PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Nyt objektiv Kategori: Objektiver og linser

Jonas 'Stokke'
23. September 2011 kl. 17:44

Jonas 'Stokke'

Oprettet: September, 2011
Fra Østjylland

Hey allesammen.

Jeg er ikke inde i teknikken mht fotografering.
Men jeg skal bruge et nyt objektiv til mit Olympus E-500.

Det skal være et der gerne kan zoome langt ind (billeder fra en god afstand), men det skal også være god til nærbilleder (hvis jeg ser en edderkop nær mig).

Mit spørgsmål er så:

Hvad skal jeg kigge efter?

- håber nogle kan hjælpe, eller måske gøre mig klogere.

Mvh Jonas

MG
23. September 2011 kl. 21:06

MG

Oprettet: January, 2011
Fra Nordsjællland

Hej Jonas.
Egentlig er det 2 forskellige ting du vil. Svaret på god afstand er et godt teleobjektiv, og svaret på næroptagelser er et godt makroobjektiv.
Til Olympus er der flere sideløbende optiklinier, standard, pro og de virkelig professionelle og super dyre objektiver.
Her kan du vælge efter din pengepung. Det bedste forhold mellem kvalitet, lysstyrke og økonomi er proserien.
Jeg giver et par eksempler på aktuelle brugtpriser.
50mm f2 makro ligger imellem 2200 og 3000 kr, en 2x telekonverter EC20 ca. 2000 kr, en 50-200mm 2,8 til 3,5 koster mellem 4000 og 5000 kr. alt efter version.
Et billigere alternativ i standard version er 70-300mm, som også kan komme ret tæt på. Den er ikke så let at bruge, men der kan tages fine billeder med den, især med omhyggelig redigering. Her ligger brugtprisen på ca. 1800 kr.
Mange hilsen Michael

Jonas 'Stokke'
23. September 2011 kl. 22:57

Jonas 'Stokke'

Fra Østjylland

Mange tak for svar MG :)

Nå det så er sagt, puh haaa ..
Sikke nogle priser ..

Tror DESVÆRRE jeg i øjeblikket må høre under "budget-objektiverne"..
- kan du så hjælpe mig med hvad jeg skal kigge efter, for netop at finde en makrolinse og en telekonverter?

Skal lige siges at mit kamera, med stor taske, to batterier, 2 linser og lader kostede mig 2000-2200 brugt - så synes næsten samme beløb for en linse er for meget :)

Mvh Jonas

MG
24. September 2011 kl. 09:35

MG

Fra Nordsjællland

Hej Jonas
Måske skulle du lige fortælle, hvilke objektiver du har, men lad mig gætte på 14-42mm og 40-150mm. Det var de mest udbredte såkaldte kitobjektiver, fordi de solgtes sammen med kamerahuset som et virkelig godt tilbud.
En ting du skal være opmærksom på når det gælder længere teleobjektiver er at dit kamerahus ikke har indbygget billedstabilisering. Det betyder at du enten skal have meget lysstærke objektiver for at få en kort lukkertid og/eller må bruge stativ.
Et objektiv jeg glemte at få med er 35mm makro f3,5. Det kan af og til fås til en fornuftig pris i nabolaget af 1200 kr. Det er et til salg for tiden i DBA, men den pris er i overkanten. Tommelfingerregelen ved prisberegningen bør være ca. 60% af den NUGÆLDENDE billigste udsalgspris.
Du skulle også kigge lidt på Karin Freilevs flotte billeder her på siden, de fleste er netop taget med 14-42mm objektivet. Utroligt hvad der kan klares med dette objektiv, også hvad nærbilleder angår.
Når det gælder telekonverteren, skal du også lige tænke over at du med en 2xbrændviddeforlængelse også mister 2 blændestop. Det betyder en del for din autofocus og betyder næsten altid stativ ved længere brændvidder.
Det allerbilligste vil være at blive rigtig fortrolig med det udstyr du har og perfektionere dine optagelser indenfor dine givne rammer.
Hvis du alligevel tænker på at investere, kan jeg nok med tiden overtales til at skille mig af med diverse udstyr, f. eks. en telekonverter. Desværre ligger mit grej prismæssigt i pro afdelingen, men jeg har nået den alder hvor jeg har mere lyst til at stikke mit PEN kamera i lommen, fremfor at slæbe på hele den tyrkiske musik.
Hilsen Michael.

