Den lille røde for håbefulde fotografer.
Kategori: Om PhotoShowOff
|
MG 10. May 2011 kl. 15:58
Oprettet: January, 2011 Fra Nordsjællland
|
 Hvordan formidler jeg mine fotos på bedste måde?
Artikel er måske så meget sagt, men en lille checkliste, før man uploader, kunne være en god ting.Før man uploader sit fotografiske bidrag er der nok et par spørgsmål man må stille sig selv.Hvem har dette foto interesse for? Kan fremmede beskuere som ikke kender dig, din familie eller venner, få en oplevelse af dit motiv? Dette er forhåbentlig tilfældet. Nu skal vi så lige se om beskæringen er bedst mulig. Er balancen i motivet i orden? Er der noget som skal skæres fra, fordi det er motivet uvedkommene? Kunne der være enkelte ting, som burde klones væk? Hvis ikke i lige ved hvordan, så kom med et spørgsmål på forum, der er mange som helt sikkert vil hjælpe. Er farverne som de skal være? Måske er hvidbalancen ikke helt i orden. Igen spørg på forum, hvis i er i tvivl om hvordan. Og det aller vigtigste på denne site: ER HORISONTEN VANDRET? Der er jo ingen grund til at de første kommentarer kommer til at gå på hvilke rettelser der skal til, før billedet bliver seværdigt. Meget bedre hvis man får positive og konstruktive kritikker lige fra begyndelsen.De venligste hilsener MichaelP.S. En ting jeg ikke fik med. Er du nu helt sikker på at dit navnetræk behøver at indtage hæderspladsen på billedet ,der hvor motivet skulle have haft mulighed for at træde frem?
|
| |
|
henrik j. eriksen 11. May 2011 kl. 10:09
Oprettet: April, 2011 Fra Sydfyn
|
 Formidling af foto !
Jeg har stor respekt for alle jer der lægger foto op her, betvivler ikke at I alle gør det efter moden overvejelse og med respekt for for vil jeg gerne komme med følgende kommentarer til MG´s indlæg.
Jeg læste det kort efter at det blev lagt op, skrev straks en kommentar til dette, overvejede dog om det skulle lægges op, skrev derefter flere oplæg og er nu kommet til dette efter at have sovet på sagen.
Vi har alle som fotografer - såvel amatører som professionel et meget stort moralsk ansvar, efter at billedbehandlingsprogrammer er blevet hver mands eje. Det at fotograferer er at forevige det man ser gennem sit kamera, man dokumenterer altså den aktuelle situation i den brøkdel af et sekund man tager billedet.
Man kan klart sige at vi formidler virkeligheden som den er nu og her.
Jeg har gennem hele mit liv arbejdet med formidling og dokumentation, via tegninger, tekster, foto, film og præsentationsprogrammer, alt sammen baseret på de faktuelle forhold og på det bedst tænkelige grundlag. Desværre er virkeligheden jo den at det ikke er afsenderen af et budskab der afgør og det er godt eller dårligt, det er dem der modtager og tolker budskabet.
Michael, har flere klare pointer som selvfølgeligt er klare og tydelige, eksempelvis, vandrette linier, er billedet interessant for beskueren, disse ting må man selvklart nikke ja til som noget vi skal overveje.
Men og så kommer der et stort langt men !!
Når en person lægger et billedet op her, skal det så være perfekt ? eller hvordan kan man få andres vurdering hvis man skal have billedbehandlet for hvidbalance, korrigeret farver, etableret balance i billedet med mere, jeg personligt mener at netop det at billederne viser den enkelte fotografs aktuelle niveau med de fejl og skavanker der nu er i billedet og den deraf følgende samling af kommentarer er medvirkende til at udvikle de enkelte fotografer og vel egentligt formålet med at være her ! eller ?
