PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Pressebilleder?! Kategori: Om PhotoShowOff

Peter
31. March 2011 kl. 11:55

Peter

Oprettet: January, 2011

Jeg foreslår at vi får en billedkategori kaldt: Presse

Gerner Hedegaard
31. March 2011 kl. 12:57

Gerner Hedegaard

Oprettet: March, 2011

Kunne du komme ind på mere om hvad de skulle vise og fra hvem de skulle komme?

Peter
31. March 2011 kl. 13:00

Peter

altså jeg har f.eks. lige lagt et billede op fra Ugandas 25års befrielsesdag. Det er et pressebillede og måske mere velegnet i den kategori end i f.eks. "Mennesker".

Er der yderligere grund til at forklare hvorfor sådan en kategori er nødvendig?

Gerner Hedegaard
31. March 2011 kl. 13:05

Gerner Hedegaard

Og omkring copyright?

Thomas Bjerre
31. March 2011 kl. 13:48

Thomas Bjerre

Fra Århus

vil gi' Peter ret..og andre fotosider har også sådan en kategori... og copyright ? det er vel ens for alle billeder

Gerner Hedegaard
31. March 2011 kl. 16:37

Gerner Hedegaard

Jeg synes ikke det var et svar om ophavsretslige billeder, hvor man ikke har tilladelse til offentliggørelser, kan lægges op.

Peter
31. March 2011 kl. 17:15

Peter

Jeg har skam tilladelse, da de er taget med brug af Ugandisk udstedt pressekort + Præsidentvalgs-observatørkort, så der ser jeg ingen problemer.
Det er forresten heller ikke dig der skal være lovens lange arm for sådan en kategori. Hvis du mistænker et billede om ikke at have tilladelser nok, så kan du vende det med fotografen eller med PSO.

Det berettiger jo ikke til at man ikke skal have kategorien Presse. Vel?

Stephen Fenstov
31. March 2011 kl. 17:15

#6 Gerner, jeg tror at du har misforstået noget. Peters ønske om en kategori med pressebilleder, er ikke enkategori hvor man lægger andres billeder op, men sine egne billeder som falder ind under presse. Hvis Peter f.eks har taget nogle aktuelle billeder fra en demostration idag, er det vel mest naturligt at lægge dem i kategorien pressebilleder og ikke i kategorien mennesker. Da det jo Peter som har taget billederne, er det jo ham som har copyright

Gerner Hedegaard
31. March 2011 kl. 18:23

Gerner Hedegaard

Der er nu kommet flere info om hvad en pressekategori kan indeholde, hvilket åbenbart var svært at få ud. Og at blive kaldt politibetjent i den anledning, finder jeg anstødeligt.
Er det så en kategori for 1 person?

Anstændighed, en selvfølge på fotosider?
31. March 2011 kl. 18:24
Opdateret 31/Mar 18:33

Anstændighed, en selvfølge på fotosider?

Fra København

#6 Hej Gerner. Hyggeligt at støde på dig her, det er jo flere år siden vi har set hinanden i de københavnske gader ved nattetide. Du havde altid et et-benet stativ med, husker jeg - har du stadigt det?
Ser du sætter fut i mange af trådene herinde, det er nu altid underholdende med meninger der er modsatte.

Hvad angår kategorier, så vil jeg foreslå at der saneres og laves to kategorier, digitale billeder og analoge billeder - det er tilstrækkeligt.

God Weekend, hilsen Steen

Peter
31. March 2011 kl. 21:45

Peter

Gerner jeg føler det uanstændigt at du mistænker folk for at lægge billeder på nettet der ikke er deres. Det ved enhver hobby- som professionel fotograf er ulovligt uden billedindehaverens samtykke.

Jeg forstår ikke hvad du mener med at kategorien er for 1 person?

