|
Lone A. 22. May 2011 kl. 11:51
Oprettet: October, 2010 Fra nordvest-sjælland
|
 Halløjsa
Jeg sidder her med min canon 50 mm 1:1.8 linse og overvejer om jeg skal sælge den. Jeg bruger den aldrig.
Meeen så bliver jeg i tvivl.
Er der nogen der kan fortælle mig hvad netop denne linse er god til?
Tak for Jeres hjælp (endnu engang) :-)
Mvh. Lone
|
| |
|
Stephen Fenstov 22. May 2011 kl. 12:18
|
 Mange mennesker bruger 50mm'eren til bl.a. portrætter.
|
| |
|
Lone A. 22. May 2011 kl. 12:22
|
 Stephen, jeg har en 18-55, 28-135, 70-300 så er jeg ikke dækket ind? Eller er der fordele ved ikke zoomobjektiver :-)
|
| |
|
Stephen Fenstov 22. May 2011 kl. 12:36
|
 Fordelen ved et objektiv med fast brændvidde er en øget skarphed. Et zoom-objektiv er i større eller mindre grad altid et kompromis.
Zoom er ikke helt lige så lysstærk, og kan ikke altid præstere lige godt begge ender af brændviddeskalaen. Med mindre man betaler kassen og køber super professionelle objektiver.
NKG 22. May 2011 kl. 12:37
|
 Hej Lone. fordelen ved din 50 mm. er at du kan skyde billeder i begrænset lys uden flash...som f.eks. kirker. Det er jo et lysstærkt opjektiv. En anden fordel er også at den er god til portrætter hvor du ønsker en person skarp og samtidig en uskarp baggrund. Ideet du skyder ved "vide open" altså blænde 1,8 så får du en meget lille dybdeskarphed og det kan gøre sig rigtig godt til portrætter:-) hvis du spørger mig!
|
| |
|
Lone A. 22. May 2011 kl. 13:58
|
 Tak Stephen og Nicolai. Jeg har lige prøvet at indstille kameraet og skiftet mellem forskellige objektiver og jeg kan se at der er stor forskel på kvaliteten af billederne. Jeg tror jeg putter dette objektiv i fototasken igen :-)
|
| |
|
Stephen Fenstov 22. May 2011 kl. 15:13
|
 Velbekomme Lone.
Tror også at det er en fornuftig beslutning. :o))
|
| |
|
Ulla Lippert Andersen 22. May 2011 kl. 15:48
Oprettet: September, 2010 Fra Bjerringbro
|
 Jamen Lone, det må du da ikke sælge ;-) Jeg købte også lige sådan et for netop at kunne lave en sløret baggrund. Jeg bruger det til lidt af hvert - også i haven når jeg vil ha' en lille skarphed. Så ned i tasken med det igen :-)
|
| |
|
Arne Jedorf 23. May 2011 kl. 09:00
Oprettet: February, 2011 Fra Fyn
|
 Dette objektiv har så mange anvendelsesmuligheder og så er det meget skarpt, en 50 mm tager det øjet ser prøv at bruge det til landskaber, jeg har det selv og er meget glad for det.
|
| |
|
Lone A. 23. May 2011 kl. 13:02
|
 Tak Ulla og Arne. Jeg har lagt objektivet i tasken igen. Det skal ikke sælges. Jeg vil prøve at bruge det noget mere :-)
|
| |
|
TVB PHOTO 23. May 2011 kl. 14:42
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 Supplerer lige med at nævne, at en lysstyrke på f/1.8, er svær at finde i et zoom objektiv, medmindre man har 20.000 kr. til et af de helt gode. Stephen har nævnt det vigtigste.
Det objektiv, jeg bruger mest, er netop et 50 mm (fast brændevidde) med en f/1.8. Og det kan jeg skyde de skarpeste billeder med. Da dette objektiv stammer fra det første EOS 650 fra 1986, giver det reelt en brændevidde på 80 mm, da der ganges med 1.6. Det er helt perfekt til portræt.