Jeg har med stor glæde læst en del rigtigt gode bøger omkring billedbehandling, heriblandt CLICK - billedbehandling af Casper Tybjerg & Vagn-Ebbe Kier og vil i den forbindelse anbefale at man læser siderne 118 - 119, Optimering eller manipulation. jeg citerer lige " så længe man blot manipulerer sine private billeder. fordi man syntes emnet er interessant, og så længe man ikke ændrer på billedernes indhold for derefter at publicerer dem, kan man naturligvis gøre, som man har lyst til. "
Det afspejler faktisk min personlige mening ganske fint og i klar tale - jeg er tilhænger af at man retter horisonten, beskærer billedet, korrigerer hvidbalancen og så stopper der.
I den udemærkede bog fortsætter man så " Men hvis man vælger at publicerer et billede, der er manipuleret på en eller anden måde bør man gøre opmærksom på det i billedteksten."
Dette syntes jeg at vi alle i respekt for vores hobby skal erindrer og tydeliggøre hvis man har ændret i et billede.
Eksempelvis vil jeg personligt blive skuffet hvis jeg eksempelvis drog ned til Faaborg for at se på smukke døre og porte, for så at opdage at fotografen efter eget valg har korrigeret farver og eksempelvis fjernet elementer såsom skilte, postindkast m.v. fra virkeligheden.
Jeg vil derfor tilslutte mig MG´s holdninger, vi skal være selvkritiske før vi lægger billeder op, men vi skal ikke manipulerer og hvis vi gør det skal det tydeligt gøre opmærksom på det i billedteksten.
De bedste fotohilsner til jer alle - Henrik J. Eriksen
|
| |
|
Gert R. R. 11. May 2011 kl. 14:32
|
 MG og Henrik #1. To gode indlæg, synes jeg. Vil alligevel igen gøre opmærksom på fanebladet øverst, og ordlyden af det.
Billedredigering/manipulation tja... Der er mange forskellige kategorier her, og også en der hedder manipulation. Det jeg vil med dette indlæg, er egentligt at jeg synes mange "sjusker" med at får deres billeder placeret i rette kategori.
Venligst
Gert R.R.
|
| |
|
MG 11. May 2011 kl. 16:36
|
 Mange tak for Henriks og Gerts kommentarer. Det glæder mig hvis mit lille indlæg kan give stof til eftertanke. Jeg har tilføjet et P.S. i artiklen, der går på signaturer på selve fotoet.
Måske fremgår det ikke tydeligt nok, at jeg er absolut tilhænger af den kunstneriske frihed for hovedparten af de værker vi møder her. Kun hvis der er tale om virkelig dokumentation af en situation, skal der selvfølgelig fortælles om de ændringer der er foretaget.
Michael
|
| |
|
Mathilde Wester 15. May 2011 kl. 10:57
|
 Hmmm... Sidder jeg og tænker lige nu.
Da jeg startede med at læse MG's "artikel" sad jeg med et smil på læben og var egentlig ret glad for at man sådan kunne gå ind og få sådanne tips foræret, da jeg faktisk slet ikke har forstand på de "regler" der findes. På den anden side har det irriteret mig, at man ikke bare kan publicere et billede som det er med sine skønhedsfejl og på den måde gøre det unikt. For som Henrik også påpeger er der jo ingen der siger at vores billeder skal være perfekte. Jeg bruger hjemmesiden til at forbedre mig, og tager gerne imod kritik, men må indrømme at det i starten var en stor mundfuld og jeg ofte sad og overvejede om jeg overhovedet ville tjekke mine kommentarer - da vidste jeg ikke at folk gik op i de ting som netop er blevet understreget i indlægget, og netop derfor synes jeg det er dejligt at se på skrift, hvad det er man skal være opmærksom på - så mange tak fra min side af Michael!
