PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Full Frame... Kategori: Kameraer

K. Jakobsen 7500 Holstebro
20. March 2011 kl. 12:36

K. Jakobsen  7500 Holstebro

Oprettet: September, 2010
Fra 7500 Holstebro

Hej...

Jeg er blevet lidt nysgerrig, er der nogle der kan forklare mig på alm dansk hvad fullframe er for noget??
Er det en fordel at ha et kamera med fullframe eller bør man undgå dette??

Jeg vil høre hvis nogle af jer har erfaring med fullframe kameraer.

På forhånd tak.

Fo2-hilsen
Karina.

MG
20. March 2011 kl. 12:53
Opdateret 20/Mar 12:54

MG

Oprettet: January, 2011
Fra Nordsjællland

Full frame vil sige at billedsensoren har samme størrelse som det gamle filmformat 24x36mm. Kvaliteten af billederne såvel skarpheds som støjmæssigt er i top.
Bagdele er pris på hus og optikker samt størrelse og vægt.
Med samme billedudsnit vil du have mindre dybdeskarphed med full frame. Dette kan være både godt og skidt.

K. Jakobsen 7500 Holstebro
20. March 2011 kl. 13:06

K. Jakobsen  7500 Holstebro

Fra 7500 Holstebro

Hej MG, tak det var noget jeg ku forstå.
Jeg har nemlig kig på et nyt kamera, men valget falder højest sandsynlig på en Nikon d300s. Der var bare en mand der sagde til mig, at jeg li så godt ku købe en fullframe, men jeg anede ikke hvad det er sådan helt konkret.

Men jeg tror jeg holder mig til at spare op til d300s´eren.

Tak. :0)
Flot månebillede i øvrigt på dit profilbillede.

Fo2-hilsen Karina.

MG
20. March 2011 kl. 14:48

MG

Fra Nordsjællland

Selv tak, Karina

Peter
20. March 2011 kl. 18:59

Peter

Husk også på, at full frame, giver præcise MM på dine objektiver.
dvs. har du et 50mm, så ER det 50mm på full frame, hvor i mod, på et ej-full frame, er der en crop-factor.

Et ej-full frame, har en mindre sensor, og derfor en crop faktor, på f.eks. 1,6.
Dermed skal du gange dine millimeter, med 1,6 :-))

Poul Hansnæs
21. March 2011 kl. 12:06

Poul Hansnæs

Og husk lige at de objektiver du allerede har - måske IKKE passer på et fullFrame hus... Men ellers kan jeg virkelig godt gå ind for FF - men hvis du er til fuglebilleder er det ikke altid det bedste valg fordi du får mindre zoom - Jeg har et kamerahus af hvert og det er super fordi jeg så altid kan finde et objektiv der passer til afstanden... på FF hsuet er 100mm = 100mm men hvis jeg vil have lidt mere zomm bruger jeg bare det andet hus og får så lige pludselig 100mm = 160mm med samme objektiv - smart ik?

Keld Skytte Petersen 5450 Otterup
21. March 2011 kl. 17:25

For at gøre forvirringen større, så har Poul H, jo for så vidt ret i sit indlæg, men til gengæld bliver et udsnit på et billed fra et fullframehus, altså bedre end fra et med cropfaktor, og har man ikke et hus af begge slags, så bemærker man ikke umiddelbart forskellen derude hvor det sker.

Keld Skytte Petersen 5450 Otterup
21. March 2011 kl. 19:58

Jeg mener forøvrigt, forskellen i brændvidde, men det har de fleste nok gættet ;)

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­