PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Full Frame Kategori: Kameraer

Mads Thingholm Jacobsen
14. August 2011 kl. 20:41

Mads Thingholm Jacobsen

Oprettet: May, 2011
Fra Odense

Hej PSO´er.

Er der nogen her som er kan fortælle mig, hvad der er så godt ved et full frame kamera? om et skift er alle pengene vær? Fordele, evt ulemper?

Mvh

Mads

Hans Kristian Hannibal-Bach
14. August 2011 kl. 21:27

Oprettet: June, 2011
Fra Odense, Fyn

jeg har erfaring med følgende crop kameraer Nikon D40, D60 og D5000 og på full frame siden er det D700 jeg kender til og har lige nu

for mig er det:

fordele ved full frame

meget bedre høj iso

generelt bedre billeder ved base iso, bedre farve kontrast osv, der er bare mere punch i billederne

fullframe giver mig et bredere billedudsnit på mit 17-35 mm objektiv (jeg er meget glad for vidvinkel), 17-35 mm objektivet giver et billedudsnit på et Nikon DX kamera (crop) der svarer til 25-52 mm cirka

kamerahuset er kanon godt bygget, vejrforsejlet og med mange direkte knapper til indstillinger samt en rigtig god skærm bag på (disse ting kan selvfølgelig variere med de forskellige modeller), men generelt er fullframe pro kameraer

ulemper

ingen for mig :-)

det er langt det bedste jeg har gjort for min fotografi rent udstyrs mæssigt

Mads Thingholm Jacobsen
14. August 2011 kl. 22:40

Mads Thingholm Jacobsen

Fra Odense

Hej Hans.

Mange tak for et svar, og så fra Odense :o) Det er lige præcis et D700 jeg kigger lidt efter, men mit D300S gør det nu også godt, så det er bare kig pt.

Mvh

Mads

14. August 2011 kl. 23:01

Fra Odense, Fyn

ok, cool
tror den store forskel på dit D300s og D700 langt hen af vejen er sensoren

glemte helt at skrive før at jeg havde et D200 et halv års tid inden jeg købte et D700, for at være sikker på at et større kamerahus med masse af knapper og muligheder var det rigtige og det var det

du er ikke fristet til at vente på afløseren til D700? eller håber du på en god pris på D700?

hvad vil du selv vurdere som noget positivt ved et evt. skifte

hvis du vil skyde nogle billeder med et D700 kunne vi mødes evt. i zoo på et tidspunkt

Mads Thingholm Jacobsen
15. August 2011 kl. 06:57

Mads Thingholm Jacobsen

Fra Odense

Hej Hans.

Det kunne da være sjovt at mødes til lidt fotonørderi og grejsnak. Og i Odense Zoo er der jo masser at "skyde" på ;o)

Mvh

Mads

Fotopetersen.
16. August 2011 kl. 20:08

Mads du skal bare være opmærksom på at DX objektiver, hvis du har sådan nogle, får beskåret det i søgeren viste billed, på et fullframekamera.

Mads Thingholm Jacobsen
16. August 2011 kl. 20:28

Mads Thingholm Jacobsen

Fra Odense

Nej da! Endnu en Fynbo ;o) og så tæt på mig i Allesø :o)
Det er jeg opmærksom på. Jeg ved heller ikke rigtig om det skal være endnu med det Full Frame, da det er et lækkert kamera jeg allerede her, og jeg har et rigtig fint DX objektiv, men jeg er nysgerrig.......

Mvh

Mads

Fotopetersen.
16. August 2011 kl. 22:59
Opdateret 16/Aug 23:00

Ja det vrimler med fynboer, og den tur i Zoo, er jeg da også med på, så kunne det hele jo blive set, drøftet, og afprøvet, så bare sig til.

17. August 2011 kl. 01:41

Fra Odense, Fyn

super, vi skal finde en dag til zoo :-)

Mads Thingholm Jacobsen
17. August 2011 kl. 19:17

Mads Thingholm Jacobsen

Fra Odense

Det kunne da være super med sådan er tur. Og Fotopetersen, jeg ved at du har et objektiv som vejer over 5 kg (her set din fine hjemmeside) det kommer vel med ;o) Man kan jo leje en trækvogn derude:o)

Fotopetersen.
18. August 2011 kl. 19:16

Jeg slæber det hele med, og jeg har faktisk længe tænkt på at prøve derude med den lange tele, det burde kunne give nogle gode skud, hvor der er plads nok ;)

18. August 2011 kl. 20:21

Fra Odense, Fyn

hvad med søndag i zoo?

