PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Hvordan filmer man med Canon EOS 550d? Kategori: Kameraer

Emma
15. December 2011 kl. 13:27

Emma

Oprettet: March, 2011

Jeg har et problem, og det er når jeg skal optage film på mit kamera så er det rigtig svært. Jeg vil godt have at den skal indstille sig af sig selv, altså så det er skarpt hele tiden. Hvis man fx. sætter den til at fokusere langt væk, og så når man kommer tæt på en ting, så skulle den automatisk indstille sig til at fokusere der. Det gør den ikke. Og jeg kan godt selv gøre det, men det ser vildt dumt ud da det tager lidt tid at justere! + man kan høre det i filmen.

UPSUPS - jeg har en linse som hedder: 18-55mm.

Undskyld hvis jeg lyder meget dum i mine forklaringer, men håber i forstår.

Poul Hansnæs
15. December 2011 kl. 16:03
Opdateret 15/Dec 16:07

Poul Hansnæs

Oprettet: September, 2010

Emma - Du er ikke dum - Sådan er det bare - Canons EOS videofunktion har IKKE autofokus som et almindeligt videokamera... Du kan trykke på fokus knappen (Tor jeg at den hedder) men det giver et break i din optagelse - så det duer heller ikke...

Jeg har lavet den del video at nogle orkestre og når kameraet står samme sted virker det fint.. Se f.eks her http://www.youtube.com/watch?v=jwMBu_Is4...xt=C2b2b8ADOEgsToPDskLlpCrGSX7iycndGKEHsG5v

Hvis du ikke synes min video ar knivskarp er det pga divers konverteringer til YouTube - originaloptagelsen står som hugget i marmor...

Pga. af samme problem som du har - har jeg anskaffet mig et lækkert Canon Legria G10 videokamera som supplement af det andet... Men det koster kassen... (10K)

BLS
16. December 2011 kl. 12:41

BLS

Oprettet: June, 2011
Fra ..i eksil!

Jeg har på et tidspunkt set at nogle objektiver kan zoome med fastholdelse af fokus. Det var så vidt jeg husker ikke så mange igen, men blandt dem var Canons 17-40 L.
Desværre husker jeg ikke hjemmesideadressen :-(

Poul Hansnæs
16. December 2011 kl. 18:23

Poul Hansnæs

Ja BLS det er korrekt men du kan ikke bevæge dig rundt og lave en ny "Glidende" fokusering... med du kan godt fra udgangs punktet zoome ind og ud ... det er jo kameraet og ikke video del der styrer det...

BLS
17. December 2011 kl. 19:47

BLS

Fra ..i eksil!

Rigtig nok Poul, men det med at kunne zoome ud og ind og beholde fokus er der vist kun meget få objektiver der kan - og herimellem er som sagt Canons 17-40, som det eneste fra Canon mig bekendt!
Skal man bevæge sig rundt og lave glidende fokusering, så må man vælge om man tager billeder eller filmer - altså om man bruger DSLR eller Videokamera! Ganske som du skriver...

Poul Hansnæs
17. December 2011 kl. 21:09

Poul Hansnæs

BLS... Jeg er da ret sikker på at både min 24-105 f/4.0, Min 70-200 f/2.8 og Det objektiv - jeg bruger oftest til videooptagelse 16-35 f/2.8 - kan lave dette. Fordi de alle har fast blænde uanset brændvidden...

Undrer mig lidt over at Emma ikke selv følger med i denne tråd - jeg kan da se at hun har været på PSO, siden jeg svarede første gang... Men sådan er der jo så meget..

Det opfordrer jo ikke til at bruge tid på at hjælpe begyndere her på PSO.. IMO

BLS
17. December 2011 kl. 22:54

BLS

Fra ..i eksil!

Jeg vil bestemt ikke afvise du har ret, Poul - for jeg ved det ganske enkelt ikke. Det irriterer mig jeg ikke kan huske hjemmesideadressen, for som jeg læste det handlede det ikke kun om fast blænde hvorvidt man kunne bibeholde fokus under zoom - eller var det kun noget med autofokus? Jeg bliver mere og mere i tvivl Poul, så jeg må vist hellere stoppe med at forsøge at hjælpe, især når jeg tager din sidste konstatering med i overvejelserne. Du har ret i at det er underligt Emma ikke reagerer...

Poul Hansnæs
17. December 2011 kl. 23:32

Poul Hansnæs

BLS... Ref #6 - Vi skal jo forsøge at adskille kamera funktioner med video funktioner... og det jeg beskriver er jo universielt for disse objektiver... og videoen ser jo bare det samme som kamera og objektiv ser... Så jeg tror at jeg har ret i dette ...

Men det der forvirrer os er ofte man ser fjernsyn fra f.eks en koncert med hele orkestret og detaljer af en hånd på guitaren og sangeren i nærfokus... men Her kan vi jo ikke være med -

Har lige set et fantastisk flot DR juleshow og her har de jo sikkert 8 -9 kameraer som de kan sidde bagved og mixe efter behag - Det kan vi amatører sku ikke....

Rasmus Storgaard Jensen
24. December 2011 kl. 12:17

Rasmus Storgaard Jensen

Oprettet: February, 2011
Fra 8210 Århus V

Netop derfor valgte jeg et sony nex-5 kamera i sin tid, da de med de elektriske objektiver har en helt kanon og støjfri autofokus under videooptagelse. Plus mikrofonerne i mit nex keamera er rigtig gode. Dog savner jeg de mange flere muligheder med forskellige objektiver ved et rigtigt spejlrefleks, da udvalget ikke er det helt vilde til disse spejl-løse systemkameraer... men for dælen den laver noget godt video alligevel. :)

Her er nogle videoer jeg har skudt med Sony Nex-5:

http://vimeo.com/29829078

http://vimeo.com/25712361

http://vimeo.com/25277857

Den næste her er så en blanding af optagelser fra et Canon 7D på stativ og mit håndholdte Nex 5:
http://vimeo.com/29009846

Poul Hansnæs
24. December 2011 kl. 12:27

Poul Hansnæs

Flot Rasmus.... Jeg har meget at lære endnu... Uden tvivl... mvh poul

Rasmus Storgaard Jensen
24. December 2011 kl. 14:22

Rasmus Storgaard Jensen

Oprettet: February, 2011
Fra 8210 Århus V

Mange tak Poul. Det har jeg nu også... :) Jeg tror mit næste projekt er at lave et hjemmelavet steadicam, så jeg har helt rolige optagelser, selv i situationer hvor man går, løber eller cykler med kameraet... :)

Strand Nielsen
25. December 2011 kl. 19:51
Opdateret 25/Dec 19:51

Strand Nielsen

Oprettet: November, 2011
Fra 2860 Søborg

Man kan godt få "auto fokus" når man filmer, bare ikke hele tiden. Hvis man trykker udløseren halvt ned, fokusere kameraret. Men... Hvis man ikke har et lydløst objektiv, eller bruger en extern mic. eller selt ikke skal bruge lyden, er et kit objektiv som dit 18-55mm fint.

Mikael

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­