PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Hvordan bevares hyggen på PSO i takt med, at siden vokser Kategori: Om PhotoShowOff

Morten Trolle
23. March 2011 kl. 11:33

Morten Trolle

Oprettet: November, 2009

Kære brugere,

Det er et indlæg affødt af Poul Hansnæs' indlæg Skuffebilleder: http://photoshowoff.dk/forum/photoshowoff/225-skuffebilleder

PhotoShowOff vokser stille og roligt og det er jo fantastisk set fra vores synspunkt. Vi ser jo gerne, at PhotoShowOff bliver Danmarks største fotoside, men samtidigt skal vi forblive Danmarks bedste fotoside.
Og de to ting kan godt blive svære at kombinere. Vi har desværre allerede haft eksempler på folk som forlod PSO i vrede af forskellige årsager.
Vi har også haft mange forumtråde, hvor brugere har udtalt, at de føler sig krænket på den ene eller anden måde.

Det er jeg jo som ejer ekstremt ked af at se.
Jeg ser jo gerne, at alle hygger sig i ro og fordragelighed.
Så hvordan bevare vi hyggen og glæden på PSO i takt med, at siden vokser og samtidigt lader nye brugere kommer til.

Jeg har et forslag.
Vi har i dag et system til fotoklubber. Her kan fotoklubber tilmelde sig, hvorefter brugere tilknyttet denne klub kan tilmelde sig. De får dermed et lukket forum, hvor de kan skrive private opslag til hinanden, arrangere private fototure m.v.
Men dette system er meget målrettet fysiske fotoklubber.

Grupper
Hvor fotoklubber er tiltænkt fysiske fotoklubber tænker jeg, at vi kan lave grupper som er "digitale fotoklubber".
Min tanke er simpelthen, at brugere der går godt i spænd herinde, kan samle sig i en gruppe.
Også kan man blive medlem af en eller flere grupper, ligesom gruppe administratorer kan invitere nye medlemmer og øvrige brugere kan søge om medlemskab.

Grupperne får således fokus på hinandens billeder på fx forsiden og kan få sit eget vægsystem som kendt fra vores fotoklubber, hvor man kan skrive interne beskeder til hinanden.
Samtidigt bliver gruppemedlemmer mere målrettet hinandens billeder og man kan evt. lave det, så man som bruger kan vælge, om man kun vil se gruppens billeder, eller om man også vil se andet. Så kan den enkelte bruger selv bestemme, hvor meget de vil deltage i det øvrige PhotoShowOff.

Dog tænker jeg, at når man uploader billeder vil de stadig være tilgængelig for alle brugere. Alternativt kan man lave en valgmulighed ved upload, så man kan uploade et billede som kun er synligt for gruppen.

Og man skal naturligvis kunne være medlem i flere grupper.

Har du en god idé?
Hvad siger I kære brugere?
Har I nogle ideer, så luft dem gerne - ingen ideer er umulige. Så deltag gerne i debatten, så vi kan forblive Danmarks bedste fotoside i takt med, at vi vokser os til Danmarks største fotoside.

Og har I generelt ideer til PhotoShowOff, så skriv dem til mig. Alt er velkommen. Skriv gerne en privat besked, eller lav en ny forumtråd. Vi noterer alt, hvad der kommer ind af forslag.

Nizzle
23. March 2011 kl. 11:42
Opdateret 23/Mar 11:44

Nu er jeg nok helt ny men små klikker der sidder og roser hinanden det har jeg prøvet i et annet forum og det dur bar ik
hemlige billede og lukkede grupper nej tak
ikk hygge

nizzle/

Eva
23. March 2011 kl. 12:43
Opdateret 23/Mar 12:46

Eva

Oprettet: January, 2011
Fra Silkeborg opland

Jeg er helt enig med Anete..det dur ikke .

Klikedannelser, rygklapperi i klikerne mens dem "de andre ikke vil lege med" bliver anonyme bruger, der kan sidde og lægge deres billeder ind, som ikke værdiges et blik af andre end dem selv..indtil de bliver trætte af det.

Og overordnet skal det så være sødsuppeforum hvor deltagerne og deres meninger helst skal være ensrettede så uoverensstemmelser i meningsudvekslingerne undgås, for tænk hvis nu nogen følte sig forulempet eller lige frem valgte at melde sig ud i barnlig fornærmethed....

Nej, det holder ikke.

M.h.t. meningsudvekslinger o.s.v....Sådan en side/forum som det her, det afspejler et stykke af virkeligheden, hvor folk er forskellige, har hver deres meninger om alting.
Og det kan de fleste håndtere i det virkelige liv. Så jeg forstår ikke hvorfor så mange så ser det som deres fornemmeste dyd, at sidde på netfora i deres selvvalgte martyrium og føle sig forulempede. Og underligt nok ved de slet ikke selv, eller også ved de det lige netop ;-))), at det som regel er dem der trækker det længste strå når moderatorer og administratorer af sådan nogen netsider forsøger, at gøre sådan en side til "et sted hvor alle hygger sig i fred og ro"

"Jeg ser jo gerne, at alle hygger sig i ro og fordragelighed.
Så hvordan bevare vi hyggen og glæden på PSO i takt med, at siden vokser og samtidigt lader nye brugere kommer til"

Det kan man ikke, for nærheden forsvinder jo flere mennesker der kommer til for man kan ikke kende alle...og det skal man måske heller ikke, blot forholde sig til deres billeder.
Også det kan man sammenligne med det virkelige liv:
Befolkningen i en lille landsby hvor alle kender alle (ikke at det altid er af det gode, især ikke hvis en bliver udstødt af fællesskabet) , set i forhold til en storby.
Og at tillade yderligere grupperinger herinde, det vil skabe 77 landsbyer hvor hver er sig selv nok.