En helt anden ting er fotomanipulation. Jeg er enig i at man bør gøre opmærksom på at et billede er manipuleret, men jeg kan dog alligevel ikke se sammenhængen mellem en vare i et katalog og et billede man smider ind for interessens skyld - for selvfølgelig kan man ikke sælge en vare der ikke er den man udgiver i kataloget, hvorimod et "hobby-billede" måske er blevet lavet for at inspirere mennesker, og formidle et budskab, eller en følelse. Det lader ikke til at folk er ret glade for manipulering her på sitet, det er dog en skam, for efter min mening er det da helt fantastisk at man kan sætte 3 billeder sammen og på den måde gøre det uvirkeligt - men på samme tid 3x bedre ved at tage de bedste sider og måske skjule de knap så gode? Vi har muligheden for at lave et billede "perfekt" så hvorfor ikke benytte os af det?
|
| |
|
MG 16. May 2011 kl. 14:33
|
 Hej Mathilde, mange tak for din kommentar til min lille guide. Husk blot at det kun er min personlige mening, mange kan have helt andre synspunkter.
Dine betragtninger om manipulation synes jeg er vældig fornuftige og dækkende. Det er jo netop det, jeg forstår ved begrebet "Kunstnerisk frihed".
I øvrigt ser det ud til at vi alle er enige om, at forandring af fakta i et dokumentarisk foto skal nævnes.
|
| |
|
TVB PHOTO 26. May 2011 kl. 12:30
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 Udemærket indlæg, som -om ikke andet- kan give stof til eftertanke. Angående de rette kategorier, kan jeg selv ofte være i tvivl. Vil nødig ophøje mine billeder til kunst, selvom de kan have det kunstneriske islæt. Og de PS behandlede billeder, jeg ofte uploader, er for det meste på baggrund af et portræt. Derfor vælger jeg ofte kategorien "Portræt", fremfor "Manipulation", af respekt for den person, der optræder på et givet billede. Det kan ind imellem være svær at definere præcist, for min del.
Godt initiativ, Michael. Godt med noget afklaring desangående.
|
| |
|
MG 27. May 2011 kl. 11:30
|
 Tak Tommy.
|
| |
|
Henny 29. May 2011 kl. 09:36
Oprettet: November, 2010 Fra Mors
|
 læst med interesse.
Klar tale.
Godt skrevet af jer.
Dejligt at få sine egne tanker (af og til) kogt sammen til let overskuelige sætninger.
Skønt, vi har en hobby, hvor vi har mulighed for at lære nyt hver eneste dag.
Tak for indlæggene, de sætter spot på tingene.
Undskyld, jeg pipper med, skønt jeg ikke er særlig god til det.
|
| |
|
MG 29. May 2011 kl. 11:39
|
 Tak Henny, alle meninger er vigtige.
|
| |
|
Leif Mortensen 21. July 2011 kl. 10:12
Oprettet: May, 2011
|
 En fin artikel "MG" som jewg faktisk har læst mange gange ikke fordi jeg ikke fatter hvad du skriver men fordi, når jeg ser hvad der uploades her på dette site så kommer shubidua's spørgsmål frem i mig
"hvor mon den er, den røde tråd, der må for fanden da være noget"
har læst hos en fotograf at det er hans formål med at være her at uploade mindst et billed om dagen, tænk at lægge et sådan pres på sig selv at skulle uploade et billed hverdag.
Så Tak MG også en tak til Henrik for et godt indlæg og jeg giver fuldstændigt ret i at selvkritik skal være i højsædet, selvom det ind imellem er et svært punkt for oftest syntes man jo selv at ens billeder er gode og derfor kan kritik ude fra være en god ting blot kan ikke alle klare at få kritik.
Mvh
Leif
|
| |
|
MG 29. July 2011 kl. 15:08 Opdateret 29/Jul 15:09
|
 Bedre sent end aldrig, men jeg har vist været lidt for dygtig til at slå notifikationer fra, så jeg var ikke opmærksom på dit indlæg Leif.
Det glæder mig, hvis der var noget som du kunne bruge.
