PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Næsten et spejlrefleks Kategori: Kameraer

MonaS
4. May 2011 kl. 16:56
Opdateret 4/May 16:56

MonaS

Oprettet: November, 2010
Fra Rudersdal 2840

Sigma DP2x
Næsten spejlrefleks- skrives der i Digitalfoto.

Jeg føler mig meget fristet af det, men da det er dyrer end de fleste kompaktkameraer vil jeg lige hører om der er nogen af jer der kender det? Eller har læst om det- hvad synes i?

Jeg har Eos 500D og Ixus 950 Canon.
Jeg bruger mest Ixus da det er så nemt at bære rundt på-ligger godt i lommen.

Det der frister med det Sigma er kompaktstørrelsen og spejlrefleks(næsten)kvaliteten.

MG
4. May 2011 kl. 18:32

MG

Oprettet: January, 2011
Fra Nordsjællland

Der gjorde du mig nysgerrig. Jeg måtte straks ind på nettet og lure. Der er ikke så meget at finde endnu, men med en pris på ca 5000 kr, skal der sandelig være super billedkvalitet at hente, når man tager i betragtning at du ikke kan skifte objektiv og heller ikke kan zoome. Den faste brændvidde der er valgt, svarer til en noget kort normaloptik, men nærmer sig på ingen måde en rigtig vidvinkel. Når jeg ser på hvilke brændvidder jeg normalt anvender, tror jeg ikke jeg selv kunne leve med en sådan begrænsning. Til prisen er der virkelig en hel del at kigge på fra Samsung, Panasonic og Olympus, alle med rimelig store sensorer og samtidig udskiftelig optik.
Hilsen Michael

MonaS
4. May 2011 kl. 18:53

MonaS

Fra Rudersdal 2840

MG- det koster 7000.00 Kr derfor søger jeg hjælp hos jer.

MG
4. May 2011 kl. 19:55

MG

Fra Nordsjællland

Tjah, det gør jo ikke kamelen lettere at sluge. Prisrygterne jeg så, sagde omkring 800 dollars, så det skal jo nok komme lidt længere ned i pris med tiden. Ikke desto mindre undersøgte jeg lidt nærmere, hvilke af mine billeder der var optaget med en tilsvarende brændvidde omregnet, og det var stort set kun de få, som er blevet taget med min Sony E mobiltelefon, og da kun af bitter nød.
Michael

MonaS
5. May 2011 kl. 08:26

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Tak MG - :-)

MonaS
5. May 2011 kl. 08:51

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Der står i annoncen at man har mulighed for fuldt manuelle indstillinger og kan optage i Raw. Det kan Ixus ikke.
Chippen er ca. 7 gange større end i andre kompakt- altså mindre støj og større dynamik ! Men det er rigtigt at der er fast brændvidde på 24,2 mm.

jeg tænker jo ikke på at erstatte Eos med det, kun Ixus.

Heine
5. May 2011 kl. 10:10

Hvis det er den størrelse du leder efter Mona, er der jo Canon Powershot S95, der kan skyde i RAW og du har fuld manuel kontrol over indstillinger. Det er et fantastisk kompakt kamera :-)

MG
5. May 2011 kl. 12:31

MG

Fra Nordsjællland

Hej Mona
Jeg synes du skal kigge alvorligt på dette Samsung systemkamera, som kun er en anelse større end Sigmaet, men har en endnu større billedchip plus udskiftelige objektiver og en særdeles fin billedskærm samt mulighed for ekstra søger. Fås ovenikøbet til en ret spiselig pris.
http://www.samsung.com/dk/consumer/photo...DE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl=

MonaS
5. May 2011 kl. 15:19

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Tak Heine og MG
jeg sætter stor pris på jeres gode råd og vil se på begge de to forslag.
Tusinde tak :-))

MonaS
5. May 2011 kl. 19:39

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Jeg har kikket på nettet og jeg tror, at det jeg først skal beslutte det er-- om det er en erstatning for mit Ixus eller et lettere alternativ til mit Eos, jeg søger.