Om jeg har nogen forslag til en side som denne.
Ja, at man i en uge ikke kan se hvem der har uploadet billederne, som jo er det primære formål med siden..
Sådan at kommentarer og kritik ikke vil afhænge af hvem der har uploadet billederne, men mere af hvem der ser på dem ,-)))

Fordi fordelingen af kommentarer og "synes godt om" er allerede klart styret af de , måske for nogen usynlige, kliker der allerede er her.
Så at støtte yderligere tiltag i den retning, det vil blive opå bekostning af sidens oprindelige formål, nemlig at dele sine billeder, få andres kritik og vurdering af dem o.s.v.

Morten Trolle
23. March 2011 kl. 12:56

Morten Trolle

Hej Eva,

Tak for et konstruktivt og værdiskabende indlæg.
Jeg synes absolut du har nogle gode pointer.

Heine
23. March 2011 kl. 13:15

"Om jeg har nogen forslag til en side som denne.
Ja, at man i en uge ikke kan se hvem der har uploadet billederne, som jo er det primære formål med siden..
Sådan at kommentarer og kritik ikke vil afhænge af hvem der har uploadet billederne, men mere af hvem der ser på dem ,-)))

Fordi fordelingen af kommentarer og "synes godt om" er allerede klart styret af de , måske for nogen usynlige, kliker der allerede er her.
Så at støtte yderligere tiltag i den retning, det vil blive opå bekostning af sidens oprindelige formål, nemlig at dele sine billeder, få andres kritik og vurdering af dem o.s.v." Citat Eva.

Kan ikke være mere enig :-)

MG
23. March 2011 kl. 14:19

MG

Fra Nordsjællland

Det er interessant at læse Evas indlæg #3.
Lad mig citere mit allerførste indlæg her på Sitet:
"Hej jeg er ny her på pladsen. Måske har et tilsvarende forslag været fremme, men alligevel efterlyser jeg en mulighed for at få en kategori, hvor autorerne fremtræder uden navn for en tid. Måske 24 timer, eller hvis teknisk muligt popper op for den enkelte kritiker efter første bedømmelse af fotoet.
Kunne dette føre til nogen friskere kommentarer, når man ikke ved hvilken fotograf man bedømmer?
Det kunne jo også blive en hel sport at gætte på fotografens navn.
I øvrigt synes jeg at dette forum er lige i øjet."

Desværre vandt det ikke meget gehør på det tidspunkt, men jeg kan sagtens forestille mig, hvordan det stadig at være ny blandt alle de garvede.
Måske er tiden inde til at genoverveje situationen.

Mange hilsener Michael.

Poul Hansnæs
23. March 2011 kl. 14:19
Opdateret 23/Mar 14:26

Poul Hansnæs

Oprettet: September, 2010

Morten dit forslsg til en digital fotoklub... synes jeg godt om.. Har læst alle indlæg i denne sag med negative ord som "kliker" "Rygklappere" osv osv..

Jeg har ikke nogen ønsker om at det skal blive negativt tvært imod... Og min ide med en "Klike" som jeg vil kalde en "interesse gruppe" synes jeg stadig klart vil løse det jeg søger... At - sammen med serøse deltagere i gruppen - at hjælpe hinanden til at blive bedre... Rygklapperi kan man jo sagtens udføre som det er i dag...

Hvad er pointen i at kommentere en ny fotografs billeder - når man så ikke en gang får nogen respons overhovedet - det er spild af tid... IMO...

Der har været alternative forslag om Facebook - Det duer godt nok ikke IMO
Så har der været forslag om Picasaweb - kunne være en mulighed...

Jeg kan ikke med min bedste vilje se hvad det negative er i at nogen synes godt om hinanden, fornemmer at de er på bølgelængde, synes at de kan lære noget af hinanden osv osv.. og derfor vælger at mødes - sådan er det også ude i den virkelige verden Eva

Og det udleukker jo på ingen måde at man samtidigt kan være "Almindeligt medlem" af PSO

Så jeg vil diskutere muligheden med nogle af dem som jeg ved har lidt af de samme concerns som jeg...

Mona Jensen
23. March 2011 kl. 17:43

Jeg er jo også "én af de nye".
Jeg har bestemt ikke noget at klage over.

Jeg er blevet modtaget "med åbne arme"
Men eftersom jeg ikke er særlig dygtig, er jeg måske heller ikke særlig interessant.
Jeg kan ikke lide ordet rygklappere.
Siden hvornår er det blevet dårlig tone, at være søde og venlige mod hinanden. Derfor kan man da udmærket komme med konstruktiv kritik.
*smiler*

Jeg ville godt nok blive ked af det, hvis "de gamle rotter" forsvandt i små grupper.
Jeg forstår for øvrigt godt, at nogle, som svinger godt sammen, gerne vil mødes privat. Her tænker jeg også på fototure. Hvor jeg da ikke kan forestille mig, at vi andre ikke skulle være velkomne.

