|
Wolf 21. June 2011 kl. 12:09
Oprettet: January, 2011
|
 For det første, så har et UV-filter ikke nogen som helst virkning på et digitalt spejlrefleks kamera. Der sidder nemlig et UV-filter foran sensoren.
For det andet så forringer et filter billedekvaliteten. De billige forringer billedekvaliteten med femogtyve procent eller mere. De dyre filtre forringer kun med en til to procent. Dette gælder for alle filtre, men nogen filtre (f.eks. pol-filtre, ND-filtre og andre) har i modsætning til UV-filtre en effekt, som man gerne vil have på sit billede, og derfor skal man altid vælge de dyreste, da de giver den mindste forringelse af billedekvaliteten.
Her er et rigtig godt eksempel på, hvordan UV-filtre påvirker dit billede og kvaliteten af det. Det øverste billede er der ingen filtre. Det midterste er med gode dyre filtre og det nederste er med de billigste filtre.
Man kan læse meget mere på www.lensrentals.com/blog/2011/06/good-times-with-bad-filters hvor ovenstående billede også stammer fra.
Hvad skal jeg så gøre for at beskytte mit objektiv? Du skal altid bruge en modlysblænde. Følger der ikke en med til dit objektiv, så køb en. Til hvert objektiv hører der også en modlysblænde. Man kan ikke bare bruge en hvilken som helst modlysblænde. Det skal være den rigtige.
Læs evt. http://foto.itza.dk/?p=609
|
| |
|
Stephen Fenstov 21. June 2011 kl. 23:48
|
 Hvilken fotograf kunne også finde på at komme mellem 5 - 50 uv-filtre på sit objektiv?
Endvidere skriver du at filter ikke har nogen virkning og så skriver du at det forringer 25% hvis det er et billigt og kun 2% hvis man vælger det dyreste. Synes at du modsiger dig selv her.
Så skriver du at man skal bruge en modlysblænde for at beskytte sit objektiv...Gælder det også for et som er lavet af gummi?
Sorry den artikel er vist kun for total nørder og kan ikke bruges seriøst.
|
| |
|
Wolf 22. June 2011 kl. 07:10
|
 Ingen kunne finde på at bruge 5-50 filtre, men når 5 filtre giver så grelt en forskel, så er der jo også forskel med 1 filter. Og så er det mere for at vise forskellen mellem billige og dyre filtre.
Filter har ingen virkning på UV-strålingen. Fordi som jeg også skriver lige bagefter, så sidder der et UV filter foran sensoren på et digitalt spejlrefleks kamera.
Jeg kender ikke nogen fotografer med respekt for sig selv, der bruger en modlysblænde af gummi.
Sorry, men jeg synes du er meget useriøs.
|
| |
|
John Ottesen 22. June 2011 kl. 12:14
Oprettet: March, 2011 Fra 7900 Nykøbing M. Nordjylland
|
 Jeg har et Hoya UV filter til mit Sony 70-400 som jeg dog kun bruger som beskyttelse, når jeg er ved Vesterhavet og fotograferet i stormvejr, med skumsprøjt og sandfygning.
Til alt andet, er det værdiløst.
|
| |
|
Wolf 22. June 2011 kl. 16:52
|
 Lige præcis John, og i dit tilfælde kunne man lige så godt bruge det, som hedder et protection filter.
|
| |
|
John Ottesen 22. June 2011 kl. 18:33
Oprettet: March, 2011 Fra 7900 Nykøbing M. Nordjylland
|
 Jeps, men den er noget dyrere!!!
Og man er vel Jyde!!
|
| |
|
TVB PHOTO 23. June 2011 kl. 19:55
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 Så må en ærkejyde lige komme med et bidrag:
Jeg bruger modlysblænder af gummi på nogle af mine objektiver. Og det gør jeg af praktiske årsager. Kameraet passer bedre i nogle af mine tasker, da modlysblænder i gummi kan foldes. Og det er hele pointen med at lave dem i gummi.