Gerner Hedegaard
31. March 2011 kl. 22:25

Gerner Hedegaard

Nu står der ikke noget i "Regler og retningslinier" noget om at foreslå kategorier. Jeg mener blot at der til et sådant foreslag kunne være henvisninger til andre der gerne så en sådan kategori lavet.
Denne "debat" kunne så give FSO lyst til at indskrive en form for regler omkring forslag til nye kategorier.
At foreslå en ny katagori og så være den eneste der uploader billeder der, er vel spild af plads? FSO ville måske gerne se flere der brugte siden, så billedmængden blev større, set ud fra de begrænsninger der foreligger for daglig upload.

Poul Hansnæs
1. April 2011 kl. 01:04

Poul Hansnæs

Oprettet: September, 2010

Det er sku da utroligt ligemeget hvad der er baggrunden for at starte et nyt emne eller tråd - så ender det i lort og uenighed... Er vi danskere virkelig så dumme - Eller som een af mine gode veninder sagde:

Danskere lider af "Problemhamstring"

Thomas Bjerre
1. April 2011 kl. 05:44

Thomas Bjerre

Fra Århus

Poul: en tommel for den bemærkning :-)

Gerner Hedegaard
1. April 2011 kl. 06:06

Gerner Hedegaard

Temmelig negativt, så kom hellere med noget positivt.

Peter
1. April 2011 kl. 07:20

Peter

#15 forstår ikke hvorfor du overhovedet gider stille dig på bagben Gerner. Hvad får du ud af det?
Måske ville en kategori til pressebilleder blive brugt af kun én (jeg tvivler), og måske ville den blive brugt af tusinde. Uanset hvad, så er det berettiget at spørge om kategorien uden at du skal blive irriteret over det.

Forresten så forstår jeg ikke hvorfor teamet bag siden ikke har blandet sig endnu. Det plejer ikke at tage så lang tid når det er forslag til forbedringer af siden.

#13 Gode ord. :-)

MG
1. April 2011 kl. 08:56
Opdateret 1/Apr 08:57

MG

Fra Nordsjællland

Egentlig er jeg temmelig ligeglad med kategorier som sådan, da jeg er nysgerrig nok til at ville se alle de indsendte fotos. Når det gælder en speciel kategori for pressefotos, synes jeg det vil være bedre at kalde det for reportagefotos, da der nok ikke er så mange professionelle pressefotografer her på siden. Efter min mening er et reportagefoto først et pressefoto, når et medie har købt, betalt og vist det.
Michael

Morten Trolle
1. April 2011 kl. 09:33

Morten Trolle

Oprettet: November, 2009

Hej Peter,

Vi har på 2 uger udrullet to kæmpe opdatering til vores system. Jeg tror ikke du finde nogle fotosites, der udvikles hurtigere end PSO.

Og jeg synes det er sundt, at vi har en debat om nye kategorier inden vi bare tilføjer dem.

Kunne jeg forslå, at kategorien evt. hedder "Aktualitet og presse"?

Gerner Hedegaard
1. April 2011 kl. 14:09

Gerner Hedegaard

Pressebilleder, hvad er det egentlig?
Nogen der vil definere det?

Min egen definition er, at et pressebillede er et billede bragt i pressen uanset hvem der har taget billedet, det være sig proffesionelle eller amatører.

D.v.s. er det ikke blevet bragt (offentliggjort)i pressen, kan det ikke være et pressebillede. (for ligesom at definere det omvendt)

"Aktualitet og presse"? Her kunne en definition og være på sin plads.

Thomas Bjerre
1. April 2011 kl. 15:24

Thomas Bjerre

Fra Århus

det er godt nok ikke meget kød der skal bruges for at koge en suppe herinde i det her forum ;-)

lad os kalde kategorien for "repotage"
det kræver vel ikke den store definition eller ?

:-)

Gerner Hedegaard
1. April 2011 kl. 15:53

Gerner Hedegaard

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

En reportage er en litterær genre oftest brugt inden for journalistik.

I reportagen tager journalisten læseren med ud i virkeligheden og fungerer her som en flue på væggen, der sanser og ser alt, og indtrykkene formidles derefter til læseren med levende beskrivelser af steder og begivenheder.
----

Har ikke meget med fotografier at gøre.