Det er for mig utrolig vigtigt, at vi bevarer den varme og sjove tone herinde. Den hører for mig sammen med vores billeder.
Jeg oplever netop, at de sjove kommentarer opstår spontant.

Jeg forsøger selv at bidrage til den gode stemning.
Knus til jer alle "gamle rotter" som "nye rotter".
Mona Jensen

Mia Michéle Børglum Cholewa
23. March 2011 kl. 18:22

Oprettet: October, 2010

Må ærligt indrømme jeg ikke er meget for idéen om lukkede grupper (!)

Her bliver ved at komme nye til siden (hvilket selvfølgelig er glædeligt) og de skal alle have en chance, hvis vi gør det til små lukkede grupper kunne jeg frygte at siden netop ikke ville vokse, nye brugere ville føle sig uden for.

Tilgengæld kunne det imø være fedt at kunne se samtlige billeder fra de fotografer man følger, og ikke kun den begrænsede "liste" på forsiden.

Morten Trolle
23. March 2011 kl. 19:29

Morten Trolle

#9 Mia:
http://photoshowoff.dk/fotografer/du-foelger
Du kan da se alle billeder fra de fotografer du følger?

Min tanke omkring grupper er heller ikke, at skærme folk af fra det øvrige PSO.
Der skal stadig være fokus på nye billeder og ikke mindst nye fotografer. Min tanke er ikke som udgangspunkt, at man skal ekskludere folk og lave små "klike", men nærmere, at dem som har de gode relationer får lov at dyrke dem også.

23. March 2011 kl. 23:11

#10 Morten, ja, men jeg kan ikke se alle deres fantastiske billeder med mindre jeg klikker mig ind på hvert enkelt fotograf, jeg kan "kun" se de seneste billeder ;)

Jeg kan stadig ikke følge idéen i det med at dele os ud i grupper, jeg frygter brugerne komme til at holde sig til deres individuelle gruppe og derved overse nye fotografer, hvilket jeg er helt overbevist om vil afholde nye brugere fra at benytte denne fantastiske side.

(men jeg kan selvfølgelig også tage fejl, det er sket før)

Kviller
24. March 2011 kl. 09:13

Kviller

Jeg kender desværre alt for godt problematikken. Jeg er selv indehaver af 4 store fora med omkring 8.000 individuelle brugere om dagen. Jeg har prøvet stort set alt, indeling i mindre sider, forskellige bruger niveauer, strengere regler, ingen regler osv osv. Min konklussion er at uanset hvad, så forsvinder hyggen og fællesskabet i en vis grad, så snart siden bliver for stor. Mit råd vil være at lade det gå af sig selv. De "gamle" brugere skal nok bevare hyggen internt, hvis de lærer at overse og ignorere kommentarer som ødelægger den slag.

Mona Jensen
24. March 2011 kl. 09:16

Jeg bliver rigtig ked af (sådan som jeg opfatter det) at en ganske ny kommer springende ind fra sidelinien og deler ud til højre og venstre af utiltalende, personlige og nedladende kommentarer - og der ikke gribes ind fra administrators side.

Hvorefter vi mister nogle af de "gode gamle rotter" :-(

Og nu skal vi så opdeles p.g.a. dette.

Jeg er medlem af et katteforum, hvor den slags slet ikke tolereres.
Der hedder det UD....

Morten Trolle
24. March 2011 kl. 11:04

Morten Trolle

Hej Mona

Der er over 8000 billeder og over 38000 kommentarer på PSO
Vi når ikke at se alt. Så oplever du problemer må du meget gerne melde det til os.

Lone A.
24. March 2011 kl. 16:02

Lone A.

Fra nordvest-sjælland

#11 Mia, sker det ikke allerede at folk grupperer sig? Jeg mener hvor mange brugere er der på sitet? Gennem den tid jeg har været med på siden har jeg fået kommentarer fra 10-15 personer. Og det er vel en lille procentdel af de brugere der er her?

Jeg ved godt at kommentarer avler kommentarer, men hvis du som ny bruger skal kommentere 50 billeder for at få kommentarer fra 10 så er det jo et problem.

Jeg tror faktisk at det kan hjælpe nye medlemmer at de kan tilknytte sig nogle fotografer, kommentere deres billeder og på den måde få kommentarer tilbage.

Morten Trolle
24. March 2011 kl. 17:33

Morten Trolle

Jeg kan godt fornemme, at gruppe detaljen ikke er så populær igen.
Men jeg mener stadig vi har et problem, når "gamle" trofaste brugere forlader siden pga. nye brugere.
Så jeg vil tillade mig at komme med et nyt forslag.

Blokér brugere
Hvad nu, hvis vi gjorde det muligt teknisk, at blokere brugere?
Dvs. oplever man en bruger som genererende, ubehøvlet eller andet, så kan man vælge helt at blokere denne bruger, så man ikke længere ser denne brugers aktiviteter på PhotoShowOff.
Dette uden, at den blokerede bruger nødvendigvis får det at vide.

Således kan man fortsætte som glad bruger af PSO uden fremover, at skulle forholde sig til en bruger man har valgt at blokere.

Derudover kan vi indbygge i systemet, at man kan anmelde brugere for ubehøvlet opførelse. Så hvis man oplever en given bruger igen og igen er ubehøvlet eller andet, så kan man melde vedkommende til en moderator, hvorefter vi kan vurdere, om brugeren helt skal blokeres (slettes) eller om vedkommende skal have en advarsel eller andet.
For således at gøre det lettere for jer, at gøre os opmærksomme, når en bruger decideret ødelægger en konstruktiv dialog, ved at være ubehøvlet.