Desuden kan man stadig bruge et UV-filter som beskyttelse af objektivet. Da selve UV-filteret ikke er relevant på et digital (de blev lavet af hensyn til filmen, der kunne være følsom overfor UV lys) lægger man filteret i acetone nogle timer. Det opløser belægningen, og man har dermed et rent glas, der kan bruges som beskyttelse af objektivet -og det stjæler dermed ikke blænder. Pointen er, at man ikke behøver at bruge penge på et protection filter, hvis man har nogle gamle filtre med UV belægning liggende. Belægningen er let at fjerne.
Man lægger det i acetone nogle timer, og skylder det hurtigt, når det tages op. Og så har man den beskyttelse, man skal bruge.
|
| |
|
Poul Hansnæs 23. June 2011 kl. 20:00
Oprettet: September, 2010
|
 Min fotoleverandør roste mig for IKKE at have installeret noget filter på mit Canon objektiv... Han sagde at det glas er noget at det hårdeste i verden og er meget meget svært at ridse... Så derfor brug ikke noget filter
|
| |
|
TVB PHOTO 23. June 2011 kl. 20:05 Opdateret 23/Jun 20:08
|
 Og det har han ret i. Det er den samme type glas, som man bruger på visse type ure. safirglas. Der skal nogle voldsomme slag til, før de bliver skadet. Jeg bruger ikke filter på hverken mit 50 mm. eller mit 28-90 mm.
|
| |
|
Poul Hansnæs 23. June 2011 kl. 20:08
Oprettet: September, 2010
|
 Og de voldsomme slag får de ikke hvis man har en god modlysblænde monteret...
|
| |
|
TVB PHOTO 23. June 2011 kl. 20:09
|
 Præsis ;o) Og det har man jo :o)
|
| |
|
Henning Frandsen 10. February 2012 kl. 20:35
Oprettet: October, 2011 Fra 2800 Kgs. Lyngby Nordsjælland
|
 Jeg har læst alle indlæg, syntes det er gode indlæg, men savner svar på hvor det står ” der er UV-filter foran billedede sensoren i digitale camera” jeg har gennem læst mine bruger manualer, og finder intet der omhandler uv-filter.
Jeg bruger uvfilter på et par af mine optiker, har søgt på nettet har ikke fundet noget omkring UV-filter foran billedede sensoren. Det jo interessent hvis billedkvaliteten bliver beder som beskrevet i de oven skrevet indlæg hvis uv filtret bliver taget af.
|
| |
|
Dennis Zepernick 11. February 2012 kl. 09:46
Oprettet: August, 2011 Fra Hjørring
|
 Henning, den er god nok du behøver ikke at bruge det mere for at undgå blå-stik i dine billeder.
Jeg vil så sige at på mange af Canons ikke L objektiver er det nok en okay idé at have dem på da de ikke er vejr forseglet ude i spidsen (ude ved glasset) så der kan godt komme støv og sand ind.
Men jeg bruger det ikke selv da billedkvalitet ikke er noget jeg går på kompromis med.
|
| |
|
Henning Frandsen 11. February 2012 kl. 12:09
|
 Hej Dennis. Tak for dit indlæg, men du svare ikke på mit spørgsmål :. Hvor står det henne at der er UV filter foran Billedesensor. / Ps kan være at WOLF har et svar på det.
Det jeg ved er:. At UV-filtre anvendes primært til at beskytte den forreste del af en kameralinse eftersom de er klare og ikke iøjnefaldende påvirke billedet. Med film kameraer reducere UV-filtre uklarhed og bedre kontrast ved at minimere mængden af ultraviolet (UV) lys, der når filmen. Problemet med UV-lys, er at det ikke er synligt for det menneskelige øje, men er ofte ensartet fordelt på et tåget dag UV derfor ugunstigt påvirker kameraets eksponering ved at reducere kontrast. Heldigvis digitalkameraetssensorer er ikke nær så følsomme over for UV-lys som film, er derfor UV-filtrering er ikke længere nødvendigt
Men at der skulle sidde et Uv filter foran den DIGITALKAMERAETSSENSORER ved jeg ikke ??
|
| |
|
Ole Larsen 11. February 2012 kl. 15:46
Oprettet: September, 2011 Fra Aalborg ø
|
 #8-9-10-11
Hej tommy og Poul.
