PhotoShowOff

Auto log ind

PhotoShowOff handler om billeder. Her kan du uploade dine bedste billeder og få andres kritik og vurdering af dem og måske endda lære lidt fifs til et bedre billede. Det er gratis, underholdende og inspirerende.

Er det nuværende tommelfinger sysyem det rette grundlag for udvælgelse til ugens eller året bedste billeder? Kategori: Om PhotoShowOff

MG
20. July 2011 kl. 13:33

MG

Oprettet: January, 2011
Fra Nordsjællland

Lad mig slå følgende fast.

Jeg er tilhænger af tommelfinger systemet.
Dette indlæg tager ikke stilling til nuværende eller forhenværende billeder på listen over de bedste fotos.

Når jeg giver en tommelfinger til et billede, kan det have mange grunde, måske synes jeg bare at det er et pænt billede, hvor jeg vil give et skulderklap til fotografen, mange gange uden at give en kommentar, fordi der måske ikke er meget at sige.
Jeg er sikker på at mange andre har deres grunde til det samme.
En ting jeg dog er sikker på, er at min tommelfinger givet på disse præmisser, ikke nødvendigvis betyder at her er min kandidat til alle tiders bedste billede.
Har i tænkt over at hvis 30-40 mennesker giver en finger til et måske gennemsnitligt billede, uvægerligt gør at dette billede havner i toppen, uden at de mange egentlig mener, at billedet har topkvalitet.
Mit forslag går ud på følgende:
Lad os endelig beholde "Synes godt om" systemet, men lad det få en overbygning i form af en tilkendegivelse af at her er et særligt godt billede, som jeg finder værdigt til en topplacering.

Lad mig høre nogen meninger, er jeg helt ude i hampen her?

Michael

Aleksander
20. July 2011 kl. 13:53

Aleksander

Oprettet: February, 2011
Fra Grenaa

Hvad med et godt gammeldags system hvor man giver fra 1 - 5 stjerner ?

Kim Vester Boll
20. July 2011 kl. 14:12

Kim Vester Boll

Oprettet: April, 2011
Fra Nordvestjylland

Noget skal der ske!

Kim Vester Boll
20. July 2011 kl. 14:14
Opdateret 20/Jul 14:14

Kim Vester Boll

Fra Nordvestjylland

Man kunne også give en løftet pegefinger .) eller en f...finger.. .. he he

Mette Müller
20. July 2011 kl. 14:21

Mette Müller

Fra Holstebro

Jeg synes det er et dårligt system med de tomler. Det virker som om, folk ofte giver tomler, fordi de synes, det er et godt motiv - hvilket ikke nødvendigvis er et godt billede. Eller fordi de "kender" fotografen, eller ikke gider skrive en kommentar.

Et billede fra hver person pr. måned kunne gå videre til en konkurrence om månedens bedste billede. Det ville tvinge folk til at udvælge et af deres egne billeder, og der ville komme mere spredning på.

Kan måske ikke lade sig gøre rent praktisk?

Eva
20. July 2011 kl. 14:40

Eva

Fra Silkeborg opland

Jeg er så ikke tilhænger af tommelfingersystemet.

For at det ville være "retfærdigt" over for alle billeder, ville det kræve at samtlige brugere herinde så samtlige billeder der blev oploadet og enten gav tomler eller ikke...og at nye brugere hele tiden skulle igennem ALLE billeder og tage stilling til dem om de skal tomles eller ej...

Jeg kunne bedre forstille mig, hvis det nu er så pinedød nødvendigt med et konkurrencemoment, at der blev oprettet en kategori "månedens billeder" hvor hver bruger kunne uploade et billede.
Det skulle så være sådan, at det ikke fremgik hvem fotograferne er, og at man så i en nærmere angivet periode kunne stemme på billederne og først når "vinderen" blev fundet, blev der sat navn på.

Kim Vester Boll
20. July 2011 kl. 14:41

Kim Vester Boll

Fra Nordvestjylland

Elller hvad med et system hvor man kan slette hinandens billeder! Kunne være sjov at se hvor mange der ville være tilbage efter en uges tid.