Hvad siger I til sådanne tiltag?

Lone A.
24. March 2011 kl. 17:37

Lone A.

Fra nordvest-sjælland

Morten, jeg er lidt modstander af at fravælge folk. Jeg vil hellere kunne tilvælge.

Men det med at anmelde ubehøvlet opførsel eksisterer vel også nu. Man skriver til dig?

Heine
24. March 2011 kl. 17:38

For mit vedkommende lyder det som en god ide.

Morten Trolle
24. March 2011 kl. 17:52

Morten Trolle

Man kan naturligvis skrive til mig - men det er jo kun de hardcore brugere som dig selv, der kender til mig :)
Og man kan naturligvis også skrive til support@photoshowoff.dk

Men alligevel tror jeg, at man ved at have en decideret funktion til at anmelde "ubehøvlethed" måske fanger mere og vi kan reagere hurtigere.

Jeg kan godt forstå, at du ikke er tilhænger af, at fravælge folk.
Men omvendt må vi også acceptere, at vi alle er forskellige og ikke alle komme lige godt ud af det med hinanden herinde. Derfor tænker jeg, at man ved at kunne blokere andre brugere, måske ville få mere glæde af PSO.

Man flere er meget velkomne til at komme med feedback.

--
Morten

24. March 2011 kl. 18:44

Sé, dét synes jeg ikke er nogen dårlig idé, det med at kunne anmelde en kommentar. Der til kunne jeg godt ønske at en kommentar kunne slettes, naturligvis ikke af brugerene selv, men derimod af administratorer/moderatorer hvis en given kommentar har været lige grov nok/ubehøvlet/unødvændig. Så skal vedkommende som har skrevet kommentaren selvfølgelig have besked derom og muligvis en advarsel.
Den mulighed har vi på akvariefisk.dk som admin. og det system kan jeg personligt godt lide.
Grunden til at brugerne ikke selv skal kunne slette kommentare er af samme årsag som vi har idag, det er en side for kritik og det nytter intet, og giver ingen mening at fjerne kritikken.

Mht at blokére brugere, tjaah, det ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes om.

Jan P
24. March 2011 kl. 19:44

Lukkede grupper er et uvæsen. Nye brugere vil blive overset for det er kun de "indviede" der kommentere på hinandens billeder, og så vil nye brugere blot finde andre fora at uploade til. Til sidst vil siden dø, for klikerne kan ligesågodt oprette egne websites hvor de kan skamrose hinanden.

Hvis det virkeligt er et problem med utidige kommentarer kan man jo bare ignorere idioten. Alternativt kan Admin indføre en funktion hvor en tumpet bruger kan blokeres.

Mvh,
JanP

Marius Ranch Kristensen
24. March 2011 kl. 20:08

Marius Ranch Kristensen

Oprettet: February, 2011
Fra Kolding

Enig med Jan P. i 21.
Den er ikke længere eller sværere end det.

Mvh.
Marius

MonaS
25. March 2011 kl. 09:43

MonaS

Oprettet: November, 2010
Fra Rudersdal 2840

Jeg synes det er godt, at du Poul, fik taget hul på dette problem.

Jeg vil nødig undvære dine kommentarer til mine billeder og heller ikke dem du afleverer hos andre.
Du plejer jo netop at være en af dem, der tør fortælle folk når et foto skulle være blevet hjemme i skuffen:-)

Med " følg fotografen" kan vi jo alligevel selv vælge hvilke billeder der har vores interresse.
Altså ikke et fravalg med et tilvalg - Lone #17.
Der vil jo altid være billeder der, af en eller anden grund, er svære at forholde sig til. Så lad være- lad andre tage sig af dem.

Jeg synes det er dybt skuffende at nogle må gå fordi der kommer en ny der ikke ved, hvad god omgangstone er.
Derfor synes jeg at Morten #16- kommer med et godt forslag- vi skal kunne blokere dem vi føler os generede af.

Poul #7 du siger "Hvad er pointen i at kommentere en ny fotografs billeder - når man så ikke en gang får nogen respons overhovedet - det er spild af tid... IMO..."
Enig Poul!
Måske skal de nye gøres opmærksom på at det forventes af dem :
- at de efter bedste evne, selv lægger et par kommentarer. Man behøver vel ikke være teknisk ekspert for at kunne se om et billede er interessant eller ikke.
- at de svarer de " gamle garvede" der forsøger at hjælpe dem.Det er jo ment som en venlighed , ikke for at genere.
Sig tak til de som tager sig tid til at kikke på/ kommentere dit billede.

Det ville måske også være rart hvis man ikke kan lægge tre billeder ind på en gang, men bare et. Tit kommer der tre temmelig ens fotos på samme tid og det skubber, lidt for hurtigt, de andres ud. Især når vi bliver flere.

Billeder fra skuffen har jeg ingen problemer med, der ligger jo mange der er meget seværdige, hos især de meget dygtige fotografer. Det kan være meget inspirerende at se dem også.

Gruppen af de erfarne kan vi slet ikke undvære, det er jo fordi de " gider" at vi andre er nødt til at forsøge, med deres hjælp, at blive bedre og bedre.

