|
Hannah. 30. July 2011 kl. 20:59
Oprettet: December, 2010 Fra Udbyhøj Nord. Udmundingen af Randers fjord.
|
 Med fare for at blive total til grin, vover jeg pelsen...
Jeg har i foråret købt mig en Ef 50mm 1,8 objektiv, til mit 450Dèr. Jeg har været rigtig glad for det objektiv, det tager nogle rigtig gode billeder, altsor til de penge som det nu koster og som jeg har råd til at betale.
Nu kommer den så - kan man få en vidvinkel, uden zoom - da jeg gætter lidt på at det er den manglende zoom der gør at 50èren er bedre end min standardkit Efs 17-85. men jeg er lidt træt af at jeg til tider skal stå laaaangt væk fra emnet, for at få et godt billede i kassen.
Kan I evt anbefale et objektiv ?
|
| |
|
Poul Hansnæs 30. July 2011 kl. 22:29
Oprettet: September, 2010
|
 Ja Hannah... Det kan man naturligvis godt - men men men... så skal man have penge med hjemmefra...
Vidvinkkel med fast brændevidde - koster normalt kassen - så i stedet kan jeg da anbefale at du investerer i Canons Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM - men det koster altså ligeså meget eller faktisk dobbelt så meget - godt og vel - som dit kamera...
Så det er jo ikke sikkert at det er det du vil ...
Grundlæggende er faste brændevidder ALTID bedre objektiver end diverse Zoom objektiver - det havde - og har - jeg meget svær ved at forstå i starten da det jo må være meget enklere at lave et fast brændevidde objektiv end et med alt muligt inbygget mekanik til zoom...
Men der må være et alternativ som du kan blive tilfreds med... Fast 50mmm er jeg meget glad for, dog må jeg ofte sikre mig at jeg bruger det med mit full frame kamera da jeg ellers ikke kan komme langt nok væk - f.eks på mine børnebørns værelser...
Så der er ikke et helt enkelt svar til dit spørgsmål... tror jeg... Sorry...
|
| |
|
Hannah. 31. July 2011 kl. 09:01
|
 Tak for et fint svar Poul - ikke det svar jeg havde håbet på desværre. Nej jeg har ikke lyst til at spise havregrød de næste mange år ....
|
| |
|
Peter 31. July 2011 kl. 12:11
Oprettet: January, 2011
|
 Hej Hannah.
Du kan godt få en vidvinkel med fast brændvidde, også til nogenlunde overkommelig pris.
Kamerashop.dk har et 15mm f2.8 til lige under 5.000kr
Du kan se hvad de ellers har her: http://www.kamerashop.dk/canon/objektiver/fast-brandvidde/
men husk at med dit kamera skal du gange millimeteren med 1,6 da da din kameras sensor har en cropfaktor på 1.6 :-)
dvs. at et 15mm svarer til 24mm
Alternativt synes jeg du skal gå ud og lede efter et brugt Canon 17-40mm f.4. Det kan du erhverve dig til vel omkring 3000kr og så har du et knaldhamrende godt vidvinkelobjektiv. -Jeg har selv haft det, så taler af erfaring :-)
|
| |
|
Hannah. 31. July 2011 kl. 13:24 Opdateret 31/Jul 13:29
|
 Okay Peter - osse tak til dig for svar, jeg vil prøve at kikke efter nævnte objektiver :)
Har lige Googlet ..... de koster jo næsten lige så meget som min racercykel ... dvs. vandgrød i indtil flere år HMM.
|
| |
|
Hannah. 31. July 2011 kl. 15:05
|
 HMM Kunne man være så usandsynlig heldig at en af jer herinde på PSO måske lige har et af de nævnte obj. til at ligge og samle støv et eller andet sted *fløjter*
|
| |
|
Thomas Heie Nielsen 2. August 2011 kl. 00:54
Oprettet: April, 2011 Fra København
|
 Jeg har et et Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM. Men det er desværre ikke til salg, da jeg er meget glad for det.
Jeg kan godt forstå at du rigtigt gerne vil have en breddere brændvidde end dit 50 mm på crop 1,6 kamera. Jeg købte netop mit Canon EF 16-35mm f/2.8 L II USM fordi jeg også ville have mere vidvnkel. Havde på det tidspunkt to Canon eos 40D. Det ene med et Canon ef 70-200 f/4 L IS USM det andet med et Canon ef 24-105 f/4 L IS USM.