MonaS
1. April 2011 kl. 16:05

MonaS

Oprettet: November, 2010
Fra Rudersdal 2840

Med lidt god vilje og en smule omskrivning :-)

"I reportagen tager journalisten læseren med ud i virkeligheden og fungerer her som et kamera, der sanser og ser alt, og indtrykkene formidles derefter til læseren med fotografiske beskrivelser af steder og begivenheder."

- og så en lille tilføjelse til TBO´s forslag " Reportage-fotos"

-en Salomonisk løsning :-)

Gerner Hedegaard
1. April 2011 kl. 16:25

Gerner Hedegaard

Vil lige spørge om en kategori = reportage-billeder ikke vil have genkendelige mennesker på billedet en gang imellem?
Peter har i #3 skrevet han har lagt et reportage-billede ind fra Uganda, hvor jeg har set der er en del genkendelige mennesker.

Stephen Fenstov
1. April 2011 kl. 16:49

Og hvad er der i vejen med ?

Det er ikke forbudt at fotografere kendte mennesker, med mindre der er tale om paparazzi, og selv det er ikke forbudt, men ugleset.

Ærligt talt Gerner, det virker som om du er ude på at skabe en totalt ligegyldig debat om et ords betydning for en kategori. For mig at se er du en kværulant som partout skal brokke dig over alt.

Martin
1. April 2011 kl. 16:51

Martin

Fra Nykøbing Sjælland

Reportage billeder er situationsbilleder, og disse må altid offentliggøres uden samtykke medmindre personen/personerne på billedet er i en situation der kan virke krænkende :)
Portrætbilleder skal man derimod have tilladelse til at offentliggøre :)

/Martin

Gerner Hedegaard
1. April 2011 kl. 17:05

Gerner Hedegaard

Vel vel Stephen, du må have dine meninger i fred, og jeg læser dem da gerne, men i mit ? skrev jeg genkendelige. Det forstod Martin, og tak for svaret Martin.
Efter Martins forklaring har jeg ikke flere spørgsmål om en kategori presse-foto, reportage-foto/billeder e.lign.

Stephen Fenstov
1. April 2011 kl. 17:42

Det vil måske lige være på sin plads at linke til mediejura omkring fotografering. Det er jo et emne som diskuteres på alle fotosider, med mange svar til følge.

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02424940

Gerner Hedegaard
1. April 2011 kl. 18:15

Gerner Hedegaard

Jeg synes denne side beskriver det bedre og mere forståeligt:
http://www.datatilsynet.dk/erhverv/internettet/billeder-paa-internettet/

MG
1. April 2011 kl. 19:20

MG

Fra Nordsjællland

Gerner du har kun været aktiv på dette site i meget kort tid. Så måske tjener det til din undskyldning at du ikke har haft tid til at sætte dig ind i omgangstonen omkring forum og kritik. Imidlertid synes jeg dog at du skulle have brugt mere tid på at læse forum igennem før du gik i gang med en gennemgribende renovering af et site, som mange nok er ganske tilfreds med. Hvis du havde fulgt med i forum ville du have set at datatilsynet allerede har været inde i billedet i denne tråd
http://photoshowoff.dk/forum/fri-debat/1...dataloven-offentliggoerelse-billeder-nettet
I mellemtiden er det gået op for mig hvad dato vi har i dag. Dine indlæg kan vel kun opfattes som Aprilsnar.

Morten Trolle
1. April 2011 kl. 23:13

Morten Trolle

Oprettet: November, 2009

Hej alle,

Vi har dags dato oprettet kategorien Reportage her på PSO.
God fornøjelse :o)

Thomas Bjerre
2. April 2011 kl. 07:13

Thomas Bjerre

Fra Århus

tak Morten :-)

Peter
2. April 2011 kl. 18:14

Peter

Hej Morten. Tak for oprettelse af Reportage, hvor mange billeder nu kan finde en plads.

Mvh

Peter

Birgitte G
4. April 2011 kl. 08:27

Birgitte G

Oprettet: October, 2010

Vel talt, MG ;)

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­