Lad os få de to udmeldte tilbage- hvis muligt. Også de var begge meget værdifulde for siden.

Lone A.
25. March 2011 kl. 11:46

Lone A.

Fra nordvest-sjælland

Mona S, du har så evigt ret :-) Og jeg skal bare blive bedre til at bruge det at følge andre fotografer.

Eva
25. March 2011 kl. 11:48

Eva

Fra Silkeborg opland

"Jeg synes det er dybt skuffende at nogle må gå fordi der kommer en ny der ikke ved, hvad god omgangstone er"

Nu er der åbenbart gået en hel masse min næse forbi.

Jeg har endnu ikke fattet, selv om flere nævner det, om det scenarie jeg har citeret, er noget der har fundet sted eller om det kun er "hvad nu og hvis og så fremt i fald"

Og hvis nogen har meldt sig ud..så har jeg ikke opfattet hvem det er.

Og det bringer mig så lidt hen til:

Kan det ikke på en eller anden måde laves sådan, at når (ikke hvis, for der vil altid være dem der melder sig ud)..nogen melder sig ud, at der på en eller anden måde kan ses på profilnavnet i forummet, om det er en person der ikke er her mere.

Nu har jeg lige set, i tråden omkring redigeringsprogrammer, at en anden bruger nævner at trådstarteren har slettet sig i går......men det kan man så først se, såfremt man tilfældigvis klikker sig ind på vedkommendes profil...og DET synes jeg er dumt.
Kan man ikke lave et eller andet med enten en streg over navnet, at der står "slettet bruger" i stedet for navnet eller lignenede, når en person er meldt ud.

MG
25. March 2011 kl. 15:21

MG

Fra Nordsjællland

Morten nævner i indlæg #16 en evt. fremtidig mulighed for at kunne blokere for en eller flere brugere. Det var da en funktion jeg af og til kunne ønske mig, men når jeg tænker på det kaos i kommentarerne der vil fremkomme når et indlæg, som mange svarer på, savnes, må jeg gyse ved tanken.
En funktion hvor man kan gøre moderator og eller Admin opmærksom på et indlæg for nøjere granskning vil være ok.
Michael

Kviller
25. March 2011 kl. 16:46

Kviller

En "Anmeld indlæg" funktion ville være rigtig god. Så vil jeg også mene der skal flere admins / moderatorer til, som har rettigheder til at slette indlæg, brugere og "holde orden" så vil jeg også mene der skal laves lidt "god tone og ordens regler" Så som ingen personangreb, personudhængning osv. Så moderatoren har en regel at begrunde deres indgriben med.

På min side er vi desværre nødt til at slette mange indlæg dagligt, fordi folk er så forskellige og nemt kommer op i det forkerte felt.

Jo større siden bliver, jo mere brug er der for admins der er onine så meget som muligt, det er min erfaring at det er en nødvendighed desværre.

Vi har pt en funktion som checker om der er admins online og i tilfælde af der ikke er det, så modtager jeg en sms når der kommer anmeldelser.

25. March 2011 kl. 16:51

#27 JA tak, et reglement ville være sagen :)
Morten: du kan evt se hvordan et sådan er udarbejdet på akvariefisk.dk
http://www.akvariefisk.dk/about/rules/
Det letter meget at kunne forholde sig til et regelsæt i tilfælde af en advarsel skulle uddeles.

Eva
25. March 2011 kl. 17:08

Eva

Fra Silkeborg opland

"En "Anmeld indlæg" funktion ville være rigtig god. Så vil jeg også mene der skal flere admins / moderatorer til, som har rettigheder til at slette indlæg, brugere og "holde orden" så vil jeg også mene der skal laves lidt "god tone og ordens regler" Så som ingen personangreb, personudhængning osv. Så moderatoren har en regel at begrunde deres indgriben med"

Og det er bare den eneste vej jeg på ingen måde håber siden her udvikler sig.

Det har jeg set rigeligt af på andre fora, at regelsættet er mere omfattende end Karnovs lovsamling, at der er en flok moderatorer, der griber ind efter forgodtbefindende og i sidste ende skaber det splid mellem brugerne, fordi nogen føler sig uretfærdigt behandlet, splid mellem moderatorer og brugere, fordi brugere beskylder (og ofte med rette) moderatorerne for at vare partiske i modereringen, nogen brugere "får mundkurv på" og moderatorerne der ikke kan finde ud af at tolke regelsættet på samme måde...

Det eneste et forum behøver af moderation er EN person, der kender lidt til dansk lovgivning, især "injurieloven" og persondataloven , og kan gribe ind hvis det overtrædes, alt andet bør folk kunne klare i mindelighed.

Derudover må man formode, at dem der bevæger sig ind på et forum som det her, er voksne mennesker, hvor man må være klar over, at der kan komme lidt skarpe bemærkninger i forbindelse med meningsudvekslinger.

Nu bruges det som argument, at brugere melder sig ud hvis bølgerne går lidt for højt, det kan altså ikke få mit P** i kog, at nogen vælger at melde sig ud efter interne diskussioner, det må helt være deres egen beslutning, medmindre de er blevet meget groft personligt forfulgt uden grund.

25. March 2011 kl. 17:42

#29 Jeg læser dit indlæg som om du har mistillid til moderatore og administratore? Hvilket jeg ikke kan forstå, for disse personer må da regnes for værende folk som er i stand til at forholde sig upartisk i en evt. situation omhandlende dårlig opførsel, hvorfor et reglement også ville være godt, så man havde noget at gå ud fra.