Der er meget stor forskel på 16 mm og 24 mm på crop 1,6 kameraer men ISÆR på fullframe. Der er det helt vildt. Jeg har siden solgt begge mine Canon eos 40D og har købt et Canon eos 7D og (crop 1,6) og et Canon 5D mk. II (full frame)
Man får MEGET plads i bredden med 16 mm på full frame.
Mit næst nyeste objektiv er Canon 24 mm f1.4 L USM. Det er bare en verdensmester prime. Knivskarpt og utroligt lækkert at arbejde med. Men det koster selvfølgelig også nogle penge.
|
| |
|
Jack Høier 2. August 2011 kl. 00:56
Oprettet: October, 2010 Fra Østerbro
|
 Samyang 8mm eller canon 10-22, kig på dem.
|
| |
|
Hannah. 5. August 2011 kl. 09:04
|
 Tak for et godt svar Thomas :) Jeg skal vidst i bøgerne og have læst en ekstra gang på emnet cropfaktor :)
Jack - der var lige nogle priser som jeg bedre kan klare, men kvaliteten er nok osse derefter med Samyangèn ....
|
| |
|
Jack Høier 5. August 2011 kl. 09:57
|
 Samyangen er rigtig god... jeg bruger den meget hvilket du vil kunne se i mit galleri, der er næsten alle mine skater billeder taget med den. 10-22 er også rigtig god og kan også anbefales
|
| |
|
Martin 5. August 2011 kl. 14:29
Oprettet: January, 2011 Fra Nykøbing Sjælland
|
 Jeg har et Canon 10-22 til salg hos Click foto i Holbæk. Så hvis du kommer forbi der, så står det til omkring 2500 inkl. modlysblænde :)
10-22 svarer på crop 1.6 til et 16-35 på fullframe.
/Martin
|
| |
|
Poul Hansnæs 5. August 2011 kl. 15:46
Oprettet: September, 2010
|
 Det er absolut en fornuftig pris som jeg ville overveje - kan også godt anbefale objektivet. Eneste pil nedaf er hvis du vil anskaffe ful frame - men det lyder det ikke lige til i din situation...
|
| |
|
Hannah. 5. August 2011 kl. 15:56 Opdateret 5/Aug 15:58
|
 Martin - Jeg er interesseret, men kommer ikke lige til Holbæk, men kan vi snakke om via post og netbanking :)
|
| |
|
Hannah. 5. August 2011 kl. 15:57
|
 Det har du fuldstændig ret i Poul - jeg er bus driver, men jeg spiller i lotto :)
|
| |
|
Jack Høier 5. August 2011 kl. 16:59
|
 Jeg havde også købt den 10-22 til den pris.... godt objektiv.
|
| |
|
Hannah. 5. August 2011 kl. 17:16
|
 Dejligt at høre Jack ..... jeg håber Martin gider at sende det, med mindre forhandleren har en internetshop som vi kan handle igennem :)
|
| |
|
Martin 5. August 2011 kl. 22:53
|
 #16: Jeg vil skam gerne sende det, men jeg kommer ikke selv forbi forhandleren foreløbigt, så jeg kan ikke hente det lige pt. :/ Til gengæld kan det sagtens være du kan få forhandleren til at sende det til dig. De plejer at være flinke og til at tale med derhenne :)
http://www.click.dk/holbaek.html
|
| |
|
Hannah. 6. August 2011 kl. 21:45
|
 Hej Martin - det lydder rigtig godt :) Men jeg er desværre nød til at trække mig, budgettet kan ikke lige trække den nu. Ferien var vidst for dyr. Jeg håber du får solgt dit obj. :)
|
| |
|
Martin 7. August 2011 kl. 13:46
|
 #18: Det er helt fint :) Det bliver bare nede hos forhandleren indtil nogen får brug for det :)
/Martin
|
| |
|
Hannah. 7. August 2011 kl. 13:53
|
 Tak for det. Hvis du har det endnu når budgettet kan bære en investering, så kommer jeg tilbage :)
|
| |
|
Lone A. 9. August 2011 kl. 08:16
Oprettet: October, 2010 Fra nordvest-sjælland
|
 #17 Ifølge Click i Holbæk har de ikke nogen brugte objektiver til salg!! Undskyld at jeg skriver det i denne tråd, men jeg kan ikke få lov at sende en personlig besked.
|
| |
|
Martin 9. August 2011 kl. 08:26
|
 Jeg har lige ringet derned og den står der endnu :) jan sagde at han lige har haft ferie og de ændre medarbejdere ikke nødvendigvis vidste at den var der. Der har i øvrigt ikke været den store intereresse før den. Der har kun været en enkelt henvendelse.
Hvis du ringer igen, så spørg efter jan :)
/martin
|