Jonas 'Stokke'
24. September 2011 kl. 21:52

Jonas 'Stokke'

Fra Østjylland

Hej Michael

Mine objektiver er netop et 40-150mm og et 14-45mm.

Jeg synes bare at med mit 14-45, kommer jeg tæt på .. men ikke "tæt nok", hvis man fx overvejer billede af en edderkop.

Jonas 'Stokke'
24. September 2011 kl. 21:57

Jonas 'Stokke'

Fra Østjylland

Fortsat:

Men tak for rådet om øvelse med det nuværende - nok også det mest fornuftige.

Kan du fortæll hvad hva indstillinger der ville være gode til "tæt på" billederne?

Mvh Jonas

MG
25. September 2011 kl. 15:29

MG

Fra Nordsjællland

Hej Jonas
Jeg havde håbet at du havde haft en 14-42mm og ikke en 14-45mm. Der er en generationsforskel mellem disse 2 objektiver. Den du har regnes for at have en bedre byggekvalitet, men en lidt ringere optisk kvalitet. Samtidig er 14-42mm i stand til at gå en del tættere på.
Den gode nyhed er at 14-42mm ofte udbydes til salg.
En fair pris her vil være ca, 500 kr.
Når du skal tage makro billeder skal du ikke gå alt for tæt på, til gavn for dybdeskarpheden. Brug stativ især hvis lyset er svagt og brug en mindre blendeåbning ( større tal), mellem 8 og 11. Hvis du er udendørs og det blæser meget, så vælg en bedre dag. Du skal med dit kamera helst bruge ISO 100 eller til nød 200.
Jo mere lys jo bedre, så du kan få en kort lukkertid.
Sandsynligvis skal du bruge manuel focus og husk at skarpheden skal lægges 1/3 inde i det område du ønsker skarpt.
Mange hilsener Michael

Jonas 'Stokke'
25. September 2011 kl. 17:12

Jonas 'Stokke'

Fra Østjylland

Tak for rådene, Michael :)

Kan du så som den sidste ting, fortælle mig hvilke mærker der passer til mit olympus E-500?

Gætter på ikke alle objektiver passer.

MG
25. September 2011 kl. 17:47

MG

Fra Nordsjællland

Olympus laver faktisk nogle af de bedste objektiver, og dem bør du holde dig til. De skal være til 4:3 digitalkameraer. Der er nogle få meget sjældne Panasonic/Leica objektiver som er dyre og gode samt nogle SIGMA og Samyang objektiver der er tilpasset 4:3 systemet.
Det er også muligt at bruge visse gamle objektiver fra bl. a. OM systemet med mellemringe, men så ryger autofokus og blændeforvalg.

Jonas 'Stokke'
25. September 2011 kl. 17:54

Jonas 'Stokke'

Fra Østjylland

Hvad skal jeg så søge efter på nettet?

For da jeg sad og søgte "olympus 14-42" på dba.dk, fandt den 1-2 resultater + dem hvor det følger med et kamera.

Læste i en annonce, end der sælger sit olympus, med tilhørende objektiv som hedder "Zuiko" ...

MG
25. September 2011 kl. 18:02
Opdateret 25/Sep 18:04

MG

Fra Nordsjællland

Alle Olympus objektiver hedder også Zuiko. Husk at skelne mellem 4:3 og m4:3, de sidste er til PEN og Panasonic. Dine skal kun hedde 4:3.

Daniel Nielsen
16. October 2011 kl. 00:28

Hej Jonas!

Du skal købe Olympus 70-300mm. Det er en optik i standard serien, men tegner rigtig skarpt. Det er en tele, hvor du kommer tæt på og den kan samtidig bruges som telemakro med tætteste fokusering på 0,96 m. det er ret tæt med en 300mm. Den kan købes for omkring 2500-3000 Kr.

Hilsen Daniel

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­