|
Kristinna Bundgaard 23. May 2011 kl. 21:21
Oprettet: February, 2011
|
 Hej allesammen
Jeg er i den situation lige nu at jeg tager til new zealand efter sommerferien og er på udkig efter et nyt kamera i denne anledning. Jeg har et nikon D70 spejlrefleks med et 28-300mm objektiv, hvad jeg leder efter er et mindre alternativ til denne skønhed da jeg tvivler på at ejg får hende slæbt med over alt. Jeg leder efer et kamera der har til en hvis grad kan måle sig med et spejlrefleks og jeg tæknte at i lige var de rette at spørge til råds (:
- Kristinna
|
| |
|
Birgitte G 23. May 2011 kl. 21:49
Oprettet: October, 2010
|
 Jeg købte i sin tid mit første Panasonic (DMC tz3) fordi en professionel fotograf i en anmeldelse skrev, at det var kameraet, han ville stikke i lommen når han ikke ville slæbe sit spejlrefleks med. Billeder i svag belysning bliver ikke gode - kompaktkameraer dur ikke til høj iso - men til meget andet er det fint - og fra tz7 og opad tager det flotte videoer. Siden er der vist kommet andre til - se fx tråden 'Næsten en spejlrefleks'
|
| |
|
Kristinna Bundgaard 23. May 2011 kl. 22:05
|
 Men har den kun autofokus manuel ? leder nemlig efter noget med udskiftelig objektiv og mulighed for manuel fokus (:
|
| |
|
Eva 23. May 2011 kl. 23:57 Opdateret 23/May 23:58
Oprettet: January, 2011 Fra Silkeborg opland
|
 "nemlig efter noget med udskiftelig objektiv og mulighed for manuel fokus (:"
Jamen det finder du jo kun i et spejlrefleks, altså mulighed for udskifteligt objektiv og så kan du lige så godt bruge det du har, for du finder det ikke mindre.
Men et alternativ som også har manuel fokus og i øvrigt alle mulige andre tænkelige manuelle indstillingsmuligheder og med zoom der svarer til brændvidde på 24-820 mm, det er et ultrazoomkamera.
Canon Powershot SX 30 IS (som i øvrigt også har en supergod videofunktion)
Sådan et har jeg som kamera nummer to (det vil sige, det var det tænkt som, men det vinder i langt de fleste tilfælde over spejlreflekskameraet)
|
| |
|
Kim Vester Boll 24. May 2011 kl. 08:13
Oprettet: April, 2011 Fra Nordvestjylland
|
|
| |
|
MG 24. May 2011 kl. 08:35
Oprettet: January, 2011 Fra Nordsjællland
|
 Helt enig med Kim. Se også Mona S tråd om nogenlunde det samme emne.
|
| |
|
Kim Vester Boll 24. May 2011 kl. 10:30
|
 Samsung NX100 er selvfølgelig en midlertidig løsning, indtil Nikon tager sig sammen .) men det har vist lange udsigter.
|
| |
|
Kristinna Bundgaard 24. May 2011 kl. 16:44
|
|
| |
|
Kristinna Bundgaard 24. May 2011 kl. 16:55
|
 JEeg her lige været inde at læse lide mere om den og den får ellers ikke å gode anmeldelser, under dårlige lysforhold, vej høj ISO og på batteritid, falder den i karakter ifølge en del, men hvordan er jeres erfaringer med dette?
|
| |
|
Eva 24. May 2011 kl. 18:48
Oprettet: January, 2011 Fra Silkeborg opland
|
 Jeg kendte slet ikke det kamera.
Hverken fugl eller fisk vil jeg sige..noget der gerne vil være spejlrefleks uden at være det (men derfor kan det selvfølgelig godt være et udmærket apparat).
Der hvor jeg læste om det, fik det hug fordi det var svært at holde, da kameraet efter sigende er meget glat og uden "fingergrip".
Ligeledes blev den manglende stabilisator fremhævet som et problem ved objektiver med større brændvidder (op til 200mm) fordi apparatets udformning gør, at det skulle være svært at holde i balance..
Og så har det ikke nogen søger udover skærmen som søger...en elektronisk søger er ekstraudstyr til montering i blitzskoen :-(
Jeg ville stadig vælge et kompakt ultrazoomkamera i stedet ;-)))
|
| |
|
Kim Vester Boll 24. May 2011 kl. 18:57
|
 Der jo også Sony Nex3 og Nex5. Skulle også være fine sager.'
Panasonic laver også fine 4/3 kameraer men de er lidt for dyre efter min mening.
Men der er altid fordele og ulemper og der ved du selv hvad du vægter mest. Der er ikke en endelig facitliste.
Går du ned i lommekameraer er Olympus XZ-1 et godt bud.
|
| |
|
Thomas Heie Nielsen 25. May 2011 kl. 00:48
Oprettet: April, 2011 Fra København
|
 Hej Kristinna.
Mit råd er, køb en rigtig god kamera rem. evt. http://www.sun-sniper.com
Jeg var i Cambodia sidste år og slæbte to halvstore dslr drenge med HVER dag. Det er vigtigt at have en ordentlig kamera rem som kan fordele vægten. Så gider man godt at slæbe sit grej med sig.
God tur til New Zealand, glæder mig til at se billeder derfra.
|
| |
|
Kristinna Bundgaard 1. June 2011 kl. 09:43
|
 hej thomas (: mange tak for rådet (:
|
| |
|
Kristinna Bundgaard 7. June 2011 kl. 13:39
|
 efter at have kigget lidt på det er jeg endt op ved canon eos 1100D eller nikon D3100, jeg tror ikke jeg kan nøjes med mindre end spejlrefleks når jeg allerede har prøvet sådan et - især når det kommer til at ligge i samme prisklasse. Desværre løser det ikke prolpemet med et smart lille kamera
|
| |
|
Anvo 7. June 2011 kl. 14:47 Opdateret 7/Jun 14:48
|
|
| |
|
Thomas Bjerre 7. June 2011 kl. 18:19
Oprettet: March, 2011 Fra Århus
|
 jeg ville nok anbefale Canon G12 også..og under alle omstændigheder så kan kompakte kameraer tage fremragende landskabsbilleder :-)
|
| |
|
MonaS 7. June 2011 kl. 20:28
Oprettet: November, 2010 Fra Rudersdal 2840
|
 Jeg har lige købt et canon G12 - har haft det en uge. Jeg er faldet totalt for det. DEt er det bedste kompromis man kan tænke sig.
Jeg har allerede tilbudt min søn, at han kan overtage mit Eos- jeg tror det kommer til at samle støv her.
Det lille G 12 kan så meget.
|