Eva
20. July 2011 kl. 14:49

Eva

Fra Silkeborg opland

Hahahaha,..."øhhh, hvad synes jeg så om det..narjj..jeg synes faktisk det er et grimt billede..dur ikke, væk med det"

Ja det kunne være sjovt, men ikke særlig konstruktivt ud over at vi får at vide på den hårde måde, at nogen ikke gider se på vores billeder

Mette Müller
20. July 2011 kl. 15:02

Mette Müller

Fra Holstebro

Ja, noget i retning af det Eva foreslår. Og det anonyme ville være en god ting.

TVB PHOTO
20. July 2011 kl. 16:16

TVB PHOTO

Oprettet: December, 2010
Fra Aros

Du er ingenlunde helt ude i hampen, Mic'. #8: Hold da helt kæft, Kim! :oP
Systemet med 1-5 stjerner, vil også jeg bakke op.

Kim Vester Boll
20. July 2011 kl. 16:54

Kim Vester Boll

Fra Nordvestjylland

Jeg siger næsten ingenting!

John Ottesen
20. July 2011 kl. 19:35

John Ottesen

Oprettet: March, 2011
Fra 7900 Nykøbing M. Nordjylland

Jeg tilslutter mig #6 - jeg har tidligere været inde på netop det!!
Men månedens billede, skal være anonymt, til en vinder er fundet - ellers er vi lige vidt!!

Aleksander
20. July 2011 kl. 19:56

Aleksander

Fra Grenaa

Jeg må også sige at #6 er en løsning :)

Morten Trolle
20. July 2011 kl. 21:55

Morten Trolle

Oprettet: November, 2009

Hej,

Systemet med 1-5 stjerner var faktisk sådan PSO oprindeligt blev bygget.
Men det var der ikke stor opbakning omkring og efter vi skiftede til "Synes godt om"-systemet er brugen heraf løftet væsentligt.

Jeg synes systemet har sin plads og det bliver tydeligvis brugt jo. Jeg synes såmænd også, at de billeder som ligger i top på fx Ugens bedste billeder, oftest ligger der af en grund.
Man kan diskutere titlen, hvis man skal diskutere noget. Ugens bedste er jo en smagssag. Det kunne i stedet hedde noget ala "ugens bemærkede billeder" - en titel der yder listen mere retfærdighed.

Vedr. #6, som John i #12 også er inde på, har den model været oppe og vende.
Jeg har faktisk også tilsluttet mig den og lovet, at vi udvikler et system til det. Når det så er sagt, så er PSO et projekt som undertegnede eller en af vores udviklere kun arbejder med, når vi har tid til overs. Og i denne stund er vi ferieramte og når det normale ræs starter igen har vi pt. meget at se til på ontv.dk, som er vores primære fokus.

Så - kort sagt - #6 bliver realiseret. Men der går lige lidt tid endnu, da vi jo skal have udviklet et system til det.

Kim Vester Boll
20. July 2011 kl. 22:10

Kim Vester Boll

Fra Nordvestjylland

Hvad kommer der i fjernsynet? Det har TOPPRIOITET!

MG
21. July 2011 kl. 08:33
Opdateret 21/Jul 08:35

MG

Fra Nordsjællland

Mange tak for alle jeres mangeartede synspunkter.
Egentlig havde jeg frygtet at mit indlæg var blevet opslugt af sommerferiesløvheden, men det ser ud til at denne problematik ligger rigtig mange på sinde.
Det glæder mig især, at Morten har været inde over og har lovet at komme op med et system, som forhåbentlig kan indfri vore forventninger.
Mens vi venter, må vi så leve med frustrationen over om vore tommelfingerstemmer bliver brugt til noget fornuftigt.
Selv vil jeg så, i tiden fremover, overveje mere nøje end sædvanligt om et givet foto skal have en finger.
Selv om flere indlæg tager afstand fra konkurrencemomentet, har de dog alligevel taget sig tid til at tage stilling til om hvordan det bedste foto kommer til at ende på rette placering.
Jeg tror at vi må konkludere at fotografer, lige som andre kunstnere, er individualister, som glædes over anerkendelse fra kollegerne og andre.
Konkurrencemomentet er kommet for at blive!
Sommerhilsen
Michael

John Ottesen
21. July 2011 kl. 11:56
Opdateret 21/Jul 11:56

John Ottesen

Systemet med 1-5 stjerner er jeg klar modstander af!!