Jeg synes begge jeres forslag har så meget godt at byde på.
jeg vil holde dem i hånden inden jeg gør mit valg.
Valget bliver til en ønskeseddel- jeg runder et skarpt hjørne til november :-)

jeg ved hvor jeg kan se dem begge. Jeg siger jer tak endnu engang :-)

Heine
5. May 2011 kl. 21:58

Der er også Powershot G12 som et lettere alternativ til dit DSLR.
Jeg har selv G10'eren som jeg bruger når jeg ikke gider slæbe det tunge udstyr med.
Canon Powershot G12 er et rigtig fedt kamera der ligger mellem kompakt og DSLR.

/Heine

Poul Hansnæs
6. May 2011 kl. 01:03

Poul Hansnæs

Oprettet: September, 2010

Vill nok også nævne G12 som jeg selv har og som i mange ( Jeg sagde ikke alle ) situationer har overrasket positivt

MonaS
6. May 2011 kl. 11:23

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Det har jeg nu også været inde at se på. Ser interessant ud, det må jeg også prøve at have i hænderne.At i selv har G12 og G10 og er godt tilfreds, borger da for kvaliteten :-)
Tak Poul, Heine og Michael- dejligt at få lidt hjælp.

MG
6. May 2011 kl. 14:47

MG

Fra Nordsjællland

Al respekt for de ærede Canon fotografer, men som jeg oplever det ønsker Mona S sig et kompakt kamera med samme størrelse billedsensor som på et gennemsnitligt spejlreflekskamera. Ingen af de foreslåede Canon kompakt kameraer nærmer sig dette kriterium, selvom de sikkert er ganske fremragende fotografiapparater.
Venlig hilsen Michael.

Heine
6. May 2011 kl. 15:19

Mona spørger om vi har læst om Sigma´en og hvad vi synes, og ud fra det får hun så vores råd. Om det er det ene eller andet mærke er mig fuldstændigt ligegyldigt :-) Det jeg synes der er fedt ved Canons Powershots er at menu og indstillinger er fuldstændig de samme som på hendes DSLR, så man skal ikke til at lære en ny menu at kende. Om sensoren så er lidt mindre er efter min mening ligegyldigt med mindre man skal lave print i facade størrelse ;-) En RAW fil fra G10´eren fylder ca. 18 MB, så man kan sagtens lave billeder i rigtig god kvalitet med de nævnte kameraer. Efter min mening er deres svage punkt, og det gælder stort set alle kompakte, er når der tages billeder i svag belysning.
Just my 50 cents :-)

Mona, jeg har også S95´eren og den tager fantastiske billeder, havde den monteret på mit cykelstyr mens jeg var på vej op ad Sierra Nevada ved Malaga, skal prøve at vise min opsætning ved lejlighed, og fik nogle fede billeder i kassen i rigtig god kvalitet. Og der er fuld manuel kontrol med det hele på S95´eren :-)

/Heine

Heine
6. May 2011 kl. 16:25

MonaS
7. May 2011 kl. 09:02

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Tak Heine - ingen af jer valgte Sigma´en!

Nu må jeg en tur i byen og kikke. jeg har set på vægten. G12 og Samsung vejer ca 500gr. Mit Eos var en tur på køkkenvægten- forskellen er kun 250gr.
Eos vejer 742gr.
Det er nok mere det, at det skal kunne være i lommen, være nemt og stadig så godt som muligt.
Da jeg jo har Eos er det måske alligevel s95 jeg skal ønske mig som afløser for Ixus.
TÆNKER :-) !!!

Poul Hansnæs
7. May 2011 kl. 09:19

Poul Hansnæs

Husk Nu at det smarte ved F.eks Canon G12.. er at alt dit tilbehør fra andre EOS passer til... Og f eks et kamera UDEN FLASH SKO ikke er meget bevendt når man har alt muligt andet som kan og skal monteres her..

Tænker på naturligvis Canon Flash, fjernudløsere, Flashtriggere osv osv..

MonaS
7. May 2011 kl. 09:46

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Poul, du ville knække sammen af grin hvis du så "mit udstyr" som jeg synes er for meget at slæbe rundt med.
Kom til Tegners Museum til august og se :-))---
jeg har et makro-objektiv, et stativ og et uv filter. Slut!!

