|
Hans Frost 6. February 2012 kl. 11:26
Oprettet: September, 2010
|
 Hej jeg hedder Hans og er den lykkelige indehaver af et Pentax K10 med et standard 18 - 55mm samt et dyrekøbt 18 - 250mm som jeg bruger mest.
Jeg tager cirka 10.000 billeder om året, men er ofte i den frustration, at jeg mangler en sparringpartner til en diskusion om fototeknik.
Helt konkret er jeg lige nu meget utilfreds med skarpheden i mine billeder.
Måske er her en dygtig fotograf med lidt overskud og tolerance eller kald et rummelighed overfor en amatørs naive spørgsmål.
Hans
|
| |
|
Martin 6. February 2012 kl. 12:17
Oprettet: January, 2011 Fra Nykøbing Sjælland
|
 Hey :)
Jeg tror det ville hjælpe hvis du lagde et billede op som du ikke er tilfreds med :) Og evt. skrev hvilken region du befinder dig i. Så ville det formentlig være nemmere for folk at hjælpe dig :)
|
| |
|
Marius Ranch Kristensen 6. February 2012 kl. 12:25
Oprettet: February, 2011 Fra Kolding
|
 Hej Hans.
Nå, Martin kom mig i forkøbet med nogle gode råd.
Jeg vil ikke kalde mig selv dygtig, men jeg er rimelig tolerant og vil gerne hjælpe, hvis det er muligt.
Hvis du uploader dine billeder og oplyser exif-data, er jeg sikker på, at der er mange herinde, som gerne vil hjælpe med gode råd. Specielt hvis du skriver, hvad du selv er utilfreds med ved billedet og spørger konkret til forbedringsforslag.
Jeg kender ikke dit kamera eller objektiver, men mon ikke de burde kunne levere skarpe billeder.
De helt simple råd:
Du skal være opmærksom på ikke at bruge for lange lukketider (rystede billeder). Dårlig fokusering kan også være en årsag til uskarpe billeder. Flare kan ligeledes være årsag til tilsyneladende uskarpe
billeder.
Hvor bor du i landet?
|
| |
|
Hans Frost 7. February 2012 kl. 02:37
|
 Tak for kommentarer.
jeg bor i 2970 Hørsholm og var egentlig af den opfattelse, at det står i min profil, men blev så opmærksom på, at det kan I ikke se.
Jeg forsøger at benytte de kortest mulige lukketider og samtidig benytter jeg permanent kameraets elektroniske antishakefunktion.
Men måske mit problem er, at mit kamera er ude af justering og at at både kamerahus og zoomlinse bør efterses og justeres til optimal fokus.
Jeg bruger mest autofokus for jeg syntes at det er en meget vanskelig opgave, at stille skarpt manuelt. Jeg føler ikke, at jeg kan se, at nu er den skarp. Jeg går kun i manuel fokus, når jeg har masser af lys og når min autofokus ikke er hurtig nok eller forvirret - Det er vist et kritikpunkt på K20 som er æmdret i modellen K5, men koster et nyt kamerahus og dermed 7 - 10.000kr.
|
| |
|
Hamish McTorsk 7. February 2012 kl. 07:22
Oprettet: November, 2011 Fra Albertslund
|
 Hej Hans,
hvordan tager du billeder ?? Fx: I manual, auto eller hvordan.
Skuder du Jpeg eller Raw eller begge ??
Jeg har lige læst på Dpreview at billeder taget med din K10 er ikke så skarp i JPEG format men er til gengæld skarp i RAW
DPREVIEW: """In-kamera billede processor er ikke i stand til at levere skarpe kanter, bedre til at skyde RAW"""
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/
Hilsen .. Hamish
|
| |
|
Hans Frost 7. February 2012 kl. 22:12
|
 Jeg skyder konsekvent alle billeder i DNG
|
| |
|