"månedens billeder" skulle efter min opfattelse erstatte det der nu hedder 'De 25 bedste billeder' som nok egentlig skader siden, mere end de gavner!!!!

Evt. nye interesserede medlemmer, kan jo tage et kig på siden, med månedes mellemrum, og se de samme billeder!!

Kan i have en god sommer, jeg er tilbage medio august!

Aleksander
21. July 2011 kl. 13:34

Aleksander

Fra Grenaa

Godt at høre at der er ændringer på vej.

MG
21. July 2011 kl. 15:25

MG

Fra Nordsjællland

Man har et standpunkt til man tager et nyt!
Hele dagen har jeg i overensstemmelse med mit indlæg #16, siddet og været nærig med tommelfingrene i min billedbedømmelse.
Hold da kæft hvor har jeg kedet mig. Det viser sig nemlig at glæden ved at give og få anerkendelse er for mig langt større, end frygten for at et forkert billede kommer på toplisten.
Derfor kan i fremover forvente at få anerkendelse for alle de billeder som jeg bare lige synes godt om.
Men jeg ser stadig frem til at Morten kommer med et nyt system.

Morten Trolle
21. July 2011 kl. 18:01

Morten Trolle

Oprettet: November, 2009

#15:
ONTV er nu engang det projekt som finansiere, at du kan få lov at nyde PhotoShowOff, da ONTV er vores primære forretning og PSO blot er et side hygge projekt.
Så det må du leve med.

--
Morten

Birgitte G
21. July 2011 kl. 21:51

Birgitte G

Oprettet: October, 2010

Vi er glade for side-hyggeprojektet!
Og MG, jeg er glad for dine tomler når det er mig der får dem. Jeg uddeler dem selv på samme måde, når jeg kommer forbi siden, hvad der desværre ikke sker så tit for tiden ;)

Freddy
22. July 2011 kl. 16:31
Opdateret 22/Jul 16:38

Freddy

Oprettet: September, 2010

For mig, virker tommelsystemet godt, Det giver mig mulighed for at tilkendegive at jeg "syntes godt om billedet", og det viser at andre også er enige. At det så pr. auto kommer til at fremstå som ugens bedste, eller de 25 bedste billeder er jo helt forkert. Men kan jo vælge en anden tittel til kategorien. "PSO favoritter" eksembelvis. Så er vi ude over konkurrence elementet som det jo opfattes som, hos nogle brugere :D
"Denne uges favoritter" - "Månedens favoritter" Og så evt. lave små konkurencer om bedste billede, ind i mellem..:)

Hilsen Freddy

Kameramekanikeren
28. July 2011 kl. 13:44

Kommentaren er slettet af en moderator.

John Ottesen
28. July 2011 kl. 14:05

John Ottesen

Ha-ha dig kender vi vist snart, under flere navne???
Har du virkelig ikke andet at lave???

Kameramekanikeren
28. July 2011 kl. 14:11

Følte du dig truffet Ottesen?

John Ottesen
28. July 2011 kl. 16:23
Opdateret 28/Jul 16:26

John Ottesen

Næ, men jeg føler mig ret sikker på, hvem du er!!!
De sprogbrug afslører dig!

Taffelchips
Albert Schackt

Kameramekanikeren
29. July 2011 kl. 01:17

Kim Vester Boll
29. July 2011 kl. 09:07

Kim Vester Boll

Fra Nordvestjylland

I henhold til "regler og retningslinjer" her på siden, har jeg anbefalet administrator at fjerne denne person "Kameramekanikeren", der forstyrrer vores ellers så fine omgangstone.

mvh Kim Vester Boll

Og ja. Jeg er her med både navn og billede, hvilket jeg også mener andre seriøse brugere bør gøre. Måske et nyt emne her at diskutere?

