i persondatalovens § 3, nr. 8, hvorefter et samtykke er enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved den registrerede indvilger i, at oplysninger, der vedrører den pågældende selv, gøres til genstand for behandling.

Jeg oplyste endvidere, at kravene i persondatalovens § 3, nr. 8 skal forstås således, at der er tale om en frivillig accept fra en person om, at der må behandles oplysninger om den pågældende, og at accepten skal indhentes hos den pågældende forud for behandlingen af personoplysningerne. Jeg oplyste endvidere, at samtykket skal være konkretiseret på en måde, så det klart og utvetydigt fremgår, hvad der gives samtykke til, og at samtykket tydeligt skal angive, hvilke oplysninger der må behandles, til hvilke formål oplysningerne må behandles, og af hvem oplysningerne behandles.

Jeg oplyste endvidere, at det er afgørende, at den person, der giver samtykke, fuldt ud er klar over, hvad samtykket indebærer.

Jeg oplyste endvidere, at den dataansvarlige bl.a. skal oplyse om, på hvilken hjemmeside billedet bliver offentliggjort, hvilke billeder den pågældende vil lægge ud, og at der ikke må lægges et andet billede ud end det man har fået lov til. "

Af Fuldmægtig,
cand. jur. Dana Safin

Citat slut

MonaS
31. January 2012 kl. 09:34

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Tak Eva- så tror jeg nok jeg skal slette et billede fra mit galleri. Min svenske midsommerpige er et portræt og jeg burde nok have pigens forældres tilladelse til at vise det ;-/

Eva
31. January 2012 kl. 13:18
Opdateret 31/Jan 13:20

Eva

Fra Silkeborg opland

MonaS,
Jeg skal ikke blande mig i, hvor vidt folk uploader eller sletter allerede uploadede billeder der ikke er i overensstemmelse med reglerne.

Jeg springer som regel bare over og kommenterer ikke på sådanne billeder, medmindre jeg synes en person udstilles på en ikke særlig flatterende måde.

Jeg referer bare til hvordan Datatilsynet tolker loven, og det er dem der forvalter persondataloven, som er den lov emnet om offentliggørelse af billeder hører ind under, og ikke straffeloven som nævnes tidligere i tråden.

Straffeloven omhandler det at tage billederne uretsmæssigt.
Persondataloven omhandler at offentliggøre billeder og andre oplysninger.

Men der findes tusindvis af billeder på diverse fotosider som denne o.lign., der faktisk er i strid med lovgivningen.

Nogen af dem der lægger billederne ud ved det ikke, nogen er ligeglade, nogen kender loven men bøjer den selv efter hvordan de helst vil have den til at gælde (som oftest dem, der faktisk udelukkende tager billeder af mennesker).

Og mange aner faktisk heller ikke, hvis de ser billeder af sig selv offentliggjort, at det er ulovligt når de ikke selv har givet tilladelse til det og de derfor kan kræve dem fjernet.
Og så er der også dem der er fuldkommen ligeglade med det.

Måske det ville blive anderledes hvis det gennemføres alle steder som det er på tale det skal på de store sociale netværk som Facebook m.fl. , at dem der står bag diverse fora og hjemmesider bliver holdt 100 % ansvarlige for, at det der lægges ud på deres sider overholder lovgivningen for offentliggørelse af oplysninger/billeder af personer.

MonaS
31. January 2012 kl. 14:53

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Jeg vælger at slette og rette mig efter reglerne - tak Eva.

Martin
31. January 2012 kl. 18:16

Martin

Fra Nykøbing Sjælland

#11 Både straffeloven og Persondataloven må vel være vigtige for os fotografer?
Det er vel i princippet ligegyldigt om et billede er ulovligt fordi det var ulovligt at tage det, eller om det er ulovligt fordi det ikke må offentliggøres. Begge dele skal overholdes for vi som fotografer kan tage et billede og gøre det tilgængeligt for vores beskuere :)
Problemet med billeder på nettet bliver formentelig aldrig hjemmesidernes ansvar. Det håber jeg i hvert fald ikke. Husk på at den danske lovgivning kun gælder for billeder der er taget i Danmark. Jeg kan fotografere alle de mennesker jeg gider i mere eller mindre alle tænkelige situationer og offentliggøre det hele, hvis jeg bare gør det i USA eller et andet land, som har en anden lovgivning på området. Det er derfor der er så mange gadefotografer i USA. Der har man den holdning at det at bevæge sig på et offentlig sted gør at man risikere at blive fotograferet, og den risiko må man så tage hvis man gerne vil uden for. (Medmindre man vil bruge billederne til reklame)
Til gengæld er deres regler for fotografering af bygninger til kommercielle formål så væsentlig mere bøvlede ens de danske.
Facebook og Flickr vil aldrig have mulighed for at kontrollere alle billeder der bliver lagt ud for hvilket land de er taget i, hvilken lovgivning landet har og hvilke tilladelser fotografen evt. har indhentet fra de medvirkende :)

Kim sigsgaard
31. January 2012 kl. 20:16

Kim sigsgaard

Oprettet: August, 2010
Fra 4990 sakskøbing

Kim sigsgaard har tilknyttet et billede til kommentaren

Very interesting.. But never realy thought abaot it before.. I think I have a picture here on site that would be against the law as the lady in the window is on private ground??? Have attached picture...

Stephen Fenstov
31. January 2012 kl. 20:59

Stephen Fenstov

Fra 2000 F

Well as I see it, she has seen you and is smiling. This is also a picture that is from a special occation (I think). I believe that is is from last summer when we had the freak weather and everything was flooded. She happens to appear in the window as you take the picture. You are not delibrately taking a picture of her but of the man on the bike. In this case I think that this is a situation-picture, but then again, I could be wrong.

Kim sigsgaard
31. January 2012 kl. 21:18

Kim sigsgaard

Fra 4990 sakskøbing

I guess its kind of a " Border-line " case.... The photo was taken about 3 weeks ago when we had high waters.... Ps. Feel free to respond in Danish. I understand it 100% just have a hard time writing danish ( Spelling ) (0:

Kim sigsgaard
31. January 2012 kl. 23:19

Kim sigsgaard

Fra 4990 sakskøbing

Stephen.. Just an update.... Your English is perfect and my "ps" was not meant in that way (0:

Stephen Fenstov
1. February 2012 kl. 02:01

Stephen Fenstov

Fra 2000 F

Thank you very much, no hard feelings... Had not checked out your profile :o)... så siden du er dansk vil jeg da fortsætte på dette sprog. ;o) Jeg er selv halv-englænder så dansk/engelsk falder mig naturligt, også selvom jeg ikke har talt/skrevet dette i ca. 20 år siden min mor døde. Det er jo nok nemmere at huske engelsk end dansk når man har boet en årrække i udlandet. Min søster havde engang en kæreste som flyttede til Canada (og her boet der ca. lige så længe som dig), han besøgte mig for nogle år siden og havde også svært ved at huske det det danske sprog. :o))

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­