Mit problem er nok, at jeg altid vil både male og fotografere - altså slæber jeg samtidig på malegrej, termokaffe og madpakke.

men du har da ret mit makro-objektiv er nyanskaffet og det vil jeg da gerne kunne anvende. Jeg vil helt bestemt se på G12

Poul Hansnæs
7. May 2011 kl. 09:58

Poul Hansnæs

Ja ja Mona - Men lige netop dit objektiv passer nok ikke på G12 - kun alle de "løse" småting... Nu skal jeg altså ud for at nye solen - ha en god weekend allesammen p

Kim Vester Boll
22. May 2011 kl. 20:35

Kim Vester Boll

Oprettet: April, 2011
Fra Nordvestjylland

Jeg har et sigma DP1, forløberen for DP2 og DP2x. Det har ganske givet en meget speciel Foveon Sigma spejlreflekssensor der under de rigtige betingelser tager meget flotte billeder. MEN det er et langsomt specialværktøj med dårlig ISO, egner sig bedst til landskabsbilleder i godt lys og der skal arbejdes uhyggelig meget i billedbehandlingen for at få et godt billede. Ved godt at DP2x er blevet lidt bedre men tror ikke det er godt nok.
Hvis størrelsen og billedkvaliteten er vigtig og du kan leve med fast brændvidde så køb et Samsung NX100 med pandekageobjektiv, så fylder det ikke mere end et stort lommekamera. Hvis du kan gå lidt på kompromis med billedkvaliteten specielt ved høj ISO så får du det hele i Canon G12.

Kim

PS. jeg købte kun Sigmaen fordi Wupti solgte et restparti for 1.199,- og jeg havde lyst til at se hvad Foveon-sensoren kan.

MonaS
23. May 2011 kl. 07:47

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Tak Kim
jeg er rigtig glad for din forklaring.
Sigma er nu endelig ude af billedet.
jeg har set på Canon G12 og det tiltaler mig vældig at jeg kan dreje skærmen og synes det er en god størrelse, rart at holde på. Det er også en fordel at mange af funktionerne ligner dem jeg kender fra Eos D500 og Ixus.
Samsung NX100 vil jeg helt bestemt også tage med i mine overvejelser.
Vægten spiller også en stor rolle for mig.

Mona Jensen
23. May 2011 kl. 17:48

Hej Mona, jeg kan ikke bidrage med NOGET.

Men jeg har læst med og fået nogle fiduser.
Tak også fra hende, der står med Adam i den ene hånd og Eva i den anden.
Ha..ha...

Thomas Heie Nielsen
25. May 2011 kl. 00:41

Thomas Heie Nielsen

Oprettet: April, 2011
Fra København

Hej Mona.

Jeg kan KLART anbefale Canon G12 som jeg selv har som "back-up" lomme kamera. Jeg bruger det når jeg ikke gider slæbe mit Canon EOS 5D Mark II og mit Canon EOS 7D og allemine objektiver og flash m.m. med.

Det tager rigtigt gode billeder.

Jeg valgte det p.g.a. størrelsen, det kan optage i RAW, der er flash sko på, vendbar skærm, alle vigtige funktioner kan betjenes direkte UDEN på kameraet, du skal altså ikke ind og rode i menuer, hvilket gør indstillinger hurtigere.

MEN ... det er naturligvis ikke så hurtigt som dslr kameraer.

BONUS INFO: Canon speedlite 270EX er en fremragende følgesvend til Canon G12.

MonaS
28. May 2011 kl. 11:42

MonaS

Fra Rudersdal 2840

I dag hentede jeg mit Canon G12 hos fotohandleren- nu skal batteriet bare lige lades op :-)
Tak for alle de dejlige kommentarer og den gode hjælp.

MonaJ- jeg er glad for at du også har kunnet bruge tråden til noget :-)

MonaS
28. May 2011 kl. 18:13

MonaS

Fra Rudersdal 2840

MONA J - jeg forstod ikke helt din bemærkning
"Tak også fra hende, der står med Adam i den ene hånd og Eva i den anden"

og så vendte jeg tilbage for at spørge- så er du væk!!

Mona J- håber du ser dette

- jeg vil savne dit " smiler glad" og jeg håber stadig at møde dig i august ved Tegners Museeum.
MONA du bidrager med meget- dine altid venlige kommentarer og smil- HVORFOR ER DU SLETTET?

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­