TVB PHOTO
29. July 2011 kl. 09:13

TVB PHOTO

Oprettet: December, 2010
Fra Aros

#28: Udemærket idé, Kim. Med visse oplysninger offentliggjort, som et optagelseskrav, vil der være konsekvenser med substans forbundet med en sølle og upassende optræden. I copy that.

Kameramekanikeren
29. July 2011 kl. 09:16

Kameramekanikeren
29. July 2011 kl. 09:20

Kim Vester Boll
29. July 2011 kl. 09:22

Kim Vester Boll

Fra Nordvestjylland

Kom nu med det bedste du har, inden du blver fjernet!

Kameramekanikeren
29. July 2011 kl. 09:24

Thomas Heie Nielsen
4. August 2011 kl. 13:19

Thomas Heie Nielsen

Fra København

Er bedømmelsessystemet ok?

Jeg giver tomler til de billeder som jeg syns er 110 % i orden, som er velkomponeret, som har et ekstraordinært flot lys, som har et helt specielt udtryk, som er efterbehandlet på en helt særlig fed eller anderledes måde eller til billeder som på anden måde tiltaler mig helt vildt eller gør noget ved mig følelsesmæssigt.

Jeg kan sagtens syns godt om et billede og give det en god kritik og et par råd til hvordan billedet - ifølge min smag - lige kunne blive en anelse bedre, uden at jeg giver en tommel.

Jeg kommenterer på mange billeder herinde - stort set hver dag - og hvis jeg skulle give en tommel til alle de billeder som jeg på en eller anden måde syns godt om, så kunne jeg ikke bestille andet. Jeg syns det vil udvande tommel systemet, hvis jeg skulle give en tommel til alle de billeder som jeg på en eller anden måde syns indeholder noget godt.

Vi kan sagtens beholde "tommel-systemet", men det behøver ikke stå alene. Et "rating system", hvor at man evt. kunne klikke på "Syns godt om"-knappen OG samtidigt kunne give billedet fra 1 til 5 stjerner. Det ville give mere mening. Så kunne man tilkendegive at man "Syns godt om" billedet, samtidigt med at man ved at give det for eks. 4 ud af 5 stjerner, siger "meeen det kan godt blive lidt bedre" (der mangler lige lidt)

Jeg var på et fotoforum for nogle år siden. (det eksisterer ikke mere) Der kunne man netop give et billede fra 1 til 5 stjerner og samtidigt vurdere billedet (også med 1-5 stjerner) på

- motiv,
- lys,
- beskæring,
- helhedsindtryk.

Det syns jeg gav rigtig god mening.

Det bliver naturligvis lidt teknisk for nye fotografer. Men så kan man jo også bare skrive en personlig kommentar og give sin ros og forslag til evt. forbedringer.

MonaS
4. August 2011 kl. 19:16

MonaS

Oprettet: November, 2010
Fra Rudersdal 2840

Jeg er super glad for tommelfingre

- både den ene vej og den anden. Det er i begge tilfælde en glæde, at få og at give.

Jeg synes

det er ok at give en tommel for et godt motiv---- det er dog det der skaber billedet.

jeg synes

det er ok at give et skulderklap til nye medlemmer- de skal da kunne føle sig velkomne.
Men man kan da godt rette en oplagt fejl- skæv horisont eller lign.. De andre gode råd kan vel komme efterhånden.

Jeg synes

Det er kedeligt at de 25 bedste altid er de samme- ingen af de " nye gode fotos" får muligheden.Super hvis de kan erstattes af " Månedens anonyme foto".