Jeg glæder mig over at siden udvikles, og vi bliver flere og flere, men vi må også tage konsekvenserne heraf, én person er langt fra nok til at kunne holde styr på alle brugerne og diverse tråde i fora og under billederne. Og for at kunne holde bedre styr på hvad der er rimeligt eller urimeligt ville et reglement være nødvændigt.

Jeg håber selvfølgelig ikke det bliver nødvændigt at skulle advare nogen brugere overhovedet, men vi har desværre set indtil flere tråde med personudhængning, hvilket jeg personligt er meget imod (uanset årsag) og gerne så der kunne gribes ind overfor. Stridigheder bør ikke foregå offentligt, det er netop den slags som får nogle af de garvede til at forsvinde og måske endda skræmme nye potentielle brugere væk allerede når de møder forsiden.

Jeg har god erfaring med reglementet på akvariefisk.dk som også er et stort fora med rigtig mange indlæg og nyopstartede tråde dagligt.

Kviller
25. March 2011 kl. 18:30

Kviller

#29 Ville da være alle ønske og sådan kan det også være i små fora, men som de udvikler sig og bliver større, så kan det desværre ikke lade sig gøre.

Vi har set det som eneste udvej med den slags regler på akvariefisk.dk og lege betjente hvis vi stadig ønsker at køre en stor side, hvis man ikke ønsker den slags, så må man bevæge sig på de mindre sider, hvor den slags ikke er nødvendigt.

Eva
25. March 2011 kl. 18:36

Eva

Fra Silkeborg opland

#30, Næ..ikke mere mistillid, end hvad jeg har set og hørt på diverse fora, og nej, desværre er rigtig mange mange moderatorer ikke upartiske.
Og at tolke selv simple regler, har jeg også set utallige eksempler på det kniber med.

Nu nævner du ordet personudhængning..ligegyldigt hvad, så råbes der op om udhængning..men ingen har endnu kunnet definere ordet korrekt.

Men jeg ved, at visse fora får mange klager dagligt, hvor der råbes "udhængning" .

Så nu brugte du også ordet, så kunne det faktisk være temmelig rart at vide, hvad du som moderator her på siden, lægger i det ikkeeksisterende ord "udhængning", eller rettere, som det er korrekt at sige det, at "hænge nogen ud"
;-))

25. March 2011 kl. 18:46

#32 Jeg er ikke i tvivl om at du ved hvilke tråde jeg omtaler, og vil derfor ikke bevæge mig yderligere ind på emnet.

Eva
25. March 2011 kl. 19:24

Eva

Fra Silkeborg opland

Derfor kan du vel forklare hvordan du definerer det, at "hænge nogen ud"...det var sådan set det jeg spurgte om og regnede med, der klart fremgik af indlægget...men okay så må jeg jo selv, selv om jeg egentlig gerne ville vide hvad en moderator lægger i ordet:

"At hænge nogen ud"..det betyder at beskylde nogen for noget (jvf. Nudansk ordbog og Dansk Retskrivning) , og opfattes oftest som beskyldninger der ikke er hold i.

Nu har jeg selvfølgelig ikke nærlæst alle kommentarer under alle billeder, eller alle indlæg i trådene.

Men so far har jeg set et eksempel herinde på, at "hænge nogen ud", nemlig at beskylde en fotograf for at lyve om ægtheden af et billede.

MonaS
25. March 2011 kl. 19:38

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Eva - # 25 " "Jeg synes det er dybt skuffende at nogle må gå fordi der kommer en ny der ikke ved, hvad god omgangstone er"

Eva " 29 hvis bølgerne går lidt for højt, det kan altså ikke få mit P** i kog, at nogen vælger at melde sig ud efter interne diskussioner, det må helt være deres egen beslutning.

Ja , det er deres egne beslutninger. Men de går nok ikke fordi deres P.. kom i kog men fordi de blev sårede.
Mit p.. kommer heller ikke i kog , der skal langt mere til.
Men for søren, hvor gør det mig skuffet og ked af det.

Det burde være en helt naturlig ting blandt voksne mennesker, at holde en venlig omgangstone, det har du ret i- det er det bare ikke altid.

Derfor giver jeg Mia ret i, at et reglement-for god opførsel/brug af siden- vil være en god hjælp for alle både moderatorer og andre brugere.
Naturligvis kan vi stole på moderatorenes upartiskhed- indtil det modsatte er bevist.
Det sker nok aldrig her.

Det regelsæt skal man læse og forstå inden man vælger at deltage på denne fine side- ellers må man finde en anden.
Der er mange at vælge imellem.
Der er da " spilleregler" alle steder hvor mennesker mødes, hvorfor ikke også her?

Giv moderatorene mulighed for at stoppe/slette en kommentar inden det udvikler sig til noget alt for ubehageligt.

Eva
25. March 2011 kl. 19:54

Eva

Fra Silkeborg opland

Mona, der jeg vil hen, er at det jo ikke er sikkert, at det der er skyld i, at nogen vælger at melde sig ud, er af en sådan karakter at andre ville tage notits af det.

Uanset hvor venlig en omgangstone man så holder, så vil der ALTID være nogen der kan se andet i tonen og føle sig forurettet, eller endnu værre, når folk begynder at tolke hvad de TROR der står og så handler ud fra det.