Har altid beskyttet mit glas med uv filter(et råd fra leverandøren)
Hmmmm !!! bortset fra han sælger lidt mere, kan jeg forstå, at det ikke er nødvendig da den yderste linse er hård nok og til almindelig brug derved ikke ridses så let.
Har aldrig skudt uden, men forringer det billedet, ryger det da helt klar af.
Så man skulle jo nok prøve at tage et par skud uden.
Og det gør det også nemmere at montere et HD, eller Pol filter.
|
| |
|
TVB PHOTO 11. February 2012 kl. 16:01
|
 Linserne er ofte lavet af safire glas, som er meget hårdt, men selv en lille rids, kan være ødelæggende. Men en modlysblænde i metal, som jeg bruger på mit 28-90 mm. kan også yde god beskyttelse. Under alle omstændigheder, så er det næppe godt med en helt blottet linse, da det betyder udskiftning af hele objektivet, hvis uheldet er ude. Selve UV filteret er dog overflødigt idag, og kan stjæle en blænde. Men er filteret med metalkrans, lægger man det blot i acetone et par timer, og det vil så opløse hinden.
|
| |
|
Hans Kristian Hannibal-Bach 11. February 2012 kl. 18:53
Oprettet: June, 2011 Fra Odense, Fyn
|
 jeg bruger modlysblænde af gummi på mit 55 mm micro-Nikkor og mit 50 mm f1.2, det er begge modlysblænder der skrues på objektivet, derfor er det meget lettere at have en modlysblænde af gummi på, da den bare kan klappes sammen når objektivet skal i tasken og jeg syntes da nok jeg har respekt for mig selv
det giver fint beskyttelse for frontglasset
ellers er det modlysblænder af hård plast eller metal
jeg bruger stort set aldrig filter UV eller beskyttelses, men altid modlysblænde og har aldrig ridset eller skadet frontglasset på noget objektiv
|
| |
|
Henning Frandsen 11. February 2012 kl. 23:21
|
 Hoya uv filtret er blevet nævnt, men der er flere af slagsen har selv et det er et:. Et HOYA PROTECT filter HD specielt udviklet med henblik på digitale kameraer, hvor CCD/CMOS sensoren er følsom overfor utilsigtede reflekser. Endvidere er et HOYA PROTECT filter HD er et ekstra robust filter, der er fremstillet af et Ultra Clear High Transparency Optical Glass, der udover beskyttelse af objektivets frontglas samtidig reducerer de reflekser som almindelige filtre kan forårsage. Canon og Nikon har tilsvarende filter med en noget højere pris.
Der bliver også nævnt at der sidder et UV – Filter foran sensoren, hvorved et UV – Filter ikke nogen som helst virkning på et digitalt spejlrefleks kamera. I min brugsanvisning til mit kamera under specifikationer står der intet om at der skulle være et UV – Filter foran sensoren, ej heller på Nikons side, kan det ikke blive dokumenteret her på siden eller med en dokumentation om rigtigtheden heraf.
|
| |
|
Dennis Zepernick 11. February 2012 kl. 23:30
Oprettet: August, 2011 Fra Hjørring
|
 Nej Henning du har helt ret, der er ingen UV filter bygget ind i kamerahuset..
Sensoren er ikke overfølsom for uv som film er.
|
| |
|
Bengt Grundvig 11. February 2012 kl. 23:51
Oprettet: June, 2011
|
 Aha...jag som trodde att UV-filter var
ett UnderVattens-filter
|
| |
|
TVB PHOTO 12. February 2012 kl. 00:13
|
 #20: LOL!!! :oP
|
| |
|
Martin 13. February 2012 kl. 14:22
Oprettet: January, 2011 Fra Nykøbing Sjælland
|
 Lige en sidebemærkning.. :)
Hovedparten af de L objektiver jeg har, har kun den vejrforsejling Canon lover hvis man monterer et protectfilter foran. De store teleobjektiver er forsejlet fra fabrikken af, men mange af de mindre er ikke. Specielt dem hvor foreste linseelement bevæger sig når man fokosere eller zoomer. Læs evt. manualen for at være på den sikre side :)
|