Jeg er nu ikke sikker på, om de fotografer der bedst kunne have gavn af en smule vejledning, læser artiklerne overhovedet.
Venlig hilsen Michael
|
| |
|
Leif Mortensen 2. August 2011 kl. 11:00 Opdateret 2/Aug 11:01
Oprettet: May, 2011
|
 Det kan du have ret i, men det er jo altid rart at høre og læse hvad andre mener er godt og skidt. Men rart hvis man lærer bare lidt hver dag.
mvh
Leif
|
| |
|
John Wachenschwanz 6. September 2011 kl. 14:16
Oprettet: July, 2011 Fra Ishøj
|
 Hej MG.
Jeg fik linket til denne side fra et andet forum som hed "upload af billeder". Jeg har med STOR interresse læst dit indlæg og det andet og det er meget positive og lærerige indlæg som får en til at tænke lidt ektra over det man uploader men som jeg skrev i det andet indlæg: jeg uploader de billeder som jeg gerne vil have positiv kritik på og ikke andet. Jeg er meget til natur og dyr(fugle) for vi har en smuk natur i DK. De billeder jeg skyder er som regel kun redigeret i PICASSA for jeg er ikke til manipulation af billeder med mindre det skal gøre det sjovt at se på og nu det selv er inde på "horisonten" ja den fik jeg også og modtog den positivt og har lige siden lært meget men ikke nok.
Super indlæg.
Hilsen John W.
|
| |
|
MG 8. September 2011 kl. 08:28
|
 Endnu en gang er et par indlæg smuttet for mig. Det ville være skønt, hvis en artikel ville rykke op øverst ved nye kommentarer, i lighed med nye indlæg på forum.
Mange tak til Leif og John.
Mvh Michael.
|
| |
|
Ole Larsen 18. October 2011 kl. 22:11
Oprettet: September, 2011 Fra Aalborg ø
|
 Hej MG.
Kan fuldt tilslutte mig dit og Henriks indlæg.
Der er bare efter min mening, et par problemer i udførelsen.
Er du ny, eller forholdsvis ny i faget, har du måske/sikkert ingen forhåndsviden både om PSO. og/eller hvordan man bedst gør sig ud i fotoriet.
Man tænker ikke på om billedet kan have interesse for andre, og slet ikke på om det er en smule skæv, og har sikkert heller ingen forstand på de forskellige billedbeh. programmer
Man ser en masse billeder, hvoraf mange er "almindelige" skud, andre er rigtig gode, og andre igen er helt fantastiske.
Man finder et par af sine egne "helt fantastiske" som i den proff. verden nok ikke lever op til hvad man ville kalde et godt billede. Nok i håb om at en eller flere vil kommentere dem positivt. Der var jeg, da jeg begyndte i PSO.
Det er først senere, og for mit eget vedkommende, først nu jeg ser dette indlæg, og bliver klar over at der er visse retningslinier der bør/skal følges.
Jeg tror man er fokuseret på billederne, og ikke så meget på det der foregår ved siden af.
Jeg er takket være PSO. samt de gode og lærerige kommentarer, selv nået så langt at jeg nu kan skelne mellen et fantastisk og et alm. billede og har lært en del om beskæring, lys, o.m.a.
Nå! mig tilside.
Jeg kunne godt tænke mig at jeres indlæg i en eller anden form kommer frem når man første gang kom ind for at melde sig på borgen.
Og sidst men ikke mindst. Alt for få tilføjer hvad de har lavet ved deres oplæg, da de fleste, imø. er ændret på den ene eller anden måde.
Mvh. Ole
PS: Jeg skal her nok huske at feje for egen dør
|
| |
|
MG 20. October 2011 kl. 07:53
|
 Hej Ole, mange tak for dine betragtninger.
Det kunne da være ganske godt at få slået en brugsanvisning op på væggen, når man første gang poster på siden, ja faktisk står der jo også, at man kun skal vælge sine bedste fotos og kun ét af det samme motiv o.s.v.