Behold dit 50 mm ;o)
|
| |
|
Poul Hansnæs 24. May 2011 kl. 22:40 Opdateret 24/May 22:47
Oprettet: September, 2010
|
 Lone dog.... Enig med TVB og flere andre... Jeg har selv et 50mm f/1,4 som jeg elsker... og hvis du er i tvivl om hvad du kan bruge det til så se 4 ud af 5 bryllupsbilleder fra denne fotograf.. Han slører bevidst sine bag og eller forgrunde...
http://finemotions.com/portfolio/wedding
Her kan du se hvad han har af udstyr
http://finemotions.com/about
Bl.a. en 50mm og en 35mm godt nok af de dyre - men jeg kan trøste dig med at dit 50mm formodentlig er hurtigere end det til kr 10.000 50 mmm f/1.2
|
| |
|
Thomas Heie Nielsen 25. May 2011 kl. 00:41
Oprettet: April, 2011 Fra København
|
 Hej Lone.
Jeg tilslutter mig alle de andre som siger "behold dit 50 mm. prime objektiv". Det er jo heller ikke ret dyrt fra nyt af, så du kan formentlig højest for en plovmand for det. (selvom det jo også er en slags penge)
Jeg har selv et Canon EF 50mm f 1.2L USM, som jeg bruger på mit Canon EOS 5D Mark II og det giver bare nogle fremragende og knivskarpe billeder og så er lydfølsomheden lækker.
Det er naturligvis lidt svært at vænne sig til at bruge fast brændvidde. Man skal bevæge sig mere rundt og lære at se motiverne og vide hvor meget der kommer med i billedet.
|
| |
|
Poul Hansnæs 25. May 2011 kl. 00:48
|
 # 12 - En anden sjov ting ved denne fotograf er at rigtig mange af hans billeder er væltede eller nogen vil sige pilskæve... Det har jo den fordel at han ikke behøver at sikre sig at alle horisonter er 100% vandrette. så måske han bare er doven
|
| |
|
TVB PHOTO 25. May 2011 kl. 01:41
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 Pyt med, at man skal bevæge sig mere, i forhold til motivet. Man får generelt en bedre billedkvalitet, og så får man noget motion :o) Uanset motiv, så er det det værd.
Et zoom-objektiv, er, som Stephen nævner, i større eller mindre grad et kompromis. Det rummer flere linse-elementer, end et med fast brændevidde. Og jo mere glas, jo mindre lys trænger der igennem. Visse billige objektiver, giver desuden uskarpe billeder, da kvaliteten af de enkelte elementer ikke er i top.
Mon ikke, du beholder dit 50 mm. nu :o)
Godt link, Poul.
|
| |
|
Lone A. 25. May 2011 kl. 19:07
|
 Tak for jeres kommentarer alle sammen. Jeg har de sidste dage været ude og lege lidt med objektivet og jeg synes det er utroligt svært at få nogle gode billeder. Men jeg er sikker på at det er fordi jeg tager for få billeder med manuel indstilling. Så det er bestemt noget jeg skal arbejde mere med.
Og Poul jeg skal lige have kigget på dit link :-)
|
| |
|
Poul Hansnæs 25. May 2011 kl. 20:05 Opdateret 25/May 20:11
|
 Lone vent lige et kvarters tid så skal jeg forsøge at overbevise dig om at du ikke kan leve uden et 50mm objektiv...
Jeg lægger en serie helt tilfældige billeder op jeg har taget med mit 50 1.4 canon objektiv.. Primært for selv at kunne styre skarpheden
Se billederne her
https://picasaweb.google.com/poulhans1/T...jk3aL7qLv4zgE#slideshow/5610715346477535682
Som sagt det er helt tilfældige som jeg ikke har forskønnet fordi du skulle se dem
I LightRoom har jeg bare bedt om at få vist alle billeder taget med dette objektiv - I Love LightRoom
De kloge siger at 80mm er perfekt for portrætter - når du sætter 50mm på dit kamera bliver det ca 80mm så det kan jo ikke et blive bedre valg...
|
| |
|
Lone A. 25. May 2011 kl. 20:40
|
 Tusind tak for kigget Poul. Jeg skal vist bare eksperimentere lidt mere. Den eneste erfaring jeg har med portrætter er en serie jeg lavede af min veninde. Hun skulle bruge dem som morgengave til sin mand i forbindelse med deres kobberbryllup. Der skulle jeg have brugt dette objektiv kan jeg se :-) Men resultatet blev sgu meget godt alligevel :-)
|