Jeg synes at ugen bedste ( eller hvad de nu skal hedde) er super godt. Det er et skulderklap- du er godt på vej- du er nået lidt længere-- man får lyst til at fortsætte og bliver derfor mere aktive på siden.
IMØ :-)

Ja, jeg er gavmild med tommelfingre- men også med kommentarer- om det jeg synes jeg kan deltage i.
Jeg er bare glad for billeder og kan heldigvis se noget godt i mange af dem!!! jeg synes det er en gave- en daglig glæde.

Jeg vil straffe mig selv for denne gavmildhed ved i august måned kun at give to tommelfingre om dagen. Jeg vil sikkert, som MG, kede mig gevaldigt!.
Måske gemmer jeg dem alle til sidst på måneden - for at være helt sikker på hvilke fotos der skal have dem :-)
KH

Mona Sloth

MonaS
4. August 2011 kl. 19:28

MonaS

Fra Rudersdal 2840

- startende fra i morgen- ellers er min kvote vist tæt på at være brugt op allerede ;-(

Søren Kolborg
4. August 2011 kl. 19:40

Søren Kolborg

Oprettet: July, 2011
Fra Silkeborg

Hej med jer!

Nu har jo nok ikke så meget at skulle ha' sagt!

Men jeg synes at Eva's system med det anonyme kunne være en god løsning! Da jeg synes at der er en tendens til at "de populære/anerkendte fotografer" (hvis man kan sige det sådan) Altid får en del "synes godt om"....

Kh

Søren Kolborg

Thomas Heie Nielsen
4. August 2011 kl. 20:44

Thomas Heie Nielsen

Fra København

Jeg må sige at "De 25 bedste billeder" heller ikke rigtigt giver mening.

De er da alle rigtigt flotte på hver sin måde og bestemt værdige til at blive vist frem. Problemet er at de har ligget her ret længe og er blevet stemt godt frem. Nye fotografer kikker jo også ind og så falder der lige en tommel eller tre af til de bedste af de bedste, som på den måde bare øger og øger sin afstand til alle de andre gode bileder.

Det ender med t "De 25 bedste billeder" bliver en slags "Hall of fame", som er umuligt at komme ind i for almindelige dødelige. Nu skal i ikke tro at jeg er sur, skuffet eller misundlig. Slet ikke. Jeg under virkeligt at de ekstraordinært flotte billeder bliver vist frem.

Men der er stort set INGEN udskiftning på "De 25 bedste billeder". Lidt kedeligt.

Så må jeg indrømme at jeg er langt mere interesseret i "Månedens bedste billeder" eller noget lign. Ikke som erstatning til "Ugens bedste billeder", men måske i stedet for "De 25 bedste billeder".

MonaS
5. August 2011 kl. 14:24

MonaS

Fra Rudersdal 2840

Meget enig Thomas # 38 og Søren # 37

# 35
jeg skrev
"Jeg vil straffe mig selv for denne gavmildhed ved i august måned kun at give to tommelfingre om dagen."

Det er slet ikke sjovt og jeg har allerede overskredet min kvote ( der er gået en halv dag)- det var en virkelig dum ide!!
jeg opgiver. Undskyld! ;-(

Thomas Heie Nielsen
5. August 2011 kl. 14:38

Thomas Heie Nielsen

Fra København

Hahaha ... Mona, hvor er du sjov :-)

Du skal da også bare gøre præcis som du har lyst til.
Der er ingen der forbyder eller påbyder nogen noget.

Bente
6. August 2011 kl. 23:07

jeg r ny men hvad betyder de tomler ? er det bar noen man deler ud af i vilskab elr er der noen reler

RikkeEngen
9. August 2011 kl. 21:29

RikkeEngen

Fra Aalborg

jeg synes som der er blevet nævnt at man skal give stjerner for at finde ugens bedste billede.. (: og beholde tomlen som den er, men som skulderklap osv men det skal ikke bestemme topplaceringerne. (:

Skriv kommentar

Log ind påkrævet
Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.

Email

Adgangskode

Auto log ind
Benyt kun auto log ind på din egen private computer, da autologin fremover automatisk vil logge dig ind.

Opret profil
Glemt adgangskode?
Det kan du med en profil

­