Jeg ser sådan på det, at hvis der ikke skal mere til for at en bruger bliver tøsefornærmet og melder sig ud, end en ordveksling på et netforum,(hvis altså forudsættes, at der ikke bruges meget uhøvisk tale, personlige fornærmmelser o.s.v.) så er det langtfra sikkert, at det er den der vælger at melde sig ud, der IKKE har et problem

Mona Jensen
25. March 2011 kl. 21:23
Opdateret 25/Mar 21:25

Eva....jeg kan ikke rigtig forestille mig, at ældre mænd/kvinder på min alder eller lidt yngre bliver det, du kalder "tøsefornærmet"

Jeg mener absolut - at du er igang med at gætte!

Jeg har været med siden september 2010.
Jeg har indtil de sidste dage kun oplevet venlige og konstruktive kommentarer.

Poul Hansnæs
25. March 2011 kl. 21:32

Poul Hansnæs

Morten... Denne tråd blev affødt at et indlæg fra undertegnede... Desværre ender den som så mange andre... I totalt fnidder fnadder...

Jeg foreslår at vi hver især finder vores måde at bruge PSO på... Og jeg synes at du har givet indikationer på hvordan, f.eks. jeg kan løse
mine udfordringer og det vil jeg så gøre... Derfor står jeg nu af tråden... Undskyld - men alt det kagleri... gider jeg simpelthen ikke at deltage i..
Tilsyneladende har nogen så god tid, at de kan skrive alenlange indlæg som "At the end of the day" gør nogen kede af det og andre pissesure..

Det er mit liv altså for kort til... Så jeg er ikke sur og ikke ked af det - og fordi jeg holder af PSO og ikke bliver så fornærmet at jeg melder mig ud... Så vil jeg bare forsøge at holde min kæft....

Morten Trolle
25. March 2011 kl. 22:11

Morten Trolle

Hej Poul,

Mange mennesker, mange holdninger.

Vi har truffet en beslutning om, hvordan vi retter systemet til og det er meget simpelt.

1. Det bliver muligt at blokere brugere.
Når man har blokeret en profil, så skjules vedkommendes indlæg. (Dog med mulighed for, at man kan trykke "Vis blokeret indlæg").
Ligesom billeder fra personen i oversigten erstattes af et "Blokeret" ikon. Man kan dog klikke sig ind, for at se billedet.

Så står det folk frit for, om de vil bruge funktionaliteten. Og vælger man at bruge den, så kan man stadig ved et aktivt klik komme uden om blokeringen.

2. Der kommer en retningslinje
Meget simple retningslinjer. De indeholder ét punkt!
1. Man må ikke skrive anstødelige kommentarer
Også definerer vi, hvad vi anser som anstødeligt.

3. Det bliver muligt at anmelde kommentarer
Hvorefter en moderator kan forholde sig til kommentaren. Bliver kommentaren dømt anstødelig af moderatoren, kan moderator vælge at slette den. (Den bliver dog backet up af vores backend, så vi kan genskabe den).
Kun en PSO administrator (dvs. en medarbejder fra PSO) kan blokke brugere. En moderator kan indstille til blokering.

Skulle det nogensinde ske, at en moderator kan anklages for at tage parti, så kan man klage over en moderator til os. Men jeg er overbevist om, at de moderatorer vi har valgt er enige i vores tolkninger.

Disse nye tiltag knokler vi på at indføre hurtigst muligt.
Også håber jeg personligt, at vi kan få rykket fokus tilbage til billederne og konstruktiv kritik heraf!

Poul Hansnæs
25. March 2011 kl. 22:50

Poul Hansnæs

Morten... Det kan jeg fint leve med... og er stadig ikke sur eller ked..

Freddy
26. March 2011 kl. 05:14

Freddy

Velkommen i "Rød stue"...!!

Først en STOR TAK til EVA for indslaget, som jeg deler 100% holdning med!!

Jeg må indrømme jeg som "ivrig bruger" af PSO, ikke har stødt på noget her på PSO. som kan sætte mit P.. i kog. Jeg aner heller ikke hvad det er for kommentare der bliver hentydet til hele tiden. Det kunne være rart at få det uddybet lidt nærmere, så man havde chancen for at kunne vurdere hvad debatten går ud på?
Det lyder som om det er en katastrofe, at et par brugere, barnagtig, tøsefornærmede, har forladt PSO, fordi de ikke tåler modsigelser, eller anden form for dialog! Så fred være med dem. Hvis nogen bliver kede af det, eller pisse sure, så kan jeg kun sige: "Get a life"...og kom videre..!
Nogen føler åbenbart de har et behov for at sidde at være smagsdommere, om hvad der er rigtig og forkert. Det kan man jo så syntes om hvad man vil!
Ja, lad os få nogle muligheder for at vælge dem fra, der kritisere vores billeder, så vi kan sidde i fred og ro og rose hinnanden!! Eller anmelde hinnanden for nogle udtalelser, som man af gode grunde ikke kender baggrunden for. Det bliver SKØNT !!
Lad os skamrose nye brugers billeder. Ikke fordi alle billederne er gode, men fordi de er NYE brugere..!!
Har nogen her tænkt over, at det kunne jo også være at man vælger at forlade PSO igen, fordi der her i dette forum er en masse fnidder-fnader, som man bare ikke orker at bruge, eller har tid til??