For at man skal have glæde af sådanne gode ord samt konstruktiv kritik, kræver det at man er mindst lige så interesseret i at tage imod informationer, som at vise sine mesterværker frem.
Mange hilsener Michael
|
| |
|
Poul Willow Sørensen 4. January 2012 kl. 11:14
Oprettet: January, 2010
|
 Interessant at læse jeres indlæg.
Jeg synes man skal uploade sit billede, hvis man har behov for at få andres kommentarer. Og man må da gerne gøre sig umage, men flere amatørfotografer har måske ikke færdigheder i brugen af redigeringsværktøjer.
Derfor synes jeg vi skal kommentere billederne lidt mere teknisk, som MG er inde på. Vi kan jo ikke bruge kommentarer som fint, flot, gode farver olign. til noget. Lad os få kommentarer på motivvalg, beskæring, komposition og også gerne den tekniske kvalitet som skarphed og skarpehedsdybde.
Mht. til hvad der er gjort i redigeringen, har jeg den kommentar, at almindelig tilpasning af hvidbalance, farver, kontrast og beskæring vel er ganske ligegyldig, idet man formentlig altid er inde over disse justeringer i et eller andet omfang. Men skriv gerne hvis INGEN justering har fundet sted. Er der derimod gjort noget særligt ved farver eller andre parametre som har ændret billedet til noget helt andet, end hvad der var motivet i virkeligheden, er det da vigtigt at få den information i bedømmelsen. Og info om naturligvis manipulationer.
Iøvrigt er de påfaldende at postkortbilleder ofte får flest stemmer. Men det skyldes måske at de fleste af os tager den slags billeder??
Godt nytår.
|
| |
|
Reese 6. January 2012 kl. 23:12
Oprettet: September, 2011 Fra Greve
|
 Hej MG!
Jeg har dyb respekt for din viden, og jeg nyder hver en 'lærestreg' jeg kan få på dette site (hvilket også er en af grundene til jeg 'meldte' mig ind), men alle os som er her for at lære? Skal vi lade vær med at oploade billeder fordi vores viden ikke strækker så langt som jer lidt mere erfarne fotografer?
Jeg kan forstå hvad du mener med man lige skal overveje hvad man lægger op, men jeg håber ikke du 'vrænger' næse af os andre mindre professionelle :-)
Jeg, personligt, nyder at få kommentarer af jer, som er mere erfaren, så ved jeg det til næste gang jeg begår mig ud i 'vildmarken'.
bare en lille tanke da jeg læste artiklen :-)
Godt nytår!
- Mvh Reese :-)
|
| |
|
MG 15. January 2012 kl. 16:16
|
 Poul og Reese.
Hermed et stærkt forsinket godt nytår til jer begge. Desværre er det stadig ikke muligt at se om der er nye indlæg under en artikel, uden at skulle hele molevitten igennem. Men det har Morten lovet at fikse en dag.
Det vil da være topfint med så mange konstruktive kommentarer som overhovedet muligt. Vi er her forhåbentlig alle for at blive klogere, på den ene eller den anden måde.
Specielt nye eller mindre erfarne fotografer skal ikke holde sig tilbage, hverken med upload af billeder eller kommentarer. Til gengæld må de så leve med af og til, at få at vide at de er galt på den. Det må vi alle.
Når jeg skrev mit oprindelige indlæg var det først og fremmest for at give en simpel brugsanvisning for de helt grønne, så de ikke skulle døje den samme svada, hver gang de viste et billede.
Forhåbentlig bliver artiklen læst i den samme ånd, som den er skrevet.
Mvh. Michael.
|
| |
|
TVB PHOTO 17. January 2012 kl. 08:56
Oprettet: December, 2010 Fra Aros
|
 Er helt vild med din afsluttende P. S. bemærkning! :o)
|
Skriv kommentar
Log ind påkrævet Du skal være logget ind for at kunne bruge denne funktion.
|