Mads Thingholm Jacobsen
18. August 2011 kl. 20:36

Mads Thingholm Jacobsen

Fra Odense

Der kan jeg desværre ikke :o/ Jeg har kun lørdagen fri i dennne weekend.

18. August 2011 kl. 21:18

Fra Odense, Fyn

hmm, jeg skal faktisk også i zoo lørdag, bare med familien, så det er nok ikke så optimalt med for meget grej snak :-)

Fotopetersen.
18. August 2011 kl. 21:47

I finder en dag, jeg er rimeligt fleksibel ;)

Therese Lodmahn
19. August 2011 kl. 12:51

Oprettet: August, 2011

full frame er opreklameret og giver ikke bedre billeder
det er fotografens evner der giver bedre billeder

19. August 2011 kl. 12:59

Fra Odense, Fyn

det bliver vi aldrig helt enige om

selvfølgelig har fullframe nogle fordele

du har helt ret i at det største ligge hos fotografen, men du kan da ikke seriøst mene at det er totalt ligemeget hvilket kamera man bruger??

Fotopetersen.
19. August 2011 kl. 12:59

Ikke helt enig Therese, du har dog ret i at det ikke alene er kameraet der tager billederne, jeg vil dog mene at sensoren og billedformatet på
et fullframekamera, giver nogle muligheder et med cropfaktor ikke har.

Vi har jo alle croppet billeder, og ved jo at det ihvertfald ikke tilføjer ekstra kvalitet, rent filmæssigt, og da cropkameraer allerede har beskåret en gang, så bliver resultatet derefter.

Når alt det er sagt, så kan jeg dog følge dig i at de billeder vi tager, for størstedelens vedkommende rent kvalitetsmæssigt, lige så godt kunne være taget med det ene som det andet.

Therese Lodmahn
19. August 2011 kl. 13:13

Oprettet: August, 2011

"du har helt ret i at det største ligge hos fotografen, men du kan da ikke seriøst mene at det er totalt ligemeget hvilket kamera man bruger??"

Du lægger ord i min mund - lad venligst være med det

Fotopetersen.
19. August 2011 kl. 13:27

Jeg lægger ikke ord i din mund, men det jeg sådan rent metaforisk prøver at skrive, er at langt de fleste billeder vi ser på de forskellige fotosites, taget af os amatører, helt sikkert sagtens kunne være taget med både det ene som det andet, simpelthen af den grund, at man ikke sætter sig ind i de mange funktioner og muligheder et moderne kamera har, ejheller udi redigeringsprogrammernes mange funktioner.
At jeg har ret, kan de fleste fotografer med nogenlunde realitetssans sagtens selv se.

Så nej jeg mener dybest set ikke at det er ligemeget om man bruger et Alædi kamera sat på auto, eller et stort fullframekamera, med en sensor der alene koster det samme som 15 af førsnævnte model

19. August 2011 kl. 13:49

Fra Odense, Fyn

jeg forsøger bare at få gang i en saglig diskusion
jeg har prøvet at give mine bud på fordele og ulemper ved fullframe og kunne godt tænke mig at høre dine

jeg ligger ikke ord i din mund!

Fotopetersen.
19. August 2011 kl. 14:17

Nå så fik jeg lige set dit indlæg Hans Kr. og så fatter jeg straks bedre indlægget, jeg troede som i ser det gik på mit ;) og så mente jeg selvfølgelig et Aldi kamera ;)

Mads Thingholm Jacobsen
19. August 2011 kl. 18:57

Mads Thingholm Jacobsen

Fra Odense

Jeg siger tak for de svar der er kommet, jeg er blevet klogere på emnet, og har fundet ud af de væsentlige ting i det for mig.

Mvh

Mads

19. August 2011 kl. 20:09

Fra Odense, Fyn

super og så får du lidt "hands on" når vi mødes i zoo :-)

Mads Thingholm Jacobsen
19. August 2011 kl. 20:15

Mads Thingholm Jacobsen

Fra Odense

Super :o)))

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­