Kort sagt: Det er jo op til en selv, om man er on eller off!!

Mvh Freddy.
PS: (Indslaget her, må gerne fjernes hvis nogen føler sig stødt, eller bliver kede af det)!!

Morten Trolle
26. March 2011 kl. 09:53

Morten Trolle

Hej Freddy,

Jeg kan garantere dig, at vi ikke kommer til at slette indlæg, bare fordi det er kritisk overfor et billede.
Men vi har desværre haft eksempler på, at en bruger kører hetz på en anden bruger. Ikke alene i det offentlige forum, men også via vores private meddelelsessystem.
Indtil videre har vi bannet 2 brugere fra siden. Jeg vil ikke gå i detaljer her, men det har været nogle grimme udtalelser. Og jeg kan garantere dig, at vi ikke blokere en bruger for sjov.

Hvordan folk bruger vores blokeringsfunktion er op til den enkelte bruger heldigvis.
Hvis man vælger at blokere alt, som bare er det mindste kritisk, for at snyde sig selv til at tro, at man tager gode billeder, jamen så fred være med det. Det kan ikke få mit pis i kog ;) Det snyder jo bare brugeren fra at få noget ud af PSO.
Og nu må vi se, hvordan anmeldelsesfunktionen ender med at blive brugt. I dag kan man også anmelde billeder og indtil nu har vi maks modtaget ca. 5 anmeldelser i alt.

Jeg synes generelt vi har en god tone og holdning på PSO.

Freddy
26. March 2011 kl. 10:18

Freddy

Tak for reaktion Morten.
Det er trist at høre nogle skulle være personligt udsat for hetz. Det kan absolut ikke ha' sin rigtighed!! Så selvfølgelig skal det stoppes øjeblikkeligt, når det finder sted. Men almindelig kritik er vel ok, også selv om nogen ikke bryder sig om det ;) Det er vel sådan det er!
Men jeg er enig med dig om, at generelt er her en god tone og holdning på PSO.

Mvh. Freddy.

K. Jakobsen 7500 Holstebro
26. March 2011 kl. 18:22

K. Jakobsen  7500 Holstebro

Fra 7500 Holstebro

Indtil nu har jeg bare læst med i denne tråd.
Jeg kom med i okt/nov måned sidste år, og har virkelig været rigtig glad for, at være med. Jeg syns det er fantastisk, at når man lægger sine billeder ind, så er der nogle der kommentere det og anviser til hvordan billedet kan gøres bedre i beskæring eller redigering. Jeg nyder det så meget, og lærer at se mine billeder med andre øjne.

Det er ærgerligt, at nogle kører personlig hetz mod hinanden herinde, og jeg kan græmmes over, at man som et voksent menneske ikke kan opføre sig ordentlig. JEG KAN ELLER VIL IKKE VÆRE EN DEL AF DET CIRKUS.

Jeg syns selv at jeg er et rart og troværdigt menneske IRL, og det vil jeg osse gerne vise på sådan et site som dette, at det holder stik. Jeg kan ikke være med til, at nogle blir høvlet ned fordi de laver dårlige billeder eller hvad ved jeg.
Oplever jeg nogle hvæser klør af hinanden trækker jeg mig, for man kan så nemt blive en del af sådan et spetakel, og det er ikke min stil.

Jeg er sårbar omkring mine billeder, men jeg vil osse gerne lære, at ta nogle gode og bedre billeder, og man lærer mest af konstruktiv kritik. Det skal ikke foragtes.

Jeg holder meget på, at man skal være mod andre som man ønsker de skal være mod én selv, og jeg har heldigvis ikke haft nogle problemer endnu. Her er rart at være. :0)

Karina.

26. March 2011 kl. 18:24

Fra 7500 Holstebro

Nå, September kom jeg til.............. Hvor blev tiden af?? Glemte at sige, at jeg har fået mange gode fotovenskaber herinde, og er kun åben for flere. Jeg ser frem til at møde nye kreative fotografer, som jeg kan blive inspireret af. :0)

MonaS
26. March 2011 kl. 19:09

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Karina # 44- jeg er meget enig :-)

" Jeg er sårbar omkring mine billeder, men jeg vil osse gerne lære, at ta nogle gode og bedre billeder, og man lærer mest af konstruktiv kritik. Det skal ikke foragtes."

Nej, det siger de fleste af os da tak for--!

Sådan har mange af os det helt sikkert.
Konstruktiv kritik kan "serveres" på forskellig vis og hvis man kender hinanden godt, fra fotoklubber eller her fra siden - gennem længere tid- så kan man tillade sig en lidt friskere tone end ellers.

#44 Karin
Jeg holder meget på, at man skal være mod andre som man ønsker de skal være mod én selv, og jeg har heldigvis ikke haft nogle problemer endnu. Her er rart at være. :0)"

Enig igen.
Det er også sådan jeg oplever PSO-

26. March 2011 kl. 19:33

Fra 7500 Holstebro

# Mona S, og så hedder jeg stadig KARINA........... hehehehehehehe..... :0D

MonaS
26. March 2011 kl. 20:12

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Ubs!
men første gang var da rigtig ;-))- Karina # 44- jeg er meget enig :-)

26. March 2011 kl. 20:34

Fra 7500 Holstebro

Jeg er meget overbæren.... hihihi..... :0D

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­